Volkswagen jahib miljonäre
Phaetoni müügiks pidid Volkswageni esindused ehitama omaette toa, kus on luksuslik mööbel ja suur videoekraan. Kui klient soovib, võib ta auto valmimist tehases ise jälgida. Selleks püstitas Volkswagen Dresdenis Strassburger Platzi äärde 2,9 miljardit krooni maksma läinud klaaspaleed meenutava tehase. Hoone on 27,5 tuhande ruutmeetrise klaaspinnaga ning tehase põrandad on kaetud vahtrapuust parketiga. Seega ei kuulu ligane pool auto tootmisest Phaetoni kontseptsiooni.
Ka teeninduses on Phaetoni klient Golfi omanikust palju lugupeetavam. Volkswageni kõikides teeninduspunktides on luksusauto hooldamiseks ning remondiks üles seatud veebikaamerad, mille kaudu ollakse ühenduses inseneridega. Tehase valveinsener on kättesaadav ööpäev läbi. Kui Phaeton peaks minema rikki, saab klient kohe asendusauto.
Phaeton, tõlkes päikesevanker, sümboliseerib Volkswageni uue ajastu algust. Rahvaauto ja luksusauto on sedavõrd vastandlikud mõisted, et nende ühendamist on raske ette kujutada. Kuid ometi on Volkswagen tõlkes rahvaauto, ehitanud valmis oma esimese luksusauto, mis konkureerib nimekate ja pikaajaliste traditsioonidega S-klassi Mercedese, BMW 7-seeria, Audi A8, Jaguar XJ-seeria ja Lexus LS 430-ga. Isegi tema hind on samast klassist, makstes sõltuvalt versioonist 798 000 kuni 1,43 miljonit krooni. Tahtmatult tekivad aga küsimused, miks ehitas Volkswagen oma tütarfirma Audi esindusmudelile konkurendi ning kes üldse tahaks endale osta luksusautoks Volkswagenit? Esimesel küsimusele ei oska isegi tehase pressiesindajad vastata. Ainus loogiline seletus on, et nii soovis kontserni eelmine juht Ferdinand Piech. Ostjateks on aga jõukad inimesed, kes tahavad Mercedese ja BMW meestest erineda. Kui juba Saksa liidukantsler Gerhard Schröder valis oma uueks ametiautoks just Volkswagen Phaetoni, siis miks ei peaks ta kõlbama ka ärimeestele. Eestis on tänaseks müüdud kolm Phaetonit.
SALONG ON TULVIL LUKSUS- JA MUGAVUSSEADMEid. Paar päeva väldanud proovisõit lükkas ümber minu kõhklused Volkswagenist kui esindusautost. Phaeton kannatab igati välja võrdlust oma nimekate konkurentidega. Auto on mugav ja luksuslik ning pealegi ilus. Kuid ega miljon krooni maksev auto saagi olla ebamugav.
Üle viie meetri pikk äriklassi Volkswagen on viimistletud kalli naha, väärispuidu ja alumiiniumdekooriga. Isegi õhupuhurid on puitliistudega kaetud. Mugavad esiistmed on 18 osas seatavad, mäluga, ventileeritavad ja massaaĻi funktsiooniga. Neljaistmelisel versioonil on ka tagumistel reisijatel juhiga samaväärsed mugavused.
Phaetonile saab tellida praktiliselt kõike autotööstuse poolt pakutavaid mugavusseadmeid. Näiteks päikesepatareidega varustatud katuseluuki, mis toodab piisavalt elektrit, et palaval päeval alandada seisva auto salongi temperatuuri 20 kraadi võrra. Kliimaseadmel on 25 elektriliselt juhitavat elementi ning ta suudab kujundada auto neljas nurgas erineva temperatuuri. Armatuurlaua keskkonsooli aga ilmestab seitsmetolline ekraan, mis on ümbritsetud tosinast funktsioonilülitist. Erinevalt 7-seeria BMW-st on Phaetoni funktsioonid lihtsasti käsitsetavad ning kergesti mõistetavad. Mercedes S-klassiga võrreldes on tal aga vähem nuppe.
RASKET KERE VEAVAD VÕIMSAD MOOTORID. Ka tehnoloogia poolelt ei jää ta konkurentidele alla. Näiteks tema galvaniseeritud teraskere pidi olema parema väändejäikusega kui ühelgi teisel analoogmudelil. Auto monteerimisel on kasutatud üksnes laserkeevitust. Nii nagu tema kontsernikaaslasel ning ühel eeskujul Audi A8-l, on ka Phaetoni kere tegemisel kasutatud hulgaliselt alumiiniumdetaile. Näiteks kõik uksed ja luugid on valatud alumiiniumisulamist. Kuid sellest hoolimata on ta mingil arusaamatul põhjusel oma kontsernikaaslasest pool tonni raskem.
Sõidumugavus ning juhitavus on samuti esmaklassiline. Phaetonile pakutakse nii käsitsi kui ka automaatselt seatavat õhkvedrustust. Kliirensit saab tõsta normaalasendist 25 millimeetrit kõrgemale või 15 millimeetrit allapoole.
Esialgu pakutakse suurele sedaanile kahte jõuallikat. Baasmudelit käitab 3,2-liitrine 241-hobujõuline V6, mis läbi kuuekäigulise käsitsilülitatava käigukasti veab esirattaid. Tippmudel Phaeton W12 kasutab kuueliitrist 420 hobujõuga kaheteistsilindrilist mootorit, viieastmelist automaatkäigukasti ja nelikvedu. Mercedese kuueliitrisele (500 hj 800 Nm) imemootorile jääb ta jõu ja momendiga alla, kuid on ikkagi tugeva sportauto mõõtu. Nii linnas kui maanteel on ta terav süstija ja satub seetõttu kergesti liikluspolitsei huviorbiiti.
Järgmisel aastal lisandub Phaetoni valikusse maailma võimsaim sõiduautodiisel 10V TDI (315 hj 750 Nm) ja Passatilt tuntud W8.
Olles sõitnud enamiku uute luksusautodega, ei oska ma siiani öelda, milline neist on parim. Miljoni krooni eest ei saagi halba autot pakkuda. Sama kehtib ka VW Phaetoni kohta, mis ei ole kehvem ega parem Mercedese, BMW, Audi või mõnest teisest luksusautost. Määravaks on ostja maitse ja ilumeel.
Volkswagen Phaeton 6,0 W12 4Motion
Istekohti 4
MOOTOR W12
Töömaht, cm3: 5998
Silindrite läbimõõt ja kolvikäik, mm: 84,0x90,2
Võimsus, kW (hj):309 (420)
Pööretel, p/min: 6000
Pöördemoment, Nm: 550
Pööretel, p/min: 3000-4750
KIIRUS/KIIRENDUS
Suurim kiirus, km/h: 250 elektrooniliselt piiratud
Kiirendus 0-100 km/h, s: 6,7
KÜTUSEKULU
Linnas, l/100 km: 23,9
Maanteel, l/100 km: 10,9
Keskmine, l/100 km: 15,6
MÕÕTMED/MAHUD/MASSID
Pikkus, mm: 5055
Laius, mm: 1903
Kõrgus, mm: 1450
Teljevahe, mm: 2881
Pagasiruumi maht, l: 500
Tühimass, kg: 2297
REHVID 235/50 R18
HIND
Baasmudel 3,2 V6: 798 000 krooni
6,0 W12 4 Motion 4 kohta: 1 429 000 krooni
Plussid
salongi mugavused
varustus
mootori võimekus
sõiduomadused
Miinused
aknalülitite asetus