Milline on Teie arvamus Michel Foucault tööde kohta? Kas olete neid ka ise lugenud ja analüüsinud?

Kahjuks olen Foucault'd lugenud vähe ja õige ammu, nii et on targem arvamustest hoiduda.

Peemot

Kas olete nõus väitega, et kultuurieliit (koos teiste eliitidega) on eesti identiteedi maha mänginud, lasnud sel närbuda, sisult tühjaks joosta? Mis on Teie arvates praegu kunagise loosungi "eestlane olla on uhke ja hää" sisu?

Loosungid jäävad varem või hiljem ikka sisutuks... Väide kultuurieliidi ja teiste eliitide mannetuse kohta on liiga üldsõnaline. Nagu oleks ka väide, et Eestis õiget eliiti polegi. Või et seda on vaja looma hakata, nagu vist arvavad Siim Kallas ja tema mõttekaaslased.

terrorist

Kuidas te suhtute ideesse, et mustlased võtavad kätte ja otsustavad minna tagasi oma kodupaika Indias ning sinna endale riigi rajada, kuhu kogu maailma mustlased vabalt elama võivad asuda? Selle riigi rajamiseks peavad nad enne muidugi ajama kodudest mustlasrahva iidsel kodumaal elavad hindudest hilismigrandid ja saama võitu terroristidest, kes mustlastele vastu hakkavad. Kas te peate õigeks, et sarnaselt juutidele oleksid ka mustlased, pärast seda kui euroopased neid maamunalt ära tahtsid hävitada, pidanud kasutama võimalust omaette mustlasriigi loomiseks ja hindude käest oma põlised asualad tagasi nõudma? Kuidas te kavatsete kaitsta Vaba Maailma hullude mullade aatomtuumapommi terrorirünnaku eest, mis kogu meie kalli planeedi õhku laseb kui me midagi ette ei võta?

1. Ei tea, et mustlastel oleks selliseid kavatsusi. Mustlased on ajaloota rahvas, kelle kultuuris on unustamine väga oluline. Osalt sellepärast mustlased ka rändavad. Esivanemate haudadest püütakse minna pigem kaugemale, elada olevikule... Juutidega on teistmoodi lugu, nemad on kinni, vahest liigagi kinni oma ajaloos. Nii teavad juudid vägagi hästi, kus on nende muistne kodumaa (sääl on juute olnud ka hilisematel aegadel), mustlased ei tea sellest midagi. Nii et neile tuleks siis see kodumaa välja mõelda. Mustlasi soovivad Indiasse saata Kesk-Euroopa rassistid.

2. Mina ei ole inimene, kes suudaks kaitsta Vaba Maailma mullade tuumapommi eest. Kuid esiteks ei ole Iraani mullad nii hullud kui vahel arvatakse ja teiseks ei ole neil esialgu tuumapommi. Pakistan on selles suhtes palju ohtlikum riik, kuna sealsed islamifanaatikud ei allu riigi kontrollile, tuumapomm on aga olemas. Ja USA peab Pakistani oma tõsiseks liitlaseks...

peetersi

Olen aru saanud, et loodus on teie jaoks tähtis. Fred Jüssi on avaldanud kunagi arvamust, et tema arvates on praeguseks ajaks inimene "looduse muutmisega" juba pöördumatult kaugele jõudnud. Iseasi, kas see on hea või halb...

Mida teie sellest arvate - kuhu inimkond looduse muutmisega välja jõuab (või kas üldse jõuab). Kas muretsemiseks on põhjust või mitte? (on väidetud, et loodus kannatab kõik välja ja inimene ei peaks muretsema)

Jah, mulle on tähtis see, mida tavatseme nimetada looduseks - mets, soo, linnud, putukad, muud suured ja väikesed loomad. Ma usun, et tegelikult on nad tähtsad meile kõigile. Loodus on keeruline süsteem, millesse ka meie kuulume, tahes või tahtmata. Ja kui selle tõesti tuksi keerame, kannatame rängasti. Oht on vägagi reaalne. Muidugi jääb suur osa loodust ikka alles, näiteks bakterid, kellest elu Maal algas ja kes elavad edasi veel kaua pärast meid. Aga kui samal kombel Maa ekspluateerimist jätkame, pole väga võimalikult inimsool enam Maal palju võimalusi edasi elada. Briti Kuningliku Seltsi (Royal Society, sisuliselt Teaduste Akadeemia) president astrofüüsik Martin Rees arvab, et inimkonna šansid üle elada XXI sajand on 50:50.

william

Kas tunnistate mõnede maailma poliitikute jutus esinevat fraasi "tõotatud maa"? Kas peaksime nõustuma, et selle kujundi all mõeldakse just Iisraeli, mitte näiteks Tiibetit või mingit osa Sri Lankast ehk Karjalast?

Iisraeli peavad "tõotatud maaks" st. maaks, mille Jumal lubas juudi rahvale, ainult õigeusklikud juudid ja muuseas ka mõned muslimid, kuna ka Koraanis on seda nii öeldud, nagu mulle lahkelt osutas üks mu muslimist tuttav. Ma ei tea Sri Lankal elavate tamilite ja singalite pühi tekste, nii ma ei tea, kas nemad usuvad oma maa kohta midagi samasugust või ei. Karjalastele oma maa küll tõotatud maa selles mõttes ei ole. Ega ilmalikud sionistid, juutidele oma riiki rajada soovijad alguses Palestiinasse väga kippunudki, aga lõpuks tuli välja, et see on ainus paik, kuhu sai asuda.

Peemot

Kuidas suhtute sellesse, et ETV teeb 9.mai paraadist täies pikkuses otseülekande, lisades sellele kaadritagused kommentaarid? Millise valiku oleksite Teie avalik-õigusliku televisiooni programmidirektorina teinud?

ETV ja tema vaatajad armastavad vaatemänge. Eks siis neid ka näidatakse ja vaadatakse. Olgu Diana ja paavsti matuseid, olgu 9. mai paraadi. Mina ETVd eriti ei vaata, vaid uudiseid ja Poirot'd, mida enam ei ole, nii ei tea mina tema kavast suurt midagi. On ju targematki teha. Ja paraadidel ei ole ma vabatahtlikult kunagi käinud ega neid vaadanud.

UrmetKook

Te olite VII Riigikogu liige, aga siis taandusite poliitikast. Ent mõne aja eest astusite Sotsiaaldemokraatliku Erakonna liikmeks. Kas väljendasite sellega lihtsalt oma toetust sotsiaaldemokraatidele või saab Teid näha kandideerimas ka eelseisvatel kohalikel ja sellele järgnevatel Riigikogu valimistel?

Arvan, et minu eas inimene võib mõne erakonna töös osaleda, kuid ei peaks kandideerima Riigikokku või kohalikku volikokku. Erandeid võib olla, kuid loodan, et minul ei tule olla selline erand.

Sipsik

Kuidas levitada humanismi ja anda eesti inimeste laiadele hulkadele tagasi oskus olla inimene ja vältimatu vajadus? Kuidas humanismi sõnum parempoolsete poliitikuteni viia, ajastul kui kirjutatud teksti osakaal väheneb, kõiki koomikseid kõik ei vaata? Kas te suudate jääda iseendaks, jääda väljaspool poliitikat?

Ma ei arva, et Eesti inimeste laiad hulgad oleksid kaotanud inimlikkuse. Olen viimasel ajal juttu ajanud mõne mehega, kes endale prügikastist süüa otsib. Nemad igatahes on oma inimlikkuse säilitanud. Tõusikutega mul on palju vähem kokkupuuteid, nende kohta ei oska palju öelda. Kuid nemad on siiski väike vähemus. Arvan, et Eesti inimene vajab rohkem julgust olla, nagu ta on, matkimata eurooplasi või ameeriklasi ja rohkem mõistmist ja tähelepanu võimukandjate poolt, kes sageli väikese inimese unustavad. Parempoolsetele poliitikutele tuleb vastu seada arukas ja tõhus vasakpoolne ning tsentristlik poliitika. Kirjutan neid tekste siin, mõtlemata eriti, kas nende tähtsus väheneb või ei. Tüü taht tetäq, nagu Võrumaal öeldakse. Eks ma siis teegi, kuni jaksu on.

espresso

Lugupeetud Jaan Kaplinski. Oma essees "Restauratsioon ja revolutsioon" (1989)olete väitnud, et "ilmselt mütologiseerub ja ritualiseerub elu eriti siis, kui ta enam ei edene, kui riik on raskustes". Mis on Teie arvates Eesti suurim/levinuim müüt kaasaja EV-s?

Eks neid müüte ole mitu. Progressi müüt, usk, et elu peab edasi minema. Majanduskasvu müüt. "Nähtamatu käe" müüt: et ühiskonnas on kõik kõige paremini, kui igaüks hoolitseb oma huvide eest. Ja üks vägevamaid - Aja müüt, Aja kultus, mis ei ole palju muutunud NL ajast saadik. Ajaga peab kaasas käima, Aja kutset kuulma, Aja pulssi tundma, Aja vaimu kajastama jne. Aga mis siis, kui Aeg mulle ei ole Jumal?

Tammekas

Vanas Roomas ja Kreekas õppekavade esikohal oli filosoofia ja seejärel tulid muud ained – matemaatika, keeled jne Meil on kõik tagurpidi. Filosoofiale võõrad, inimesed rabavad, saavad infarkte ja sooritavad enesetappe valede eesmärkide nimel ning elu tõelised väärtused tulevad meelde paraku väljudes Hiiu haiglast kindla diagnoosiga. Vanaduse eiramine ja mittelugupidamine on samuti märk sellest, et puuduvad elementaarsed elufilosoofia teadmised. Kas pole meie ühiskonna paljude probleemide “koer” siia maetud? Me lihtsalt ei oska elada?

Meie koerad on maetud paljude kivide alla. Ütleksin, et üldise humanitaarhariduse taandumine on tõsine probleem. Kuid filosoofia antiikajal oli siiski midagi muud kui praegu, tänapäeval ei saa filosoofiaga tegelda, tundmata korralikult teadust, sh. matemaatikat ja loodusteadusi. Oluline oleks leida tasakaal spetsialiseerumise ja üldhariduse, humanitaaria ja reaalteaduste vahel ning võimalus seda kõike vaadata tervikuna, mida siis annaks filosoofia või kuidas seda ka nimetatakse. Kuid ega inimestele saa eesmärke ette kirjutada. Kes rügab end infarktini, et saada uhkemat maja ja autot, saab Elult endalt õppetunni. Enamasti see on vist vältimatu, elutarkus tuleb läbi valusate kogemuste.

Must_Hunt

Tere härra Kaplinski

Mida arvate Vabamüürlusest?

Mida arvate eesti vaimse elu (Vaimumaailm, Tuulepesa jne foorumitest ning ajakirjast Avanemine)?

Teie vaatenurk EL ja NATO kasulikkusele või kahjulikkusele?

Teie vaatenurk U.S.A ja Venemaa sõjalis-poliitilistele arengutele?

Vabamüürlus? Meenub tuttava Rootsi folkloristi koostatud muistendikogumik, kus vabamüürlastest leidub umbes selline lugu kui meie pärimuses peninukkidest. Et püüavad inimesi ja söövad. Arvan, et seda nad ei ole teinud ega tee. Minu vanaisa vanaisa oli tuntud vabamüürlane Poolas, tema tegeles sellega, et püüdis oma küla talupoegi kirjutama ja lugema õpetada.

Minu jaoks on vastuvõetamatu "vaimsus", mis loobub intellektuaalsest pingutusest, asendab teaduse ebateadusega. Nimetatud foorumeid ma ei tunne.

EL on meile kasulikum kui NATO. St. kasud on suuremad kui kahjud.

USAst võib tulla maailmale suurem oht kui Venemaast, kui ta jätkab praegusel leninlikul kursil (kes pole meiega, on meie vastu - selle võrdluse tõi ms. välja ka Zbigniew Brzezinski). Loodetavasti annab Iraagi kogemus jänkidele kainestava õppetunni. Venemaa jääb veel kauaks vaevlema oma probleemidesse ja loodan väga, et ta saab nendega arukalt hakkama.

beebiloug

Lp. Kaplinski!

Eesti Raadio saate "Räägivad" signatuuris ütleb üks kunagistest saate külalistest: "Poliitika on minu jaoks psühholoogiline probleem...". Ütleja tundub olevat Teie. Kas see on nii ja kui nii, siis palun mõtestage see lause (ilmselt kontekstist välja rebitud) uuesti lahti. Minu jaoks see lause kriibib kõrva, sest tundub minevat sinna samasse klassi, et "kõik poliitikud on pätid ja kaabakad". Mina isiklikult pean poliitikutest (üldjuhul) väga lugu.

Ma ei tea, et oleksin öelnud seda. Võibolla. Poliitika on ka psühholoogiline probleem. Ja eetiline probleem. Poliitik ei saa alati öelda, mida mõtleb. Kirjanik ja ajakirjanik peab seda tegema. Siin oli üks minu elu suur dilemma, mille lahendasin nii, et jätsin poliitikukarjääri. Poliitikute hulgas on loomulikult inimesi, kes väärivad lugupidamist. Ja inimesi, kes seda sugugi ei vääri.

beebiloug

Kas Karl Marx oli Teie arvates suur mõtleja?

Jah. Kuigi mitte üks kõige suurematest.

UnoRaudkivi

Olen Eesti 20. Waffen-SS Diviisis teeninud eestlane, kes Jumala nimel antud sõdurivande alusel nõustus osalema ainult bolaemismi vastases lahingutegevuses ja sealjuures Saksa Riigile truudust vandumata. Teie arvamusel, kas saab minu sõjasosalemise tausta seostada natsismiga. Kui ja, siis missugusel moraalsel või juriidilisel alusel.

Tänan mulle olulise märkuse eest. Teadsin, et osa Saksa poolel sõdinutest (nagu kirjutab mälestustes Valter Ojakäär) andsid ustavusvande Führerile... Minu onu Leo, kes pääses Tšehhi põrgust, järelikult ei annud. Teda mäletan 1944. aastast mundris. Ma ei ole moralist ega jurist, nii jääb mul selle alusel, mis tean uuemast ajaloost, vaid tõdeda, et ühelt poolt sõdisid paljud eestlased tõesti usus, et sõdivad vaba Eesti eest, teiselt poolt aitasid nad sakslastel kinni toppida auke Idarindel ja rahulikult ette valmistada Baltikumi mahajätmist. Mis enamusele eestlastele ja lätlastele tõi hullemaid kannatusi kui Saksa okupatsioon. Teisalt oli Euroopas palju neid, kellele isegi Punaarmee oli tõepoolest vabastaja. Mulle tundub, et kui Eesti poliitiline ja sõjaline juhtkond oleks alles olnud, ei oleks Saksa mobilisatsiooniga kaasa mindud ja rahva kaotused oleksid olnud väiksemad. Aga tunnistan, et võibolla mul ei ole õigus ja sõdida ikkagi tasus.

beebiloug

Olen kusagilt kuulnud, et olete katoliiklane (vabandust, kui eksin!). Kuidas suhtuda eelmise ja praeguse paavsti äärmiselt jäikadesse vaadetesse? Ärme räägime siinkohal abordist, preestrite tsölibaadist või homoseksualismist. Mida aga arvata sellest, et ka kondoomide kasutamine olla halb. Ja seda ajal, mil Aafrikas ja Aasias vohab sisuliselt aidsi epideemia.

Mind on ristitud katoliiklaseks, mis selle kiriku õpetuse järgi on midagi absoluutset, kuigi ma ei ole kunagi kiriku liikmeks konfirmeeritud. Nii ei jaga ma paljusid kiriku seisukohti, säälhulgas suhtumist aborti ja rasestumisvastastesse vahenditesse. Elame-näeme, kas praegune paavst seniseid seisukohti revideerib või ei. Kardan koos Teiega, et ei ja sellest on kahju, sest katoliku kirikul on maailmale mõndagi hääd anda.

tudeng

Mis on teie arvates need peamised tegurid miks on modernsete majandustega riikides probleeme seoses madala sündivusega. Kas teie arvates modernse majandusega ühiskonna sündivus saakski üldse olla suurem taastootmispiirist või sellega võrdne?

Oleksin demograaf ja/või majandusteadlane, oskaksin midagi mõistlikku vastata. Praegu arvan, et küsija teab asjast võibolla rohkem kui mina.

vass

Lp Jaan Kaplinski

Olete võrdlemisi lähedalt seotud Tartu linnaga. Linnaga, mis on olnud pikalt parempoolsete erakondade juhtimise all. Kuna olete tuntud oma sotsiaaldemokraatliku maailmavaate poolest küsiksin - millised on probleemid, mis on Teie arust hetkel Tartu linnas kõige teravamad, ning mida teeksite teisiti nende lahendamisel?

Olulist osa Tartu probleemidest ei saa Tartu üksi lahendada, need on Eesti või Euroopa või maailma probleemid. Nimetaksin nelja tõsist linnaprobleemi: liiklus. Raudtee ja jõgi jagavad linna kolmeks, see põhjustab ummikuid ja segab linna normaalset arengut. Tartus ei ole normaalseid parke, park ei ole haljasala, kust inimene silmade kõrguselt kilomeetri ulatuses läbi näeb (nagu tähtvere park). Linnas rajatakse suuri kaubanduskeskusi sobimatutesse kohtadesse (uus kaubamaja, Vana bussijaama kohale tulev Seli kaubanduskeskus - mõlemad suurendavad veelgi koormust Riia-Turu ristmikul silla juures). Tartu peaks säilitama oma poolloodusliku taimestiku jõeluhal, see, meile praegu vaid tülika soise võsana tunduv ala on looduslikult väga rikas ja mitmekesine, kord avastame tema väärtuse, loodan, et siis pole hilja.

kikud

Millised on kaasaegse eesti ühiskonna põhilised vastuolud, kui neid teie arvates muidugi on?

Rikkad-vaesed (või ehk edukad-luuserid), eestlased-venelased, vanad-noored, usklikud-mitteusklikud...

Valisvaatleja

1. Kuidas oleks mõttet majanduskasv ja tulujaotuse õiglus kombineerida? Milline oleks teie retsept?

2. Kui saaksite 5 min teleaega Vene ORT-kanalil tipptunni ajal, millest räägikstie naaberriigi rahvale. Sõna oleks vaba.

1. Mul ei ole maailmamajanduse korraldamise retsepte... Vahest tuleks leida siiski esmalt kompromiss majanduskasvu ja keskkonnakaitse vahel, siis kompromiss tootja ja tarbija huvide ning tööandja ja töövõtja huvide vahel. Praegune suund rämpsu tootmisele on ju selge hullumeelsus.

2. Mitu võimalust. Üks on: räägiksin sellest, et olen kasvanud Vene klassikalise kirjanduse pääl ja muretsen Venemaa pärast. Ning et minu meelest on Venemaa olnud kahetsusväärselt suutmatu leidma endale sõpru ja liitlasi, on püüdnud saada kuulekaid satelliite ja sulaseid, see aga on viinud krahhini ja viib ka edaspidi, kui siin midagi ei muutu. Nii sise- kui välispoliitikas.

BornInUSSR

kas moraal on teie jaoks kokkuleppe asi või midagi enamat?

Moraali taga on minu meelest inimloomus, inimese käitumist ja hinnanguid suunav bioloogiline põhi. Millele siis lisandub kultuuriline, kui soovime, religioosne, mis aga esimest täiendab-kohendab, leiab sootsiumi toimimiseks vältimatud kompromissid ja kasvatab meisse harjumuse neid pidada.

jm_kala

Väga austatud Jaan Kaplinski!

Teadupärast läheb maailm hukka, kui negatiivsete mõtete üldmass ületab 50% piiri. Vaadates meediat on alati suuremad uudised seotud õnnetustega. Õnnelikke uudiseid on vähe.

Millele soovitate tähelepanu pöörata, et isiklikul tasemel hoida mõttemass üle 50% positiivsena?

Milline on legend Teie eesnime taga?

Kuidas Teie vanemad jõudsid nimeni Jaan?

Mina küll ei oska mõtteid mõõta ja kaaluda. Kuigi olen nõus, et positiivsed mõtted-kujutlused on meile vajalikud ja tervislikud. Kui neist puudu jääb, õnnestub vahel leida turgutust ja lohutust loodusest, muusikast, religioonist. Mis ju selleks olemas ongi.

Jaan pandi mulle nimeks, sest ka vanaisa oli Jaan ja see nimi on väga sarnane eesti ja poola keeles. Poolas olen Jan.

klaastiiblane

Kuidas vabaneda tõhusalt kristliku kolonialismi ebameeldivatest jääknähtudest?

Ma ei ole kindel, kas peate nendeks KK jääknähtudeks sama, mis mina, kuigi ma säärast väljendit ise ei kasuta, eelistaksin rääkida lihtsalt kolonialismist. Ise loodan, et "eurooplaseks saades" vabanevad eestlased osast oma alaväärsuskompleksidest, nähes, et teised eurooplased pole neist halvemad ega paremad.

epldebiil

Mis on elu mõte? Mis on mõtte mõte? Mida teha kurja paavstiga? Miks eestlased on natsid? Miks ei lubata homodel sünnitada?

Mis on miks-küsimuste mõte?

beebiloug

Kumb on Teie arvates rohkem amoraalne? Kas Arnold Rüütel, kes oli Eestit aastakümneid ruineeriva ja okupeeriva võimu üks kõige kõrgemaid võimukandjaid ja nüüd, sülitades näkku kõikidele vabadusvõitlejatele, absoluutselt ilma igasuguse pieteeditundeta troonib "vaba Eesti südametunnistuse", so. presidendi positsioonil? Või eesti rahvas ise, kes sellise näotusega e. punavürsti presidendiks valimisega hakkama sai?

Ma ei tea, kumb. Ei tea ka, kas eestlasi ja üht neist, Arnold Rüütlit saab pidada amoraalseks. Tunnen Rüütlit piisavalt hästi 1965. aastast saadik ja tean, et ta on alati, nii Vene ajal kui hiljem püüdnud oma arusaamiste ja võimete kohaselt teha midagi oma maa ja rahva hääks. Ka siis kui see oli väga raske või peaaegu võimatu. Rüütel ei olnud ENSV-s mingi tõeline võimukandja, kuid sai üht-teist teha näiteks looduskaitseliikumises, mis oli tollal üks väheseid rahvuslikke liikumisi.

mõtleja

Mida on küsida mehelt,kes on viimased 20 aastat eestluse vastaseid artikleid välismaal avaldanud?.............mind tema mõtted ei huvita............

No ära siis küsi.

blallla

Miks peaks eesti mutuma vasakpoolsemaks? kuidas? mis oleks selle eesmärgiks?

Lühidalt: Eesti on paremale kreenis, ma ei arva, et ta peaks olema kreenis vasakule, pigem tasakaalus. Selleks oleks küll vaja tõuget vasakule.

ÕunaJänku

Miks pole eestis tekkinud vabatahtlikke kommuune, kus elataks koos ja jagataks nii head kui halba? Kas selline asi on tõesti eestlastele ebaomane või vastuvõtmatu?

Kas ei ole või? Ma usun, et Eestis on peaaegu kõike. Mis on see Lilleoru, millest olen natuke lugenud-kuulnud? Üldiselt on säärased kommuunid võimalikud siis, kui neid juhib tõsine religioosne vaim, nagu on amishitel USAs või duhhoboridel Kanadas. Vaevalt eestlased siin teistmoodi on kui anglosaksid või venelased.

ÕunaJänku

Mida arvate mõttest: austa jumalat, austa saatanat - kuid ära lase neid väga lähedale?

On moonutatud tsitaat Konfutsiuselt, kes minu mälu järgi ütles, et austatagu jumalaid ja vaimusid, kuid hoitagu neist eemale. Enamvähem minu enda arusaamgi.

ÕunaJänku

Nimetage palun 5 elujõulist ja kasvavat (tõusvat) rahvust tänapäeva maailmas ja 5 manduvat e. allakäigutrepil olevat rahvust.

Maailm on ratas, mis praegu tõuseb, hakkab varsti langema, mis langeb, võib taas tõusta. Kord tundus, et NL alistab terve maailma, nüüd on Venemaa majandus umbes Belgia tasemel. Ida- ja Kagu-Aasia tõusevad praegu, kuid nende tõus tekitab selliseid keskkonnaprobleeme, et võib lõppeda kurvalt. Võibolla tõuseb näiteks Brasiilia ja mõni Kesk-Ameerika riik. Võibolla jätkub USA tõus, kuid on ka võimalus, et ta hakkab alla käima.

centennial

Mida arvate ühekordsest, kordumatust teosest, sündmusest, nähtusest ja mida paljundatud, salvestatud, korduvesituses olevast?

Laul või kunstiteos näiteks. Kas ja kui palju on hinnatavam "live" kontsert cd-plaadist 100.000 -ses tiraažis?

Meie kultuuris hinnatakse salvestamist ja paljundamist võiduna ruumi ja aja piirangute üle. Mõnes teises kultuuris leitakse, et kui inimene on läinud, ei tohiks tema jäljedki püsida. Mulle tundub, et oleme paljundamisega-kopeerimisega liiale läinud. Liigutav on lugeda, kui palju musitseeriti sada aastat tagasi ja kurb on, et seda ise muusika tegemist on nii palju vähemaks jäänud.

kirp

Lgp. härra Kaplinski

Kõrgharidus tänapäeva Eestis on nagu vana ütlus "kunst kunsti pärast." Pole vahet, mida õppida või kus - peaasi, et kõrghariduse kätte saab. Püüdlikumad õpivad ikkagi ärijuhiks või IT spetsialistiks.

Aga mis saab siis kui noor inimene avastab, et tema südamesoov ei olegi ülejäänud elu kontoris veeta? Et 10 000 kroonine palk ei tähendagi veel edukat karjääri? Arvan, et oluline on jätta endast maha jälg.

Näib, et kõrge palgaga endale arengupeetust osta ongi kaasaegne elufilosoofia. Kutsumus ei ole enam oluline, ühiskonna dikteeritud edukuse mudel aga küll. Kaasaegne orjaühiskond, kelle valikuvabadus piirdub tarbimisühiskonna hüvede seast oma selektsiooni tegemises.

Mida arvate Teie, härra Kaplinski? Kuidas mõjutab kapitalistlik trend kõrghariduse omandajate seas tänapäeva noorsugu? Milline on mõju kultuurile? Millise eriala tudeng ise olla sooviksite kui tänapäeva tingimustes seisaksite valiku eest kõrgkooli sisse astuda?

Lugupidamisega,

MM

Põhimõtteliselt olen Teiega suuresti nõus. Kuid eks orjust ole olnud igal ajal, igasugune võim kipub inimest orjastama. Kõige parem on olnud siis, kui ühelgi võimul polnud ülemvõimu, oli tasakaal poliitilise, majandusliku ja religioosse võimu vahel. Nüüd on see tasakaal kadumas, majanduse, raha võim on saamas ainsaks. Sellest paljud meie aja hädad. Ka inimeste suutmatus olla iseseisvamad, leida endale õigem, sobivam tee ja elukutse. Ma ei arva, et peaks endast jälgi jätma, kuid oluline on elada hästi, tunda oma elust rahuldust ja seda ka teistele pakkuda. Seda me ilmselt hästi ei oska. Kuid oleme siiski üleminekuühiskond, trügime edasi, märkamata teisi ja iseendki. Loodan, et meiegi noorus edaspidi leiab endas rohkem julgust ja kindlust.

coquille

Jaan Kaplinski kodulehekülg?

Kodulehekülg elab halvasti, jätkamiseks on puudu jäänud tervisest ja energiast. Loodan aga, et järg tuleb ja suudan teda jätkata. Personaalia osa olen uuendanud.

coquille

Kuulsin hiljuti, et Eestis olevat ka satanistid, kes taotlevad ametlikku registreerimist. Üks ema kurtis, et ühes koolis kandvat mõni laps isegi tagurpidi-risti kaelas. Ehk tahaksite sedagi kuidagi kommenteerida?

Pole satanistide vastu erilist huvi tunnud, mulle on kaunis ükskõik, kumba pidi risti kaelas kantakse ja kas kantakse. Iseasi on, mis tegudele satanism võib inimesi viia. Siin on ilmselt tööd nii pedagoogidel kui politseil. Kuid satanism on alati elanud kristluses ja selle kõrval ning kuni on olemas kristlus (islam, judaism), on ka satanism.

ÕunaJänku

Selline küsimus: kust peaks tekkima uuem rahvakultuur - laulud, tantsud, legendid, pärimused? Või lõppeski kõik teatud perioodil, mil rahvaluulekogujad suulised pärimused üles tähendasid jne.? Või lõppes hoopis selline ajastu? Selliseid asju ei saagi enam infoajastul olla, nagu laulud, tantsud, legendid, pärimused?

Uuema aja rahvakultuur on suuresti massikultuur, kuid on ka tõelist folkloori, mis elab, muutub ja levib folkloori seaduste järgi. Nagu mitmesuguseid kuulujutud, uskumused, Nõukogude ajal suur osa anekdoote. Kuidas mõjub sellele kõigele internet, on huvitav küsimus. Rootsi folklorist Bengt av Klintberg on tänapäeva folkloorist avaldanud mitu uurimust, kust muuseas selgub ka mõne meil levinud "tõsiloo" folkloorne taust, tegu on meie aja legendidega. Muidugi on meie aja folkloor teistsugune kui paarsada aastat tagasi. Kuid lorilaule, eriti roppe laule sünnib ilmselt nüüdki.

ÕunaJänku

Veel üks mõte tekkis.

Kui hiinlased oleksid mingi ajaloonalja käigus vallutanud endise NSVLiidu ja valitseksid Eestit ka praegu, kelle hulgas tunneksid end mugavamalt: konformistide või põrandaaluse opositsiooni esindajana?

Ma ei usu, et oleksin tunnud end hästi kummalgi pool.

gena

Tere

Teie online-intervjuu on väga lahe. See võiks populaarsem olla.

Teie arvamusi ja mõtteid võib lugeda paljudest kohtadest. Ei hakka midagi yle küsima. Kasutades võimalust küsiks hoopis midagi isiklikumat.

Näiteks Teie raskeim periood elus ja kõige meeldivam periood elus. Miks?

Ja, milline on olnud Teie elus murdepunkt, tänu millele olete see, kes olete?

Raskeid perioode elus on olnud nii mitmeid, et nendest üht valida ei oska. Usun, et vist kõige raskem oli oodata Clevelandi haiglas, kui autoavariis viga saanud poega opereeriti ja teadsin, et olukord on väga tõsine. Õnneks läks kõik hästi. Ka murdepunkte on olnud palju, suurem osa neist on seotud armastusega, armumistega, ent ka haigustega.

BornInUSSR

kuidas tajute oma poja loomingut, mille tõttu tal kohtutee tuli ette võtta. kas selle kohtuasja motiivid on läbipaistvad ja ühesed, või ei tea avalikkus paljusid asju antud juhul?

Mu poeg oli noorukina ehtne ekstremist ja seda peegeldab hästi tema tollane looming, mis mind tookord omajagu pahandas. Aga näha selles kärbseseene-ülistuses ja kristlaste ning juutide vastases sõjahüüus kuritegu on küll jama. Võibolla praeguse terrorismi-hüsteeria tulemus, kui otsingumootorid püüavad netist kahtlasi fraase ja politsei neid siis omal viisil tõlgendab.

eugeniusz

Tere!

Mida jutustaksite Poolast? Kas Teile meeldib sinna reisida? Kaunid linnad? Autod FSO Polonez?

Poolaga on mul olnud keerulised suhted, mida kajastab mu raamat Isale. Nüüd on need suhted aga muutunud soojadeks, kuna olen leidnud Poolas sõpru ja mõttekaaslasi. Poola autodest ei oska midagi arvata.

huvilinõ

Tere ja jõudu,

millised on teie arvates Eesti maausu ja taoismi sarnasused, erinevused ning kokkupuute punktid ? Vastata võib Võru keeles.

Aitäh !

Taoism om vanast hiina maausust vällä kasunuq mõtõlusõviis. Olõssi miq maausul, vanarahva usul olnuq säändsit võimaluisi ja pallo aigu, olõssi miq usust ka midägi säänest võinuq tullaq. Jaapanin om shinto, tuu om ka näide vanarahva usk vahtsin rõivin. Maausk taht ollaq vana, a tüküs iks olõma üks vahtsõ ilma asi, veedü new age muudu. Kaemiq, mis tast tulõ.

coquille

Olete kasvanud isata ajal, kui paljud isad lastest lahutati. Praegu kasvavad ka paljud isata, sest isad on laste juurest lahkunud või pole nende juures olnudki.

Mis teid aitas?

Vastuseks on mu raamat Isale.

centennial

Mida meelt olete ohverdamise koha pealt?

Kas selline rituaal annab eneseusu? Mõjutab saatust, käitumist?

kas on vahet, mida ja kus ohverdada? Põletusraha? leiba? Must jänes? Inimohver?

Ohverdamine on oluline rituaal ja rituaal on oluline kõigis religioonides. Mida ja kuidas ohverdada, teab igaüks ise. Mida mina ohverdan, jätan enda teada. Inimest võib minu arvates ohverdada vaid tema ise, st. ainult iseend võib ohverdada.

PeterLnurksulgudes

Kas saatust on võimalik muuta?

Kas seda võib teha üksikisik või rahvus? Millised on ohvrid?

Ma ei tea hästi, mis on saatus. On võimatu väita, et kõik on ette määratud. Olen sel teemal natuke filosofeerinud, mida siin korrata ei saa. Meil lihtsalt pole võimalik mõelda teisiti kui, et saame oma tulevikku mingil määral ise valida. Mis see maksma läheb, oleneb juba olukorrast.

Eesti-mees

Kas olete olnud komnoor või NLKP liige?

Kas toetate kristluse eelistamist EV-s teiste ideoloogiatega võrreldes.

Kas peate kristlust tema olemuselt internatsionaalseks või Eesti rahvuslikuks kultuuriosaks?

Kuidas suhtute Lähis-Idas toimuvasse?

Komnoor olen olnud küll. Kristluse eelistamist, üleüldse ühe ideoloogia eelistamist teiste ees ei poolda. St. riiklikul tasemel.

Kristlus on internatsionaalne, Paulus ütleb ju selgesti, et ei ole enam juuti, kreeklast jne...

Lähis-Idas toimub nii palju asju, et ei oska lühidalt oma suhtumisi väljendada.

Patser

Teie ise küll selline ei ole, aga mida arvate poliitikutest nagu Siim Kallas, kes Nõuka ajal kutsus poliitpäevadel meid üles hoidma kommunistlikke väärtusi, nüüd aga kristlikke väärtusi.

Siim Kallase kristlikud mõtted mõjuvad kahjuks silmakirjalikult, kuna erakond, keda ta esindab, ei jälgi minu meelest sugugi kristlikke väärtusi, st. soosib rikkaid, ega kutsu üles vara vaestele jagama, nagu Jeesus. Rikkus ja raha ei ole kristlikud väärtused.

ivarsild

Tahtsin küsida ehk veidi vähem ühiskondlikul teemal. Luulel pole hetkel ehk väga head positsiooni eesti ühiskonna silmis. Kuid kas Teie arust noor luule n.ö täidab oma rolli või on liialt harimatu ja ebakultuurne (nagu väidab Linnar Priimägi)? Või on luule muutunud liialt ühiskonna keskseks ja kaotanud iseenese keskme s.t luuletaja ei oska enam enesesse vaadata, vaid püüab täita mingeid müstilisi ootusi -- meedia, publiku jms? Kas luuletaja võib olla iseeneses nokitseja, kõrvaltvaataja ja mõtlik registreerija (ideaal) või peab kõikjal muudkui valjuhäälselt ja edevalt kaasalööma?

