Stiil: Manele Manele Manele
Kreeka, Bulgaaria ja Serbia popmuusikutele valmistavad Rumeenia manele meistrid pidevat peavalu, kuna ilma luba küsimata coverdamine käib stiili juurde samamoodi nagu silmapaistev, kirju ja kallis riietus. Kui finantsi ei jagu aitab välja turukaup, perfektse viimistluse tarbeks tuleb silm peal hoida geelivarudel ning aeg-ajalt hõõruda läikima jämedamad kuldehted.
Kuumadest artistidest väärib mainimist kindlasti väikest kasvu mehike nimega Adi de Vito ehk Adrian Copilul Minune ehk Manele Keiser, kelle kassette ja CD-plaate hakkab silma kõikvõimalikes ja võimatutes kohtades. Ilusate tüdrukute vahel meelitab kuulajaid puusi hööritades veel näiteks tegelane Florin Salam, muideks salami tähendab tõlkes vorsti, nagu adidaš botast ning xerox paljundamist. Kaunite meeste seas purjetavad manelemerd vapustavad Denisa ja Laura Vass.
Kõrgem klass versus madalam
Eputava suhtumise, väljakutsuva käitumise ning
lohaka keelekasutuse tõttu ärritavad manele artistid Rumeenia arvamusliidreid,
kes tihti nimetavad manelet pseudo-muusikaks. Hinnangud vastuolulise stiili
osas langevad kahte leeri, väikelinna ainsas ööklubis manelet ei kuule, hip
hopi rütme nautivate noormeeste sõnul kuulavad sellist muusikat vaid tüdrukud
ja mustlased, sest keegi ometigi ei lange nii madalale. Järgmisel päeval tatsab
manelet üürgavast autost välja aga ei keegi muu kui klassikaline kohalik
noormees.
Kuigi üleriigilised raadiod manelet kergesti eetrisse laskma ei kipu, siis kümned ja kümned populaarsed väiksemad mitteametlikud raadiojaamad on pühendanud uue muusikastiili esitamisele ja edendamisele. Hip hopi ja reggaetoni väljumine undeground scene`ist ning laienemine ühe sotsiaalse klassi loomingust globaalseks muusikaks on asjade käik, mida ennustatakse tihti manelele, tänamatu oskus see tuleviku nägemine.
Turbo-folk ja chalga
Paralleelselt manelega on Balkanimaades
kasvanud, muutunud ja saanud kohati kriitika osaliseks mitmed sarnaste
elementidega stiilid, millede juured ulatuvad endise Jugoslaavia neo-folk
rütmidesse ning lääneliku popmuusika valdkonda. 90-ndate alguses Serbia, Bosnia
ja Hertsegoviina ning tänase Montenegro kollaboratsioonina hoo sisse saanud
turbo-folk elutseb täna jõudsalt ka Horvaatias, Sloveenias ja Makedoonias.
Kõrgklassi poolt vulgaarseks ja odavaks peetav turbo-folk, mille tipptegijate
nimistusse kuulub paras ports pikakoivalisi naisterahvaid, on võrreldes
nurgelise ja mitmetahulise manelega pisut enam lihvitud ja ühtlast ning
meloodilist joont hoidev armuulg. Erilise elamuse pakub kunagise euroträna
lohistaja 2Unlimited loo “No Limit” kohalik versioon “200 kilomeetrit tunnis,”
mille tagajärjel ei üllata enam nimetus techno-folk.
Nõukogude Liidu mõjusfäääri kadumise ja
lagunemisega sarnaselt eelpoolmainitud stiilidega tuurid üles lükanud Bulgaaria
chalga pidutseb samuti sõiduvees, rahvuslikuks popmuusikaks nimetatav chalga on
võrreldes eelpool kirjeldatud manele ja ne-folgiga vähem tempokas, meloodilisem
ning õrnahingelisem.
Tšeki manelet, tšeki Costi Ionita ja Alberto uptempo seiklusi Amsterdamis.