Kirik, mida leninlik terror siiski täielikult hävitada ei suutnud
Eelmise aasta lõpu seisuga oli vene õigeusu kirikul 27 942 kogudust, mida teenis 193 piiskoppi, 26 540 preestrit ja 3301 diakonit. Kiriku raames tegutses 732 kloostrit, kaks ülikooli, viis teoloogilist akadeemiat ja 75 usukooli. Veel 93 aastat varem (1914) oli Venemaal 55 173 õige-usu kirikut, 112 629 preestrit ja diakonit, 550 kloostrit ja 475 konventi kokku 95 259 munga ja nunnaga.
Vahepeale mahtus ajastu, mil õigeusklik usutunnistus polnud mitte ainult „ideoloogiliselt ekslik”, vaid lausa eluohtlik. Aastail 1917–1935 vangistati mõningate arvestuste kohaselt 130 000 vaimulikku, kellest 95 000 mõrvati. Ajaks, mil Aleksius Teine patriarhiks tõusis, olid Venemaa õigeusu kirikust järel vaid riismed ja koguduseliikmed polnud laiali jooksnud just omal tahtel.
Praegune kirik on saanud kommunismiohvrite seast arvukalt uusi märtreid ja pühakuid, kuid samal ajal on uut võimsust koguv õigeusu kirik ka kindlaim vundament, mis takistab kommunismi tagasitulekut. Kui paljudele minevikunostalgias elavatele nõukogulastele tähendab 1991. aasta katastroofi, siis õigeusu kirikule on saabunud uus vabaduse aeg ja punasse õudusteaega tagasipöördumine on talle vastunäidustatud.
Seda võib näha ka õigeusu kiriku ja uue võimupartei Ühtne Venemaa praeguses sümbioosis. Vladimir Putinil ja Boriss Grõz-lovil on meeldinud end näidata õigeusu kiriku juhtide kõrval, alandliku pojana kummardus nüüd patriarhi ära saatma ka uus president Dmitri Medvedev.
Aleksius Teisel polnud selle koostöö vastu nähtavasti midagi, pealegi täitis Venemaa välispoliitika eriti Eesti ja Ukraina puhul ka patriarhi tellimusi. Kuid kirikult on kostnud ka teravat Kremli-kriitikat. Samal ajal kui Kremli endiste KGB-laste klann üritas flirtida nii kirjanik Aleksandr SolÏenitsõniga kui ka õigeusklikega, on teiselt poolt püsinud usaldamatus Putini lähikonna vastu. Kestev tüliallikas on olnud võimu keeldumine keiser Nikolai Teist rehabiliteerimast.
Patriarhide katkenud rida
Esimest korda võttis Venemaa kirikupea endale Moskva ja kogu Venemaa patriarhi tiitli 1589. aastal, kuid Peeter Esimese ajal see ametikoht kaotati. Kirik oli tugevasti riigiga põimitud, vahepeal oli patriarh Nikoni kirikureformidega kirikust välja pekstud nn vanausulised. 1917. aasta veebruarirevolutsioon avas aga võimaluse patriarhaat taastada.
5. novembril 1917 valiti kogu Venemaa patriarhiks endine Aleuutide ja Alaska piiskop Tihhon, kes oli muide USA kodanik. Aastail 1913–1917 juhtis ta Leedu õigeusu kirikut. Enamlaste riigipööre, millega algas ka usklike tagakiusamine ja kirikute hävitamine, oli talle vastuvõetamatu ja ta mõistis avalikult hukka ka tsaariperekonna hukkamise.
Ajal, mil tsaariarmee riismetest valgekaartlased jäid punastele kodusõjas alla ja ametnikud pandi vangi või astusid uue võimu teenistusse, kujunes kirikust enamlastele ainus vastujõud, eriti selle suure mõju tõttu maapiirkondades.
Leninlik valitsus leidis hea ettekäände 1922. aasta näljahäda ajal, ning „sabotöör” Tihhon pandi Donetski kloostrisse vangi. Seejärel levitati Tihhoni nimel võltsitud avaldusi, et ta „pole enam Nõukogude võimu vaenlane”, aga kuna patriarh ei alistunud, tagandati ta ametist.
Tihhonilt pärineb kuulus ütlus, millega ta reageeris uudisele, et Lenini mausoleumi kanalisatsioonitoru on lõhkenud: „Palsam vastab reliikviale.” 7. aprillil 1925 suri Tihhon õigeusu märtrina, uue kirikupea valimine osutus aga kuni 1943. aastani võimatuks.
Tihhon oli pärandanud kiriku juhtimise kolmele metropoliidile, kellest tema surma ajal oli Venemaal ja vabaduses vaid Krutitsõ metropoliit Pjotr. Detsembris 1925 vangistati ka kirikupea kohusetäitja ja 1937. aastal hukkas NKVD Pjotri pärast aastatepikkust vanglas ja asumisel virelemist.
Pantvangis patriarh
Endine Soome õigeusu kiriku pea, sel hetkel NiÏni Novgorodi metropoliit Sergius (ehk Sergei) Esimene, kujunes 1925. aastal Venemaa tegelikuks usujuhiks, kuid tagakiusamise tõttu polnud tal võimalik tegutseda. 1926. aasta lõpus pandi ka Sergius vangi ja tšekistide piinakambritest pääses ta välja alles siis, kui oli nõus tunnistama kiriku täielikku lojaalsust Nõukogude võimule.
