PERSOON: Alar Kivilo - meie mees Hollywoodis


<b> PERSOON: Alar Kivilo - meie mees Hollywoodis </b>
----

Operaator Alar Kivilo murdis lõpuks Hollywoodis läbi põnevikuga “Frequency” (“Saatuslik sagedus”), mis aasta algul ka Eesti kinodesse jõudis.

Alarit oli vaevaline kätte saada. Helistasin Hollywoodi tema agentuuri (kelle kliendid on filmide, nagu “Patrioot” ja “Tiiger ja draakon” operaatorid), kust tema kontaktandmeid ei antud, võeti ainult minu omad. Lõpuks sain andmed ühelt Interneti-operaatorite leheküljelt, ja Tðehhis võtetel viibiv Kivilo nõustus pärast paarinädalast ootamist siiski oma kallist ajast natuke SL Õhtulehele ohverdama.

Keda peab tundma, et Hollywoodis tööd saada?

Peab olema hea agent, aga põhiliselt palgatakse sind tehtud tööde põhjal.

Oled sa abielus? Lapsi on? Kui jah, mis keeles nendega suhtled?

Jah. Kaks tütart. Eesti keeles.

On sul sugulasi Eestis? Kui tihti nendega suhtled?

Isa, ema ja vend perega. Käin igal aastal Eestis.

Kus sa USAs elad? Ja millises majas?

Los Angeleses. 1926. aastal ehitatud hispaania stiilis majas.

Mida inimesed su nimest arvavad?

Paljudel operaatoritel on eksootilised nimed.

On Hollywoodis veel eestlasi?

On. Mena Suvariga tuttav pole, aga tean tema operaatorist meest, kes tegi kord minu filmitud filmile lisavõtteid.

Milliste filmikuulsustega oled sõber, tuttav?

Olen aastate jooksul töötanud paljude kuulsustega.

Kas Dennis Quaidiga sõbrunesid?

Meil oli lahe professionaalne koostöö.

Kuidas ta suhtus lahkuminekusse Meg Ryanist?

Ma ei tea.

Kellega sõbrunesid “Frequency” võtteplatsil kõige rohkem?

Lavastaja ja meeskonnaga.

Oli sul lavastajaga loomingulisi erinevusi?

Üldiselt mitte.

Kuidas filmisid selle imelise action sequence’i maa-aluse tulega filmi alguses? Palju seal eriefekte oli?

Sequence koosnes stuudiovõtetest, mida filmisime Torontos ja öistest välisvõtetest, mida filmisime New Yorgi Harlemi linnaosas. Elektrisähvatused olid digitaalselt hiljem juurde lisatud. Tuli oli päris.

Palju said palka enne “Frequency’t” ja nüüd?

Üldiselt palk tõuseb iga filmiga, kui kõik on tööga rahul.

Kuidas üldse said töö “Frequency’s”?

Üks produtsent, kellega olin varem töötanud, soovitas mind.

Kas TV-filmid on tulusad? Arvestades seda, et neid on lihtsam teha.

Tegelikult on neid raskem teha, sest aega ja raha on vähem.

Kes on praegu parim operaator?

Vanade tuntud operaatorite seast meeldivad mulle Gordon Willis (“Godfather” triloogia), Conrad Hall, Vittorio Storaro (“Il Conformista”, “Apocalypse Now”), Caleb Deschanel (“Patriot”) ja Roger Deakins (“Shawshank Redemption”). Nooremate hulgas on Darius Khondji (“Seven”) ja Emmanuelle Lubeszki.

Kas selle aasta operaatori Oscari kandidaadid on õigustatud? Kes võidab?

Olen ainult “Patriooti” ja “Gladiaatorit” näinud. Loodan, et võidab Roger Deakins, sest olen tema suur fänn ja olin väga pettunud, kui tema filmitud Martin Scorsese film “Kundun” ei võitnud “Titanicu” tõttu.

Mida arvad handheld kaameraga filmidest (nt. Dogma filmid)? On neid kergem filmida?

Mulle on meeldinud kõik Dogma filmid, mida olen näinud, aga peamiselt nende sisu, mitte filmitehnika pärast. Kindlasti on lihtsam, aga samad loomingulised mured on ikkagi.

Kõigi aegade parim film?

“Citizen Kane”, “Lawrence of Arabia”.

Viimase aja parim film?

“Requiem for a Dream”.

Kõigi aegade parima operaatoritööga film?

“Il Conformista”.

Mitu uut filmi nädalas vaatad?

Ühe.

Mitu videokassetti sul kodus on?

Umbes 50 DVDd.

On sul Oscarite akadeemias sõpru?

Ei.

Loe veel

Mida arvad reþissööridest, kes vilksavad ka ekraanil? (Scorsese, Steven Soderbergh, Oliver Stone, M. Night Shyamalan, Quentin Tarantino.)

Kõik mainitud on teinud filme, mis mulle on meeldinud.

Milline on su tüüpiline päev kodus?

Kui ei tööta, viin lapsed hommikul kooli ja veedan päeva abikaasaga. Kui töötan, siis mind praktiliselt ei ole, kuigi perekonna võtan vähemalt mõneks kuuks alati kaasa.

Lemmikbändid? Lemmikfilmiheliloojad?

Mulle meeldib väga erinev muusika, klassikast hip-hop’ini. Heliloojatest Thomas Newman (“American Beauty”) ja Rachel Portman (“Cider House Rules”).

Tüüpiline päev võtteplatsil?

Väga vara üles. Peaproov näitlejatega. Arutlused lavastajaga, kuidas stseeni filmida. Valime nurgad. Siis valgustan. Filmin umbes 2-3 lehekülge stsenaariumist. Umbes 12 kaadrit. Pärast tööpäeva eelmise päeva võtete vaatamine. Kokku umbes 16 tundi.

Mitu stsenaariumi kuus saad?

Neli-viis, mõnikord rohkem.

Kas siis on juba osatäitjad teada?

Enamasti.

Mida praegu filmid?

Tðehhis “Hart’s War” MGMle. Teisest maailmasõjast, Colin Farrelli ja Bruce Willisega. Lavastaja Greg Hoblit.

Mida tahaksid kõige rohkem teha: action’it, ulmet, komöödiat?

Draamat.


Alar Kivilo lühike biograafia

Sündis 1953 Montrealis.1971 kolis Torontosse. Õppis aasta Yorki ülikooli filmikateedris. Esimesel suvel õnnestus tal tööd saada operaatori assistendina, pärast seda enam õppima ei läinud. Viie aasta pärast oli küllalt kogemusi, et ise operaatoritööd tegema hakata. Filmis lühimängufilme, videoklippe, dokfilme ja reklaame. 1985 asutas reklaamfilmifirma Propeller, kus oli üle 10 aasta lavastaja ja operaator. Neli aastat tagasi kolis LAsse. Nüüd on vabakutseline operaator.

Märt Milter

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare