Eilsel esimesel tööpäeval pärast katastroofi (algust) langes Tokyo börsi indeks kuus protsenti, veelgi suurema languse osaliseks said aga mõne oluliselt kahju kannatava suurettevõtte aktsiad. Näiteks Sony aktsia hind langes 9,1 protsenti, Nissanil aga ligi kümme protsenti.

Keskpank teatas päeva algul seitsme triljoni jeeni ja mõni tund hiljem kokku juba 15 triljoni jeeni (140 miljardit eurot) paiskamisest rahaturgudele lootuses, et pangad jätkavad laenamist ja suudavad täita tõenäoliselt suurenevat laenunõudlust taastamistööde käivitudes. Keskpangal peaaegu puudub võimalus majandust intresside alandamisega turgutada, sest need on juba niigi nullilähedased.

Jaapani majandus on olnud vaevalises seisus juba paarkümmend aastat, mil kerge kasv on vaheldunud langusega. Riigivõlg on kasvanud paarisaja protsendini SKT-st, mis on kõrgeim näitaja tööstusriikide seas. See on ka üheks põhjuseks, miks analüütikute hinnangul ei toibu majandus sedapuhku sellises tempos nagu 1995. aasta Kobe maavärina järel – riik on niigi suurtes võlgades ning majanduse elavdamiseks ei jätku ressursse.

4000 autot päevas

Esialgsed hinnangud maavärina ja tsunami kahju kohta ulatuvad enam kui sajast miljardist dollarist kuni paarisaja miljardi dollarini. Lisanduvad aga ettevõtete kahjumid, sest tööd ei saa teha.

Kolm suuremat autotootjat – Toyota, Nissan ja Honda – on teatanud tootmise peatamisest kodumaistes tehastes teadmata ajaks. „Pole mingit võimalust meie toodangut välja vedada, isegi kui me saaksime tootmist jätkata. Lõhutud on teed ja jaotusvõrk,” ütles Honda esindaja ja lisas, et tegemata jääb umbes 4000 autot päevas.

Tsunami hävitas 1300 Nissani autot, mis olid Hitachi sadamas USA-sse läkitamist ootamas, ja veel tuhatkond autot teistes jaotuskeskustes. Toyota pidi sulgema ka kõige uuema, alles eelmisel kuul avatud tehase Miyagi prefektuuris.

Katastroofi tõttu on umbes viiendik Jaapani tuumaenergia tootmisvõimsusest rivist väljas ja suletud on ka paljud n-ö tavalised elektrijaamad. Seetõttu teatas riigi suurim energiafirma TEPCO, et on sunnitud elektrivarustuses tegema regulaarseid katkestusi. See puudutab umbes kolme miljonit klienti, sealhulgas suuri tehaseid, ja katkestustest loodetakse pääseda alles aprilli lõpus.