On kolme sorti kastiga maastureid ehk pikapid – tunkedes töötegijad, nõrgukesed eputrillad ja lipsuga töömehed. Farmeriautode sünnimaalt Ameerikast tulevad enamasti eputrillad – suured, musklis ja kroomitud, kuid nõrga kande- ja veovõimega. Jaapani suurtootjad panevad rohkem rõhku auto töövõimele, kuid viimastel aastatel on oluliseks pidanud ka välimust ning salongi mugavust. Sellised lipsuga töömehed on mullu uuenenud Nissan Navara, Mitsubishi L200 ja Toyota Hilux. Neid kolme efektselt disainitud töösõidukit kutsutakse nüüd ka elustiiliautodeks, mille ostjateks on näiteks surfi ja motokrossi harrastajad.

Fordiga sõsarmudel

Pikapite hulgas viimasena uuenenud ning jaanuaris Eestis müügile jõudnud Mazda uus kastiauto BT-50 ja selle kloon Ford Ranger on traditsioonilised töömehed – tunkedes ja heade jalanõudega. Ei midagi ilutsevat, kuid triigitud ja viigitud ning töötamiseks hästi varustatud.

Mazda ja Fordi kaksikud erinevad vaid rooli, iluvõre, istmekattematerjali ning varustuse poolest. Mõne varustustaseme puhul on hinnaeelis Fordil, mõne puhul Mazdal. Jaapani tootjana pakub Mazda vähemalt esialgu aasta võrra pikemat tehase garantiid.

Uus 2,5-liitrine 143 hj turbodiiselmootor on Mazda looming ning eelmise põlvkonna jõuallikast võimekam. Uuel turbodiislil on kilovatte sama palju kui eelkäijal hobujõude. Mazda teeb momendi näitajatega Toyotale tuule alla ning madalamatel pööretel töötades on isegi suurema momendiga Nissanist võimekam.

Suur kandevõime

Kõige märkimisväärsem trump konkurentide ees on Mazda suur kandevõime – kuni 1194 kg (üksnes Hiluxi üks versioon suudab enam raskust kanda) ja suutlikkus vedada kuni kolm tonni kaaluvat haagist. Nelikveoline ja aeglustuskastiga varustatud Mazda BT-50/Ford Ranger sobib teistest analoogmudelitest mõneti paremini ka maastikul sõitma. Auto lähenemis- ja eemaldumisnurk on konkurentide omast parem.

Puuduseks on suur pöörderaadius – teised jaapanlased saavad palju väiksema pöörderingiga hakkama. Maanteel käitub auto oluliselt paremini koormaga sõites. Tühja kastiga liigeldes on rappumine paratamatu.

Salong on arhailine (vanadelt veoautodelt pärit käsipiduri hoob armatuurlaua all) ning kohandatud eelkõige töö tegemiseks. Sõl-tuvalt versioonist on auto nelja- või viiekohaline.

Tehnika

Mazda BT-50

4WD

••     Võimsus, kW (hj): 105 (143)       

••     Pöördemoment, Nm (p/min):         330 (1800)   

••     Suurim kiirus, km/h:     158       

••     Kiirendus 0–100 km/h, s:  12,5   

••     Keskmine kütusekulu,

l/100 km: 8,9       

••     Pikkus/laius/kõrgus, mm:              5075/1805/1745-1760

••     Telgede vahe, mm: 3000

••     Kasti mõõtmed (p/l), mm:             1753/1456

••     Hind alates, krooni:  356 500