“Linnades on üha kasvav vajadus alternatiivse transpordivõimaluse järele. Embrio näitab, milliseid kasutajasõbralikke, minimalistlikke sõiduvahendeid me võime linnades, eeslinnades ja külateedel näha aastal 2025,” ütles Bombardieri ase-president Denys Lapointe Wired Newsile.

Praegu alles küpses kontseptsioonifaasis Embrio töötab elektroonilisel ja vesinikupõhisel kütuseelemendil, üherattalist tulevikusõidukit hoiab püs-tiasendis güroskoopide süs-teem. Puhkeasendis toetavad sõidukit lisarattad. Kuigi töötavast seadmest on olemas video, ei ole firmal veel demonstreerimiseks töötavat prototüüpi.

Bombardier on firma, mis 1942. aastal tõi esimesena müüki mootorsaani maastikul liikumiseks. Nüüd, rohkem kui pool sajandit hiljem kavatseb see luua ühe inimese transpordivahendi ummikutes linnatänavate läbimiseks. Üsna loomulik, et sellised algatused ei tule autotootjatelt, kel pole kasulik enda jalgealust õõnestada.

Embrio meenutab välimuselt ähmaselt sportlikku mootorratast, sisuliselt aga hiljuti laineid löönud Segway üheinimesesõidukit.

Tänavatel pole ruumi

Segwayga ühendab Embriot mitu asjaolu – güroskoopide tasakaalu hoidmise süsteem, väike pöörderaadius ja võime pääseda ligi kohtadesse, kuhu näiteks autoga ei saa. Kuid samas on need üksteisest vägagi erinevad. Kui Segway kaalub vaid 16 kilo ja arendab kiirust kuni 20 km/h, siis Embrio kaalub üle 160 kilo ja sõidab üle 55 km/h. Segway kontseptsioon näeb ette, et seda on mugav auto pakiruumi panna või hoonesse sisse minnes kaasa võtta, Embrioga nii teha ei saa.

Güroskoope kasutab praegu umbes 80% lennukitest maandumise ajal tasakaalu hoidmiseks, mistõttu see osa sõiduki valmistamisel takistuseks ei tohiks saada. Küll aga on keerulisem takistus kütuseelementide tehnoloogia, sest praegu mahub kõige väiksem mootoriversioon vaid auto peale. Spetsialistide hinnangul võiks lahendus olla hübriidsüsteemis, kus bensiiniga töötavat väikest sisepõlemismootorit kasutataks ainult elektri genereerimiseks. Samas on kütuseelementide arendamiseks eeldused olemas – USA kavatseb selleks kulutada 1,2 miljardit dollarit, ka euroliit plaanib eraldada miljardeid.

Tehnoloogiast veelgi suuremaks takistuseks on aga praegused linnatänavad, mis ei näe ette ruumi väikesõidukitele. Sellise kompaktse mootorsõi-dukiga nagu Embrio pole lihtsalt kuskil sõita. Ühelt poolt on tegu kõnni- ja jalgrattateedel liiga kiire sõidukiga, teiselt poolt on seda kasutades liiga ohtlik jagada sõiduteed autodega.

Üheks lahenduseks on ekspertide arvates ühe sõiduraja eraldamine väikesõidukitele, see ettepanek võib muutude reaalseks siis, kui loodussõbralikud alternatiiv-energiaallikad on teinud läbimurde ning Segway ja Embrio tüüpi sõidukid on juba kättesaadavamad ja praktilisemad. Ühtlasi võib see autoliikluse ummikutest üleküllastunud linnasüdametest välja suruda või seda tunduvalt vähendada.

Viimast püüavad saavutada väga paljud linnad, teiste hulgas ka Tallinn.