Muna-, kommi- ja kohupiimaralli: läks!

 (9)
Muna-, kommi- ja kohupiimaralli: läks!
Raigo Pajula

Enne munapühi on nii mõnigi tootja tempot tõstnud, et pühadeks kõikide inimeste isu rahuldatud saaks.
Tallegg on kanalad kanu täis pannud, ja ikka nii, et valgeid mune rohkem saaks. Kalevis voolitakse tibupildiga Maiuspala komme nii palju kui võhma on – elu on näidanud, et need osalt käsitsi valmistatud kommid on samuti minev pühadekaup.

Tallinna Piimatööstus valmistub pashasõprade varustamiseks kohupiimaga ning Liviko on valmis teinud tavalisest kaks korda enam kukepildiga Kännu Kuke likööri.

Pagaritele pruunid, poodi valged munad

Talleggi turundusdirektor Kaarel Karu ütles, et munanõudlus tõuseb väga järsult paar nädalat enne pühi ning on lihavõttenädalaks kaks korda tavalisest suurem. “Inimeste munaeelistus on hämmastav. Tavaliselt ostetakse pruune ja valgeid mune pooleks, aga pühade ajal eelistatakse valgeid. Kui valgete munade kriis on käes, lähevad ka pruunid,” rääkis Karu. Muna värv sõltub kana tõust ning paariks nädalaks aastas kanade tõugu muuta pole Talleggi võimuses, kurtis turundusdirektor.

Karu sõnul on igal aastal enne pühi munakriisiks läinud, tänavu loodab Tallegg munaralliks valmis olla. Tema kinnitusel on arvestatud ka sellega, et munapühadega samal ajal on vene õigeusupühad, mil venelasedki tavalisest enam küpsetavad. Kuna nemad mune eriti ei värvi ja koogi sisse saab panna ka pruuni koorega mune, ei tohiks vähemalt neil valge muna kriisi tulla. Selleks, et poodidesse jõuaks tavalisest rohkem valgeid mune, saavad pagari- ja kondiitritööstused praegu tooraineks pruuni koorega mune.

Kanad munevad ühe aasta ja iga muna tegemiseks kulub umbes ööpäev, seepärast ei saa kanu panna pühade ajaks erandkorras rohkem munema – äärmisel juhul saab panna vaid rohkem kanu korraga munele ning sel juhul tuleb arvestada, et nad munevad terve aasta. Siis on vaja munadele leida rakendus ka pärast munapühade kahenädalast ostuhooaega. “See on toodete realiseerimise planeerimine,” ütleb Karu munajagamise kohta. Lihtsamalt öeldes saadetakse munapühade eel rohkem mune poodidesse ja vähem pagareile-kondiitreile, hiljem vastupidi.

Pashasõber peab kohupiima kätte saama

Tallinna Piimatööstuse müügidirektor Aivo Varem rääkis, et eestlaste lemmiktooted enne kevadpühi on traditsiooniline kohupiim, rosinatega ja ilma. Kohupiimamüük kasvab ettevõttel tema sõnul pühade paiku ligi kaks korda, näiteks mullu oli tavanädala müük 40 ja pühadenädalal 80 tonni. “Tänavu plaanime lihavõttenädalal kindlasti enam müüa, seda lubavad laiem tootevalik ja uuenenud väikepakend,” ütles Varem.

Ostukohtades suurt vahet ei ole. “Kui on tegemist tõelise pashasõbraga, siis peab ta kohupiima kätte saama nii suurest ostukeskusest kui ka väiksemast kauplusest,” ütles Varem veendunult. Seda muret, et inimeste pashaisu oleks üle hinnatud ja kohupiim lattu seisma jääb, pole Varemi sõnul Tallinna Piimatööstusel olnud. Sel aastal on tema sõnul müügiprognoosis oma osa ka õigeusupühadel.

Tibukarbiga kommid ja kukesildiga liköör

Kevadpühad on aasta suurima maiustuste müügiperioodi jõulude kõrval teine püha, mil tavapärasest enam kompvekke ning šokolaadi tarbitakse, ütles Kalevi kommivabriku suhtekorraldusjuht Ruth Roht. Kalev valmistub pühadeks spetsiaalse pühadetoodete portfelliga – seal on nii käsitsi maalitud martsipanist köögivilju, tibupildiga šokolaade kui ka kommidega täidetud mune ja tibusid.

Populaarseimate maiustuste absoluutses tipus kevadpühade aegu on Rohti sõnul läbi aastate püsinud blondi tüdruku ja tibude pildiga Maiuspala kommikarp. Suurem nõudlus on ka Linnupiima kompvekkide järele.

Analoogsel põhjusel on hea kevadpühade kaup Liviko liköör Kännu Kukk, mida seks nädalaks toodetakse poolteist korda enam kui tavaliselt. Liviko turundusdirektor Janek Kalvi ütles, et tavaliselt müüakse kukejooki tuhatkond pudelit kuus, aprillis aga on viimastel aastatel ostetud 1500 pudelit. “Me ise oleme leidnud, et see saab olla ainult pühade teene. Siis käiakse üksteisel külas ja otsitakse poest kana ja kuke pildiga asju,” ütles Kalvi. Kännu Kukk on tema sõnul kallis jook, millel on suur väärtus kingitusena. “Seda villitakse kuumalt, jahtudes tekivad pudeli põhja väga atraktiivsed suhkrukristallid,” tõi ta ühe põhjuse.

Sibulad saavad väga puhtaks

Loe veel

Citymarketi keti direktor Riho Maurer ütles, et peamised eritooted, mida poed rohkem varuvad, on munad ja kohupiim, samuti tuleb valvata, et näiteks pähkleid jaguks. “Üldiselt ostetakse kõiki toiduasju rohkem, sest on pikk nädalalõpp, ilus kevadine ilm ja hiljuti on paljudel olnud palgapäev,” võttis Maurer poe kevadpühad kokku. Sibulaid tema sõnul küll ostetakse, kuid poes ainult sibulakoorte otsijaid pole.

Selveri keti ostudirektor Iivi Saar rääkis, et tööstuskaupu – muruseemneid, munavärvimise vahendeid jne – ostetakse varem, toidukaupade osas on põhiline müük täna. Kevadpühade ajal ostetakse tavalisest rohkem valgeid mune, kohupiima, maiustustest eelkõige temaatiliste ümbristega tooteid, eriti Kalevilt, ja kindlasti Kinderi üllatusmuna, samuti grilltooteid, värsket lõhet ja forelli, õlut, siidrit ja roosat veini.

“Sibulakastidest hakkavad koored kaduma juba nädala alguses ning neljapäevaks on alles vaid väga puhtad sibulad,” nentis Saar.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare