Autoostja on muutunud valivamaks ja see soosib ning tähtsustab disainerite tööd. Kui varem oli klient üksnes hinnatundlik, on nüüd sellele lisandunud ka kõrged nõuded auto välimusele. Materjali valikul tuleb lisaks värvile ja hinnale arvestada ka selle lõhnaga. Kui ostjale auto lõhn ei meeldi, kaob tal tahtmine seda isegi käivitada. Sisekujunduses tuleb senisest enam tähelepanu pöörata tehnikale ning lisavõimaluste loomisele. Erinevat värvi esipaneelid, personaalsem käigukang, panipaikade käepärasus ning mahutatavus – pisiasjad, mis annavad sõidule värvi ja mugavust. Tänu sellele on viimasel ajal üha enam autotootjaid hakanud andma disaineritele suuremat sõnaõigust.

•• Mis võiks autodisainis lähima kümne aasta jooksul muutuda? Mis selle põhjustab?

Materjalide valik laieneb ning see teeb disainerite töö lihtsamaks. Tänu tehnoloogia arengule muutuvad auto lisaseadmed väiksemaks, funktsionaalsemaks ja kiiremaks. Näiteks on hakatud võtma eeskuju arvutidisainist. Tehnikapaneel on hele ja ümarate vormidega, meenutades Apple´t. Infopulga abil on võimalik salvestada tunde muusikat ning vajadust plaadimängija järgi enam ei olegi. Me ei saa kunagi ette ennustada, millised praegu teostamatud ideed lähitulevikus igapäevaseks muutuvad.

•• Kas led-tuled muutuvad ka esilampideks ja kui palju see võib disaini mõjutada?

Led-tulede kasutuselevõtt esituledena ongi ehk muutus, mis võib leida aset lähima kümne aasta jooksul. Iga pisemgi muutus või detail muudab disaini.

•• Kas ranged reeglid jalakäijate ohutuseks mõjutavad ka auto-

disaini?

Loomulikult. Kiire tempoga täienevad ohutusnõuded annavad oma parima, et raskendada disainerite tööd. Kunstnikuna tunnen, et minu vabadust on piiratud. Samas ei ole sinna midagi parata ning nende muutustega peab arvestama. Alati on võimalik aga ohutusnõudeid eiramata disainida atraktiivne auto – leida tuleb lahendus, mis need iluvead korvaks. Näiteks üks nõue ei luba auto esiotsa ja esimese ratta vahelist pinda liiga väikeseks jätta. Pikem ninaots muudab aga auto kohmakaks ja suuremaks. Peitmaks turvanõuete poolt tekitatud iluvigu, peab disainer olema kaval ning valdama muljeloomiskunsti. Corsal mängisin selle ohutusreegli tagajärgede silumiseks auto proportsioonidega, tõstsin tagatuled kõrgemale ning nihutasin need külgede poole. Disainerite töö ongi leida kompromiss etteantud nõuete ja auto ilusa väljanägemise vahel. Kui disainiksin võidusõiduautot, oleks mul piiramatu vabadus. Autode esiotstega saab lõputult mängida: esitulede kuju ning radiaatorivõrega luuakse ju auto ilme. Minu jaoks on igal autol oma nägu ja tuju ning see on iga mudeli puhul kordumatu.

Curriculum vitae

Nils Adrian Loeb

Rahvus

•• Saksa päritolu austraallane

Peadisainer

•• Agila, Corsa, Combo, Opel Speedster/VX220.

•• Osalenud interjööri loomisel: Astra T98.

•• Osalenud eksterjööri loomisel: Stile Pertone, Saab 9-5, Saab AB, Astra Bertone Coupe/Cabrio

Hobid

•• reisimine, ujumine, 1953. a Beetle´i restaureerimine.

Huvitav teada

•• Niels Loeb unistas juba väikse poisina autode loomisest, kuid alustas oma karjääri tootedisainerina.