Ma ei tea, mida luuletaja PEAB tegema. Nn. noores luules pole eriti palju vapustavat leidnud, aga ega seda siis kogu aeg leida annagi. Luules on pealiskaudsust, suuresõnalisust, ka ebakultuursust alati olnud ja on ka nüüd. Kuid näiteks Mathurat ei saa kuidagi ebakultuurseks pidada. Muidugi on uus aeg oma võimalustega meil paljudel, nii vanadel kui noortel pää veidi segi ajanud. Loodetavasti see ei kesta väga kaua.

gringo

kas eesti sõjaväelased peaksid jääma iraaki ka peale ameeriklaste lahkumist

Kui nad tahavad Iraagi kodakondsusse astuda, siis jäägu päälegi.

rentygane

Miks peaks Eesti muutuma vasakpoolsemaks?Kas Soome mudel teid rahuldaks.Ja veel teine küsimus.,KELLELT OLETE PÄRINUD ARUKA LOODUSEARMASTUSE?tÄNAN, rEIN tIGANE

Soome mudel on end väga hääst küljest näidanud, Soome haridussüsteem, Soome keskkonnakaitse, Soome välispoliitika, Soome majanduse konkurentsivõime, Soome innovatiivsus on maailmas pälvinud imetlust. Miks siis meie ei peaks Soomest õppima?

Loodusearmastuse olen ehk pärinud vanaisalt, kes oli suur loodusehuviline ja noores põlves kooliõpetaja, kuni Darwinist rääkimise pärast pidi selle ameti jätma (tsaariajal).

rentygane

Teie olete Euroopas tuntud humanist.Kui palju olenes see Teie kodusest kasvatusest.Juba ette tänades Rein Tigane

Ma ei tea, kas olen Euroopas tuntud humanist ja veel vähem oskan öelda, kuivõrd see tuleneb mu kodusest kasvatusest. Mingil määral kindlasti. Kuid ma ei usu eriti kasvatuse väesse, nagu seda sageli mõistetakse. Last ei saa kasvatada, tal tuleb lasta kasvada ja anda talle, mida ta vajab. Mulle püüti seda anda ja selle eest olen oma emale ja teistele pere liikmetele tänulik.

rentygane

Teie sisukaid ja üldistavaid reisikirju võrdlen heas mõttes F.Tuglase reisikirjadega.On teil kavas veelgi reisida ja reisikirju avaldada?Ette tänades Rein Tigane

Kui tervis lubab, siis kindlasti. Kirjutamine meeldib mulle vanemas eas aga rohkem kui reisimine.

aaa

Mille pärast Te kirjutasite hulga USA Iraagi okupatsiooni vastaseid artikleid, kuid samas pole te olnud vastu Vene Föderatsiooni okupatsioonile Tshetsheenias?

Kui Eesti valitsus oleks teatanud, et Tšetšeeni iseseisvuslased on ohuks maailmale ja saatnud sinna väeüksuse Vene poolel võitlema, oleksin kahtlemata selle vastu sõna võtnud. Nüüd teatas Eesti valitsus, et Iraagil on massihävitusrelvad ja asus jäägitult toetama Ameerika sõda Iraagis. Kirjutasin oma artiklid selle vastu.

priitpajos

Tere

Kas olete 100% õnnelik inimene?

On Teil mingi lihtne õnne valem, mille saaks paari lausesse kokku võtta?

Kas eesti ajab Teie arvates õiget L.Meri alustatud poliitikat Hiinaga, kus okupeeritud rahvaste probleemist eelistatakse majanduslike huvide tõttu vaikida?

Parimad soovid,

Priit Pajos

Ma ei ole enamasti õnnelik, vahel küll ja isegi väga. Õnne valemit ei ole. Kuid õnn on kindlasti seotud nii keha kui vaimuga. Õnnelik inimene tantsib.

Eesti ei saa Hiinaga mingit poliitikat ajada. Kärbes ei aja härjaga poliitikat, vaid kasutab võimalusi härjaga koos ühes laudas elada ja sellest ehk ka mingit kasu saada. Võibolla saame tulevikus midagi kaasa öelda Euroopa Hiina-poliitikas.

Andrus

Kas ei ole saabunud aeg kus Eesti riik peaks pöörduma filosoofide (filosoofilise mõtte) poole kes suudaks luua selgepiirilise arenguvisiooni eestlaseks olemisele selles kiiresti muutuvas maailmas (rahvusriikide kadumine?, iibe probleemid, kvalifitseeritud tööjõu väljaränne, väärtushinnangute muutumine) ja samas oskaks lahti seletada eestlaseks olemise vajadust?

Kui mul on raske uskuda Jumalat, siis veel raskem on uskuda filosoofidesse. Ja ega pole vist mingi filosoofiaga võimalik tõestada eestlaseks (lätlaseks, juudiks, buamaniks) olemise vajalikkust. Probleemid, mida nimetate, on suuresti teaduslikud ja loota on, et teaduse neile ka mõistlikke lahendusi pakub. Kas teadlasi aga kuulatakse, enne kui hilja...

tollimees

Kas teie meelest on Euroopa Liidul tulevikku?

Usun, et on. Kui muidugi meie tsivilisatsioonil on tulevikku.

Hermogenarius

Tere lp. Jaan Kaplinski!

Tahaksin teada Teie arvamust erinevate teaduste omavahelisest integratsioonist, kas see on tuleviku teaduses süvenev protsess? Samuti huvitab mind , mida arvate erinevate õppeainete integratsioonist üldhariduskooli erinevates astmetes. Kas see aitaks kaasa õpilasele terviklikuma konteksti loomisel, millega kaasneks ka terviklikum maailmapilt ja maailmatunnetus.

Teema on liiga keeruline ja olen ise liiga asjatundmatu koolihariduse küsimuses, et sellele vähegi rahuldavat vastust anda. Teaduse integratsioon on muidugi vältimatu, peale spetsialistide vajame kindlasti generaliste, nende ettevalmistamisega on aga probleeme igal pool, ka meil. Tervikpilt on tingimata vajalik ja õige on, et see kipub praeguses infotulvas kaduma. Mida selle vastu teha? Olen ise midagi esseistina ja fantastiliste juttude autorina tegelikult ehk teinudki. Oma võimete piirides.

Sussanin

Kas õnne (õigemini vedamist) võib tõlgendada põhjuse ja tagajärje juhusliku ilminguna? Ja kas on võimalik õnne (vedamist) mõjutada? Mediteerides, puhastudes tajuda juhuslikkuse mustreid? Palvetades? Meeldivalt purjus ja lõõgastunud olles?

