Vanakestel tekib lihaste kadumine


Jõutreening on sarkopeenia ennetamiseks ja raviks mõjuvõimsaim vahend.

Soome Oulu ülikooli geriaatriaprofessori Timo Strandbergi kinnitusel esineb vanakestel üha sagedamini sarkopeeniat (vanusest tulenev jõu ja lihasmassi kadu ning hääbumine), mida arstidki veel nii täpselt diagnoosida ei oska. “Kuigi vanemaealisi patsiente on alati olnud, on see teema uus. Enamikku vanureid ei ravi ju geriaatrid. Varem arvati, et vanadus teeb lihtsalt nõrgemaks. Praegu arvatakse, et kui arstid suudaksid sarkopeeniat varem diagnoosida, lükkuks vanadekodusse minek nii mõnegi vanuri puhul aastaid edasi,” ütleb Strandberg.

Sarkopeenia tõttu väheneb liikumisvõimalus ja tasakaalutunne, peale selle väheneb ka

stressitaluvus ning vanur muutub teiste haiguste suhtes vastuvõtlikumaks.

Luumassi vähenemine võib põhjustada glükoosiainevahetuse nõrgenemist, suurendada riski haigestuda teist tüüpi diabeeti, mõnda veresoonkonnahaigusesse või jääda dementseks.

Haigestunute arv suureneb

Sarkopeeniasse haigestunute arv suureneb, sest elanikkond vananeb. USA-s valminud

uuringu tulemuste järgi on lihaskaduvus 20–40%-l neil, kes on 80-aastased ja vanemad. Suurim osa haigeid on naised ja pea kõik, kes on vanadekodus, põevad seda haigust.

Sarkopeeniat põdev inimene jõuab arsti juurde seetõttu, et tunneb tasakaaluhäireid. Kuigi lihasmassi vähenemine ja jõukadu toob enamasti kaasa ka kaalukaotuse, siis hea välimus ei tähenda, et inimene ei võiks põdeda sarkopeeniat. Nõrgad lihased võivad jääda rasvakihi alla ja tema sarkopeenia võib avalduda näiteks reiest tehtud magnetpildil.

Seda, kellel ja kuidas sarkopeenia areneb, täpselt ei teata. Sarkopeenia raviks määratakse liigutamist ja proteiinijooke, sest spetsiaalset rohtu pole.

Sarkopeenia ilmnemist täheldatakse alates neljakümnendatest eluaastatest ja see kiireneb oluliselt alates 75. eluaastast.

Sarkopeeniat uurinud teadlased kinnitavad, et jõutreening on sarkopeenia ennetamiseks ja raviks mõjuvõimsaim vahend. Kui jõusaali kasutamise võimalus puudub, saab sarkopeeniat suurepäraselt ka kodustes tingimustes ravida ja ennetada. Selleks tuleb kasutada eri treeningekspandreid, käepäraseid raskusi ja oma keha vastupanu.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare