NY Times alustab oma lugu sissevaatega Abidjani elaniku Salif Oudrawogoli ellu. Oudrawogoli pere ärkas ühel augustiööl üles, kuna pere kuuekuune pisipoeg nutma hakkas. Pärast ärkamist tundis pere, et väljast voogab hütti hirmsat haisu, mis meenutas mädamunade, küüslaugu ja nafta lehkade segu. Pereisa Salif läks välja asja uurima ning nägi, et tema manioki ja maisipõllu juures läigib haisev loik mingit ollust. Hais oli nii tugev, et põletas nina ja silmi.

Järgmistel päeval kattus Oudrawogolite pisipoja nahk villidega ja kogu ülejäänud pere kannatas peavalude, kõhuvalude ja ninaverejooksude käes.

Nüüd on teada, et muuhulgas ka Oudrawogolite põllule sattunud mürgised jäätmed olid pärit tankerilt Probo Koala, mis nüüd Paldiski sadamas oma saatust ootab.

NY Times kirjutab edasi, et Probo Koala on kreeka omanikule/omanikele kuuluv, Panama lipu all sõitev ja Šveitsi kaubanduskompanii Londoni haru poolt renditud tanker, mille finantspeakorter asub Hollandis.

Probo Koala jäätmete turvaline mahalaadimine oleks Euroopas maksnud eesti rahasse ümberarvutatult üle 3, 5 miljoni krooni. Seda raha maksta ei tahetud ja laev viis oma jäätmed ära.

Tänaseks on Abidjanis surnud nende jäätmete tõttu 8 inimest ja arstiabi on tarvis läinud 88 000-l inimesel. Selline koormus on liig mis liig kodusõjast lõhestatud ja niigi vaesele maale, mille meditsiinisüsteem seisab väga habrastel jalgadel.

Probo Koala tahtis jäätmed Amsterdami jätta, kuid ei raatsinud maksta

Probo Koala jäätmete lugu algab 2. juulil, kui tanker saabus pärast pikemat Vahemerel viibimist Amsterdami sadamasse. Seal tahtis tanker maha laadida 250 tonni “tavalisi jäätmeid”, mis tähendas laeva hoiutankide pesuvett. See pesuvesi sisaldab tavaliselt bensiini, naftat, naatriumhüdroksiidi (seebikivi) või ka muid kemikaale.

Üks Amsterdami jäätmekäitlusfirma võttis töö teha, kuid kohe ilmnes probleeme. Esiteks oli jäätmeid lepingus olevast kogusest rohkem – 400 tonni 250 asemel. Teiseks olid jäätmetest kerkivad aurud nii mürgised, et mõned Hollandi töölised haigestusid. Jäätmekäitusfirma katkestas töö ja tellis jäätmetele analüüsid, millest selgus, et need on väga mürgised. Sellest teavitati ka Amsterdami linnavõime. Need analüüsitulemused on praegu Hollandi riikliku süüdistaja valve all, sest algatatud on kriminaalasi.

Trafigura (firma, mis Probo Koalat rentis) kodulehel on kirjas, et Abidjanis maha laaditud kraami Rotterdamis tehtud analüüside tulemused ütlesid, et jäätmed ei ole mürgised. Samuti teatab firma oma kodulehel, et Abidjani haigusjuhtude põhjused on ebaselged.

Rotterdamis analüüsid teinud laboratoorium väidab aga, et nendeni jõudnud proovid polnud korralikult pitseeritud ja seega võisid olla rikutud.

Kolmandad analüüsid tehti Elevandiluuranniku laboris vahetult enne jäätmete mahalaadimist võetud proovidest ja need näitavad, et jäätmed on ülimürgised. Selliseid jäätmeid saadavat nafta rafineerimisel, kinnitasid tulemused.

Hollandi meedia teatel kasutati Probo Koalat suvel ujuva naftarafineerimistehasena, kuid Trafigura esindaja eitab seda kindlalt.

Hollandis lõppes Probo Koala jäätmelugu sellega, et töö katkestanud jäätmekäitlusfirma nõustus tööd jätkama, kuid küsis selle eest ligi kakskümmend korda rohkem raha. Trafigura otsustas kulusid kokku hoida, keeldus maksamast, võttis oma jäätmed taas pardale ja lahkus Amsterdamist.

Tanker käis oma mürgilastiga ka Eestist läbi

Amsterdamist suundus Probo Koala Eestisse, võttis peale Vene naftaproduktid, viis need Nigeeriasse ja seilas sealt edasi Elevandiluurannikule. Sinna jõudis tanker 19. augustil. [Globalpulse.net andmetel võttis Probo Koala Nigeeriasse viidava lasti peale Ventspilsist Lätist].

Trafigura palkas Abidjanis sadamavõimude ja transpordiministeeriumi teadmisel Tommy-nimelise jäätmekäitlusfirma. Trafigura teatel ei ole firma vastutav selle eest, et tankeri jäätmed Elevandiluurannikul käitlemata maha laaditi. Sellele väidavad vastu rahvusvahelised mürgiste jäätmete eksperdid ja naftafirmad, et  Trafigura saanuks lihtsasti välja uurida, et tervel Elevandiluurannikul ei ole olemaski seadmeid, mis suudaks selliseid jäätmeid kahjutustada.

Tommy palkas tosinajagu paagiautosid, kuhu Probo Koala jäätmed pumbati. Öö varjus suundusid veokid ligi paarikümnesse eri kohta Abidjani ümbruses ja lasksid oma paagid tühjaks. Mitu paagitäit maandus Abidjani ametlikule prügimäele Akouedo linnajakku. Sealsed prügilehkadega harjunud elanikud said aru, et midagi on valesti ning asusid ühte paagiautot jälitama. Selle juhti sunniti masinat maha jätma ning jooksujalu pagema.

Esialgu ei teadvustanud Elevandiluuranniku valitsus, et midagi nii valesti on hoolimata sellest veidrast lehast, mis mööda tänavaid levis. Tänavatel protestiv rahvas aga arvas juba, et korrumpeerunud valitsus on linna tabanud õnnetuses süüdi. Valitsus astus septembris tagasi. Praeguseks on Probo Koala asjus Elevandiluurannikul arreteeritud kuus kohalikku ametnikku, kaks eurooplastest Trafigura ametnikku ja üks Nigeeria ametnik.

Mürgituse oht on Abidjanis vähenenud, kuna loomulik aurustumine on oma töö teinud, kuigi kardetakse, et osad mürgi mahalaadimiskohad on siiani leidmata. Mürgistuse peamised tunnused on iiveldus, peavalu, villid ja ninaverejooksud. Palju inimesi kannatab ka lihtsalt hirmu ja segaduse all – mürgituseoht hirmutab inimesi.

NY Times lisab artikli lõpetuses, et nüüd on Probo Koala Eestis Elevandiluuranniku valitsuse palvel kinni peetud. Lisaks on Greenpeace esitanud süüdistused Trafigura, Amsterdami sadama ja Hollandi keskkonnateenistuse vastu. Amsterdami linn ja Hollandi parlament on algatanud eraldi juurdlused Probo Koala asjus.