Sedapuhku tekkis Venemaal kirikulõhe ja eksiilkogudused lõid lahku. Terroripoliitika tagajärjel oli Venemaa aladel üldse veel vabaduses vaid neli piiskoppi. 4. septembril 1943 leidis aset kurikuulus Stalini ja Sergius Esimese kohtumine, kus „suur juht ja õpetaja” Stalin oli valmis preestreid vanglast välja laskma ja osa kirikuid neile tagastama, kirik aga allutati täielikult NKVD kontrollile. Pappidest tehti nuhkimisagentuuri agendid. Sergius sai vormiliselt patriarhi tiitli, kuid suri juba järgmisel aastal.
Leningradi metropoliit oli kolme kirikujuhi seas, kes käisid 1943. aastal Staliniga kohtumas. Preemiaks tehti temast 1945. aastal kogu Venemaa patriarh Aleksius (Aleksei) Esimene ja Stalin kinkis talle isegi võimaluse saada Ukraina kreekakatoliku kiriku „taasühendajaks”. Tegemist oli Poola võimu ajal Rooma paavsti alluvusse läinud kirikuga. Vatikanile kuulekad preestrid saadeti vangilaagritesse, kuid Nõukogude aja lõpp võimaldas neil põranda alt välja tulla. Ukraina nn uniaadikiriku pärast on Vatikan ja Moskva tänase päevani teravas riius.
Stalinismile selja keeramine ei toonud Venemaa õigeusu kirikule kergendust. Nikita Hruštšov käivitas 1958. aastal uue kirikute sulgemise ja lammutamise kampaania. Kirikust polnud enam protestijat, peale selle peksis „tundmatu isik” 1961. aastal patriarhi enda tänaval läbi. Nõukogude võimult neli Tööpunalipu ordenit saanud patriarh Aleksius Esimene suri Peredelkinos 1970. aastal.
Punaarmeest patriarhiks
1971. aastal Moskva ja kogu Venemaa patriarhiks saanud Pimen oli esimene, kes alustas vaimulikukarjääri Nõukogude võimu ajal ja 1932–1934 teenis ta ka Punaarmees aega. Seejärel on ametlikus eluloos auk, kuhu mahuvad teadaolevalt vahistamised, sõja ajal rindele saatmine, väidetav deserteerimine ja kümneks aastaks vangi mõistmine, kuni Stalin talle võidupüha eufoorias armu andis. 1949–1954 juhtis Pimen ka Eesti küljest võe-tud Petseri kloostrit.
Patriarhina oli Pimen võimu pantvang: ta keeldus vastamast SolÏenitsõni avalikule kirjale, kuid üritas meelitada parteijuht Leonid BreÏnevit. Kiriku liikmetest dissidentide tagakiusamist KGB pealiku ja hilisema parteijuhi Juri Andropovi võimuajal ei suutnud Pimen takistada, küll suutis ta saada Mihhail Gorbatšovilt loa tähistada 1988. aastal pidulikult Venemaa ristiusustamise tuhandendat aastapäeva. 1990. aastal suri Pimen Moskvas juba ajastul, mil usulise tegevuse vabadus oli märgatavalt suurenenud.
Tallinnas 1929. aastal sündinud Leningradi metropoliidil Aleksei Ridigeril, kellest 1990. aastal sai järgmine patriarh Aleksius Teine, oli jälle isiklik demokraatliku ja usuvabaduse taganud ühiskonna kogemus, nimelt Eesti Vabariigist. Kiriku restauratsiooni korraldamiseks oli tema ilmselt kõige sobivam isik, kuigi ta oli nähtavasti KGB informaatorina varem ka Pimeni peale keelt kandnud.
Aleksius Teine oli alates Peeter Esimese ajast esimene patriarh, kes polnud kordagi vanglas istunud, küll oli tal Saksa okupatsiooni ajast kogemusi kohtumistest Eestis hoitud vene sõjavangidega. Kui Aleksius tõesti värvati KGB informaatoriks alles 1958. aastal, oli tema senine karjäär ja vabaduses püsimine juba küllaltki üllatav.
Kust leitakse järeltulija?
•• Vastavalt Venemaa õigeusu kiriku püha sinodi otsusele koguneb erakorraline kirikukogu uut patriarhi valima 27. ja 28. jaanuaril. Uus kirikujuht loodetakse pühitseda ametisse juba 1. veebruaril.
•• Kandidaadile on esitatud järgmised nõudmised: ta peab olema vähemalt 40-aastane, juhtima üht eparhiat, tal peab olema kõrgem usuharidus ja hea reputatsioon. Palka ta ei saa, küll on tal Venemaa kodanikuna õigus riiklikule pensionile.
•• Aleksiuse surma järel sai patriarhi kohusetäitjaks 62-aastane Smolenski ja Kaliningradi metropoliit Kirill, kes küll võiks olla tõenäoline järgmine patriarh, kuid Aleksiuse matusetalitusel kokkuvarisemine teeb tema tervisliku seisundi küsitavaks. Ka on teda avalikult süüdistatud kokkulepluses Vatikaniga ja kirikule antud sigarettide tax-free impordiõiguse kuritarvitamises. Oktoobris käis ta Kuubas koos president Raul Castroga sealset õigeusu kirikut pühitsemas. Alates 1994. aastast on teda nähtud televisiooni ususaadete juhi rollis.
•• Teiste kandidaatidena on mainitud veel Kaluga ja Borovski metropoliiti Klimenti, Krutitsõ ja Kolomna metropoliiti Juvenali ning Minski ja Slutski metropoliiti Filareti.