Millega tegu? Pealtnäha alternatiivse noortealgatusega – hõivata mõni hüljatud hoone, korrastada see ja taotleda legaalset omandiõigust, kuid kampaania ulatuslikkus (loe: maksumus) sünnitas juba algfaasis kahtluse – kas ei ole tegemist mõne suurfirma turundustrikiga.

Rottkoerte koduleheküljel antud e-posti aadressilt vastas neljapäevaks ajakirjaniku küsimustele Rotterdami eestkõneleja H.H.Rott. Rott jutustas Eesti Päevalehele, et NPNK moodustab 21-liikmeline end pseudonüümide taha peitev noorterühm, kes elab kahe aasta eest hõivatud mahajäetud majas. “Kui õnnestuks saada väike rahasüst, teeksime sellest maapealse paradiisi,” õhkas Rott. Inspiratsiooni kommuuni loomiseks sai Rott Rotterdamis sarnases kommuunis elades.

Rott eitas seotust EMT-ga, kelle odavkõnepaketi reklaamribad katsid NPNK plakateid.

•• Reede, 22. aprill

Süütute noorte squatt’ijate väljapakutud jutu usutavus kampaania olemuse kohta kõikus justkui õhupall aprillituultes.

Selgusetuks jäi, miks noored, kes on kaks aastat kommuunina peremeheta hoones elanud, just nüüd ja massiivse kampaaniaga avalikkuse ette astusid. Näiteks on 11. aprillil noorteportaalis hei.ee registreerunud kasutajaks Kemotherapy, kelle blog’i viiest postitusest kolm räägib püüdlikult noortepärases keeles squatt’ijatest kui oma sõpradest. 21. aprillil registreeriti Eesti bändide andmebaasi NPNK bänd Pankrot.

Üsna varsti pärast kampaania algust tuli päevavalgele hulk fakte, mis viitasid squatt’ijate seotusele Hansapangaga.

Domeen www.npnk.ee on 31. märtsil 2005 registreeritud OÜ-le X-Marketing. Osaühing asub Tallinnas Liivalaia 12. Hansapanga osalus X-Marketingis on 100%.

Imelikul kombel ei olnud reedel Hansapanga meediasuhete juhil Kristiina Tambergil infot Hansapanga seotuse kohta linna vallutanud rottkoertega.

Domeeni npnk.ee haldaja, OÜ X-Marketingi juhatuse liige Rasmus Rask aga sõitis reedel poolest päevast nädalaks komandeeringusse ja e-kirjadele ei reageerinud.

Rotterdami ninamees Rott ei vastanud samuti reedel enam meilidele. Küsimused, nagu kust saadi kampaaniaks raha ning kas squatt’ijatel on seos Hansapangaga, jäid vastuseta.

Salapäraste rottkoerte täpsem olemus jäi reedel segaseks. Küll aga sai selgeks, et pealtnäha noortepärase ettevõtmise tutvustamiseks tehtud kampaaniale on kulutatud hulk raha. Esiteks on 18. veebruaril patendibüroo Käosaar & Co kaudu esitatud patendiametile taotlus patenteerida rotipildiga embleem ja NPNK tähed. Ehk seesama logo, mida leidub kogu linnas. Teiseks, reklaamplakatid bussipeatustes oli ametlik kampaania, mitte illegaalne liimitöö, nagu tunduda võis. Reklaampinnad ostis Media House Unicomilt. Media House’i projektijuht Hanno Kindel ütles, et ei tea, kas NPNK on või ei ole firma klient – tema ei olevat see inimene, kes sellest asjast teaks, samas ei saa ta anda ühtegi nime, kes oskaks ja saaks sellest rääkida.

•• Esmaspäev, 25. aprill

Pühapäevaks oli squatt’ijate koduleht www.zone.ee/npnk infost tühjendatud.

Esmaspäevaks oli Hansapanga meediasuhete juht Kristiina Tamberg teadlikumaks saanud. Kui aga küsimus puudutas panga seost NPNK kampaaniaga, põikles ta vastamisest kõrvale. Pressiesindaja lubas konsulteerida turundusosakonnaga ning vastu õhtut saabus kinnitus, et Hansapank on NPNK-ga seotud. “Täpsemat infot selle kohta saame anda homme.”

Mis on viirusturundus?

•• Viirusturundus kasutab oma müügiteate või reklaamlausete edastamiseks meedia asemel inimesi. Nii suureneb teate mõju ja usaldusväärsus.

•• Sellised reklaamistrateegiad rändavad viirustena edasi ning teadet kuulevad justkui sõpradelt-tuttavatelt tuhanded inimesed. Enamasti teadmata, et tegu on kinnimakstud reklaamiga. Reklaamiseaduse järgi (mis keelab varjatud reklaami) peaks see hoopis illegaalne olema.

•• NPNK levis grafiti ja plakatitena tänavail, jättes noorte süütu ettevõtmise mulje. Sellest rääkis meedia, netifoorumid ja noorteportaalid. Seda oligi vaja. Toode, mida müüakse, tuleb hiljem, kui märk on juba selge.

•• Üks selliseid oli kampaania, mis alguses võitles selle eest, et mäger saaks Eesti vapiloomaks, aga hiljem osutus õllereklaamiks.