Homme läbi saav palverännak on paavsti üks olulisemaid visiite tema ametiajal, kuna ta külastas kahe kogukonna kodumaad, mille suhted katoliku kirikuga olid viimastel aastatel jahenenud. 2006. aastal Saksamaa visiidi ajal tsiteeritud Bütsantsi keisri repliik põhjustas muhameedlaste pahameele, ekskommunikatsiooni tühistamine holokausti eitanud Pius X Vennaskonna piiskopi suhtes ärritas tänavu aga juute.


"Ma tulen teie juurde nagu rahupalverännakule," ütles paavst vahetult enne visiiti.


Aastakümneid sõdinud Lähis-Idas on rahu defitsiidiks, kuid selle saavutamiseks peavad kõik osapooled ka omalt poolt panustama. Näib, et seekord võtsid muhameedlased, ehkki kõheldes, pakkumise vastu, kuid juudid loobusid sellest.
Benedictus XVI on ajaloos teine paavst, kes on külastanud mošeed. Visiit Jeruusalemmas Templimäel asuvasse Kaljumošeesse oli talle teine külaskäik islami pühakotta, sest esimest korda väisas ta mošeed Istanbulis 2006. aastal.
Kohtumisel mošee vaimulikuga kutsus paavst kolme Abrahamist põlvnevat religiooni üles leppimisele.


"Siin kohtuvad maailma kolme suurima monoteistliku religiooni rajad, meenutades meile seda, mis neis on ühist," ütles paavst Kaljumošees.
Paavst väljendas visiidi ajal oma osadust Lähis-Ida elanikega nende kannatustes. Kohtumisel Palestiina presidendi Mahmud Abbasiga teatas paavst oma toetusest palestiinlastele. Petlemmas peetud missal kinnitas paavst, et tema süda kuulub sõjast räsitud Gazast pärit palveränduritele. Ta kinnitas ka oma toetust Palestiina riigi loomisele.


"Minu süda kuulub igale perekonnale, kes on kaotanud nii palju," väitis paavst. "Siin ei saa olla rahu ilma õigluseta ja õiglust ilma andestuseta."
Paavst kirjeldas Jeesus Kristuse elukohta Naatsaretti, kui silda kristlaste ja muhameedlaste vahel.


"Naatsaret on kogenud viimastel aastatel pingeid, mis on rikkunud kristlaste ja muhameedlaste kogukondade vahelisi suhteid," rääkis Benedictus XVI. "Ma soovin, et inimesed mõlemast kogukonnast parandaksid heast tahtest tekkinud vead ning truuduses meie ühisesse usku Jumalasse, Inimkonna Isasse, töötaksid silla ehitamise nimel ja leiaksid viisi rahulikuks kooseksisteerimiseks."

 
Paavst nõudis visiidil ka Iisraeli poolt rajatava tara lammutamist, mida juudid ehitavad Palestiina terroristide rünnakute kaitseks ja mis peaks lõplikult valmima järgmisel aastal.
"See on traagiline siin näha tara. Ehkki tarasid saab kergesti ehitada, teame me kõik, et need ei püsi igavesti," vahendas paavsti Jerusalem Post. "Neid on võimalik lammutada. Minu palavaim soov on teile, palestiinlased, et see võiks juhtuda võimalikult varsti ning et teil oleks viimaks võimalik nautida rahu, vabadust ja stabiilsust."

Juudid polnud paavstiga rahul


Kui mitmed Iisraeli poliitikud kinnitasid visiidi eel, et paavsti palverännak võib tugevdada juutide ja kristlaste omavahelist dialoogi, siis viimastel päevadel kõlasid Knesseti spiikri Reuven Rivlini ja teiste kohalike poliitikute suust kriitilisi avaldusi, milles süüdistati paavsti Hitlerjugendis osalemises, kuhu ta kuulus vastu enda tahtmist.

Samuti kritiseeriti paavsti selle eest, et too ei maininud Holokausti muuseumit külastades holokaustis hukkunud juutide hulka, kuid Iisraeli saabudes oli paavst seda teinud.


"Benedictuse läbipõrumine kahetsuse või vabanduse väljendamisel sajandeid kestnud antisemiitlike õpetuste eest, mis sillutasid teed holokaustile, või katoliku kiriku ja Pius XII ebaõnnestumiste eest natside kuritööde ühemõttelise hukkamõistmise ja juutide Šoah’st päästmise osas, on ka äärmiselt õnnetu," arvas Simon Wiesenthali Keskuse juht Efraim Zuroff. "Kokkuvõttes, kui Benedictuse empaatialikud sõnad olid kohased ja tervitatavad, siis visiidi ajal lasti käest tähtis võimalus märkimisväärseks progressiks tõelise taasliitumise osas."

Lisaks oikumeeniale pööras paavst oma viimases missas Naatsaretis 50 000 palverändurile kõneldes tähelepanu perekonna pühadusele, mis Jumala plaanides baseerub mehe ja naise eluaegsel usaldusel, mis on pühitsetud abielulepingu ja Jumala uue elu anni tunnustamise poolt, vahendas Reuters.


"Kui palju vajavad mehed ja naised meie ajal selle fundamentaalse tõe kohaldamist, millele on rajatud ühiskond!" märkis paavst. "Kui tähtis on abielupaaride tunnistus südametunnistuse hääle kujundamiseks ja armastuse tsivilisatsiooni ehitamiseks."
Paavst rõhutas jutluses, et riikide valitsused peaksid kaitsma perekondlikke väärtusi ja toetama neid vajadusel ka rahaliselt.
"Me peaksime ka hindama laiemas ühiskonnas riigi kohustust toetada perekondi nende haridusmissioonil, et kaitsta perekonna institutsiooni ja selle päritud õigusi ning kindlustada, et kõik perekonnad saaksid elada ja nautida väärikates tingimustes," lisas ta.

"Usk ühte Jumalasse, Loojasse, Kõige Kõrgemasse, viib mõistmiseni, et inimesed on omavahel fundamentaalselt vastastikku seotud," rõhutas paavst visiidi ajal.

Lähis-Ida visiit on Benedictuse kaheteistkümnes pastoraalne visiit. Temast sai kolmas paavst, kes Iisraeli külastas. Enne Benedictust on Iisraelis käinud vaid Paulus VI 1964. aastal ja Johannes Paulus II 2000. aastal. Iisrael ja Püha Tool sõlmisid diplomaatilised suhted 1994. aastal.