Kõverpinnaline autodekk muudaks "roll-on-roll-off" ehk veere-sisse-välja tüüpi parvlaevad kreenimineku suhtes vähem tundlikuks.

Selliseid laevu on maailmas praegu 5000. Enamikul neist on katkematu autodekk, mis asub vahetult veeliini kohal.

Kui vesi pääseb dekile, võib laev muutuda kiiresti ebastabiilseks ja ümber minna. 1987. aastal juhtus nõnda Belgia sadamas Zeebrügges, kus vesi tungis avatud luukide kaudu Briti parvlaeva Herald of Free Enterprise. Laev läks ümber ja 193 inimest hukkus.

Hoolimata suuremate julgeolekumeetmete kasutuselevõtust läks 1994. aastal põhja Eesti parvlaev Estonia, uputades ligi 900 inimest. Pärast õnnetust hakati välja töötama rangemaid nõudeid ning 2002. aastaks peaksid kõik praamid üle elama poole meetri sügavust veekihti autodekil.

Üks võimalus selle eesmärgi saavutamiseks on ehitada autodekile vaheseinad. Ent see vähendaks laevade mahutavust ja aeglustaks pealelaadimist.

Strathclydei ülikooli teadlane Dracos Vasallos peab seda paaniliseks lahenduseks. Tema ja ta kaastöölised pakuvad välja autodeki kõveraks painutamist.

Ühe variandi puhul on autodekk ahtris ja vööris meetri jagu kõrgem kui keskel. Samuti on teki keskosa külgservadest 20 sentimeetrit kõrgemal.

Kui laeva küljele tekib auk, on kaks võimalust: laev kaldub augu poole ning sinna kogunev vesi takistab uuel veel sisenemist või kaldub laev teisele poole, kerkides veeliinist kõrgemale. Selline laev suudaks vigastatult taluda neljameetriseid laineid. Tasapinnalise autodekiga vigastatud parvlaev suudab taluda ainult kuni 2,5-meetrised lained.

NEW SCIENTIST

Värviline golfipall kaitseb väljakut

Golfirajad säilivad paremini, kui võetakse kasutusele uut tüüpi golfipallid. Briti leidur Julian Morley tuli selle peale, et ühevärvilisele pallile on väga raske silmi teravustada ning nõnda ei saa täpselt hinnata palli kaugust golfikepist. Leidur trükkis pallile mitmevärvilise sümmeetrilise mustri ning usub nüüd, et selle abil suudavad golfiässad palli kaugust täpsemalt hinnata ning vähem sellest mööda lüüa, nii et muru tükid lendavad. Kas golfiklubid leiutise ka heaks kiidavad, pole teada.

NEW SCIENTIST

Standarditud müra laserplaadil

Briti tööandjad on kohustatud mõõtma mürataset tööruumides taadeldud helitugevuse mõõtjaga. Nüüd on neile appi tulnud mürakonsultandid, kes valmistasid vastava laserplaadi. Kalibratsiooniks kasutatav CD sisaldab 69 helirada, igaüks erineva helitugevusega heliga. Plaadimängija ühendatakse vastava liidese kaudu helitugevuse mõõtjaga, mis saab sel moel endale võrdlustaseme.

NEW SCIENTIST

Kübersõda vallutab internetti

Osa Jugoslaaviast võib kaotada internetiühenduse, kuna Ameerika satelliidifirmat kallutatakse majandusembargoga ühinema. Agentuuri AP teatel puudutab president Clintoni otsus mitte müüa Jugoslaaviale kaupu, arvutiprogramme, tehnoloogiat ja teenuseid ka satelliidisidet.

USA-s on puhkenud vaidlused, kas arvutivõrku, mis on jäänud Serbias üheks vähestest vaba info levitamise kanalitest, tuleb häirida. Jugoslaavia arvutiside põhineb nii satelliitidel kui ka maapealsetel telefoniliinidel. Satelliitside lõpetamine tooks kaasa suure osa võrgu töö katkemise. Samal ajal töötavad USA firmade osalusega telefoniliinid Serbias siiani.

ABCNEWS/EPL