Vedamine, õnnelik juhus on muidugi õnnelik juhus, kokkusattumus ja muidugi on tal siis ka põhjus. Ja seda, millel on põhjus saab sageli ka mõjutada. Meditatsioon, muusika, jalutuskäik kevadises metsas, armastatuga veedetud aeg, õnnestunud luuletus või essee, vihm pärast pikka põuda, lapselapse esimesed sammud - õnnel on nii palju nägusid ja nimesid. Igaühele kindlasti erinevad. Pole õnne üldse, igaühel on oma õnn.

Eesti-mees

Palun selgitage lähemalt oma suhtumist kohustusliku usuõpetuse sisseviimisest koolidesse.

Kas peate vajalikuks kohustuslike ideoloogiate olemasolu ühiskonnas, nagu see oli näietks CCCP-s kommunistliku õpetuse näol olemas.

Arvan, et koolides peaks, nagu on Soomes, olema võimalus valida usuõpetuse ja millegi vahel, mida võiks nimetada "maailmavaateõpetuseks", kus on juttu filosoofiast, eetikast, religioonist, teadusest, globaalprobleemidest jms. Ma ei karda, et usuõpetus noortele suurt kahju teeks, kuid ma ei usu ka, et see neid paremateks muudaks. Usuõpetust õppisid ju nii Hitler kui Stalin, viimane käis isegi vaimulikus seminaris... Kohustuslik ideoloogia ei sobi kokku demokraatia, inimõiguste ja põhivabadustega.

Sussanin

Kas teed vahet usul ja religioonil?

Miks on nii et kui inimese oma sisemuses peituvast usust rääkima hakkab, on tulemuseks religioosne jama ja konfliktid?

Arvan, et vahet on mõtet teha. Religioon ei nõua tingimata usku, usklikkust, nagu meie seda mõistame eriti luterluse mõjul, kus usk on nii eriliselt tähtis. Arvan ka, et on usku või ehk pigem religioossust, mis avaldub paremini vaikimises kui sõnades. Nagu on tunnistanud mitmed müstikud, ka kreeka õigeusu kiriku pühamehed. Isegi meie pastorid räägivad Jumala rahust, mis on ülem kui kõik mõistmine. Ju siis ka ülem kui sõnad.

elfitaat

Kes te olete?

Kui teaksin, ei oleks vist hakanud kirjanikuks ja kirjutanud neid raamatuid, mis olen kirjutanud. Need on ju ka püüd leida vastust küsimusele, kes olen.

BornInUSSR

Teie seisukoht paljusid solvanud "emapalkade" osas?

Kuna meil lastetoetus on väga väike, ei ole ilus ega õiglane, et rikastele makstakse lapse sünni puhul nii palju rohkem pääle kui vaestele. Otsekui tahetaks aidata kaasa mingi parema tõu aretamisele.

BornInUSSR

millist sisserännupoliitikat soovitate Eestile?

Võtta vastu inimesi hästi erinevatest paikadest ja kultuuridest, et vältida getode tekkimist ja soodustada nende integreerumist Eesti ühiskonda.

henri

Mida arvate teosoofiast ja Jelena Blavatsky`st?

Omal ajal oli teosoofial palju positiivset mõju, kuid Blavatsky teooriad mõjuvad meie ajal naiivselt, tunneme "Ida" religioone ja filosoofiat palju paremini kui tunti siis. Kuid selleski on Blavatskyl ja tema mõttekaaslastel oma teene.

BornInUSSR

ja see mõõdikute hüsteeria, kummale poole asute?

Austatud BornInUSSR, lubage, et vastan kolmele küsimusele korraga.

Lihula sõda: ühel pool natuke natslust, natuke ausat eestimeelsust. teadmatust ja parasjagu eesti jonni, teisel pool rumalust ja argpükslust.

Mõõdikud: õigustavad end ehk sääl, kus on tegu suure sündmustehulgaga, mitte meil Eestis.

President Meri esinemine kohtus: President ei mõjutanud kohut kuidagiviisi, avaldas ainult arvamust selle üle, mis oli toimunud.

Tänan kõiki küsijaid. Olete aidanud mul mõnest asjast paremini aru saada ja mõnd asja lihtsamalt ja selgemalt öelda. Hääd küsimused on väärt asjad.

Pretensioonid Tšetšeenia sõja asjus esitage siiski pigem Putinile kui minule. Ja tema sõbrale Bushile. Mina ei vastuta kummagi eest. Kuid tunnen mingit vastutust Eesti poliitika eest, mida olen ka püüdnud oma artiklites väljendada. Kahjuks tekkisid intervjuu andmisel tehnilised probleemid, nii et sellele kulus enamvähem terve mu tänane päev. Kuid see oli siiski huvitav päev.


Jaan Kaplinski kirjutab oma elust nii:

Sündisin 1941. Tartus poolaka ja eestlanna ainsa pojana. Isa suri sõja ajal Gulagis, emast sai prantsuse keele õpetaja. Nii sai ka minust filoloog, keelte õppija ja uurija, hiljem kirjanik. Olen elanud peamiselt Tartus ja Tartu lähedal maal, mõne aasta ka Tallinnas.

Mul on palju lapsi ja lapselapsi.

Gorbatšovi võimuletulekust saadik olen päris palju reisinud, käinud ka Hiinas, Jaapanis ja Lähis-Idas, nägemata on küll lõunapoolkera. Veel rohkem on reisinud võõrastele maadele ja võõrastesse keeltesse minu tekstid, ennekõike luuletused ja olen ka ise üht-teist võõrastest keeltest tõlkinud.

Mind huvitavad kõige enam asjad, millest ma hästi aru ei saa nagu matemaatika, keeled, mida oskan kehvasti, nagu hiina keel ja kauged saared, kuhu elus vaevalt jõuan.

Tunnen end väga hästi metsas, suhtlen naistega meelsamini kui meestega ja ei karda üksindust. Kui suusatan, siis ikka omaenda rajatud rajal.

Maal suplen vahel hommikuti jääaugus, kuulan meelsasti klassikalist ja rahvamuusikat, iseendale ja väikestele lastele laulan vahel vanu eesti regilaule.