Juriidiline kemplus sõitjakohtade ümber. Ühe tiimi täielik võitlusvõimetus. Mitme tiimi puudulik ettevalmistus. Jukerdav tehnika. Lühike stardirivi. Otsese võitluse peaaegu täielik puudumine.

Laias plaanis taandub kõik kahele asjaolule. Esiteks ei suuda FIA sarja ohjes hoida. Võistlusmäärused ja tehnilised tingimused on nii keerulised, et karjuvalt vajalikke muudatusi pole võimalik ellu viia. Teiseks jagab sarja vahetu korraldaja FOM üüratuid sissetulekuid nii kitsilt ja ebavõrdselt, et osa võistkondi ei tule ots otsaga kokku. Need probleemid ei tekkinud üleöö, aga ette võtta ka midagi ei saa. Reeglid nõuavad otsustamisel konsensust, kuid kõigi otsustajate huvid on erinevad. FOM-i suuromanik CVC Capital Partners lüpsab vormelitsirkusest välja iga viimase kui piisa, et laenud tasuda ja omanike kaukaid täita. Tundub nagu iseennast hävitav süsteem.

Rajal polnud pilt parem. Mercedese masendav ülekaal. Renault’ jõuallikate nõtrus. McLareni ja Honda „koostöö” naeruväärne äpardumine. Igavat võistlust ilmestasid ainult möödasõidud esikümne teises pooles ja madalamal.

Positiivne on kahtlemata Ferrari tõusmine paremuselt teiseks tiimiks ja Sauberi kiirus. Samuti näitasid end parimast küljest kolm debütanti. 17-aastasest Max Verstappenist sai kõigi aegade noorim GP-osavõtja ning kui Renault’ mureallikas oleks valu välja kannatanud, läinuks tema nimele ka noorima punktisaaja tiitel. Carlos Sainz (20) sõitis stardirüsinas küll Kimi Räikkönenile tagarattasse ja järgnenud ahelreaktsioon lõpetas Pastor Maldonado võistluse, kuid niisugusesse olukorda võinuks sattuda igaüks Grand Prix’ startide arvust sõltumata. See-eest kasutas Felipe Nasr (22) tekkinud segaduse hiilgavalt ära ja jõudis finišilipu alla viiendana. Praegustest sõitjatest on üksnes Lewis Hamilton ja Kevin Magnussen oma debüüdil paremat suutnud.

Valguskiirt ei paista

Helget tulevikku ei paista siiski kuskilt. Mercedese hegemoonia murdjat pole silmapiiril näha. Jupsivast tehnikast saadakse ehk jagu, ent rahamured pigem süvenevad. Raske uskuda, et kõik kümme avaetapile saabunud tiimi hooaja lõpuni vastu peavad.

Kas Red Bull pole enam nii tugev, et „piraajatiigis” teiste omasuguste vahel ujuda?

Ja lõpuks värskeim võistlusjärgne uudis: Red Bulli boss Christian Horner kutsus üles kehtestama jõudluse võrdsustamise (performance equalizing) süsteemi, sest „praegune seis olevat vormel 1 sarjale halb”. Tere tulemast reaalsusse, mister Horner! Paljudes turismi- ja GT-autode sarjades niisugust võrdsustamist kasutatakse, et väga erinevatele seeriasõidukitele võistlusrajal võrdsed võimalused anda.

Vormel 1 on aga prototüüpide võistlus, kus kõigil on sama lähtekoht ja igaüks ise oma õnne sepp. Red Bull tegi neljal hooajal järjest vastased pihuks ja põrmuks, ent kas nüüd pole tiim enam piisavalt tugev, et „piraajatiigis” teiste omasuguste vahel ujuda?

Austraalia GP

1. Lewis Hamilton (Mercedes)

2. Nico Rosberg (Mercedes) +1,3 sekundit

3. Sebastian Vettel (Ferrari) +34,54.

4. Felipe Massa (Williams) +38,1

5. Felipe Nasr (Sauber) +1.35,1

6. Daniel Ricciardo (Red Bull) +1 ring