Teatavasti sai Jeesus Kristus hakkama mitme imeteoga, mida ka suurendamiseks võib nimetada. Näiteks käputäie leivaga tuhandete toitmine või pulmapeol otsa lõppenud veini justkui taastuvaks ressursiks muutmine. Omal moel on seda jätkanud Jeesuse elunatukese üht tuntumat episoodi jäädvustanud kunstnikud, selgus vastsest uuringust ajakirjas International Journal of Obesity. USA Cornelli ülikooli professor Brian Wansink võttis koos presbüteri preestrist vennaga vaatluse alla aastail 1000–2000 maalitud 52 teost, millel on kujutatud Jeesuse viimast õhtusöömaaega.

Esindatud oli ka ilmselt tuntuim neist, mis valminud Leonardo da Vinci pintsli all. Uuriti laual olevaid toidunõusid, neile pandud portsjoneid ja leivatükke. Võrdluseks võeti söömaliste pead eeldusel, et tuhande aasta jooksul apostlite pead ei paisunud. Järeldus oli selgemast selgem – laual pakutav on aina suuremaks ja sageli ka rikkalikumaks muutunud. Wansinki arvestuste kohaselt on Jeesuse ja tema jüngrite ees olevate taldrikute mõõtmed kasvanud 66 protsenti, pearoad ligi 70 protsenti ja leivatükid 23 protsenti. Wansinki meelest näitab see, et inimesi liigsöömisele ärgitav aina suurematel taldrikutel üha kogukamate toiduportsude serveerimine on olnud omane väga pikale perioodile.

Siga ja angerjas laual

„Inimesed arvavad, et suuremad serveeringud on hiljutine nähtus. Kuid see uurimus kinnitab, et üldine trend on kestnud vähemasti terve viimase aastatuhande,” ütles Wansink meediale tehtud avalduses. „Viimased tuhat aastat on olnud tunnistajaks toiduainete tootmise, kättesaadavuse, turvalisuse ja külluslikkuse dramaatilisele tõusule. Kuna kunst imiteerib elu, on need muutused leidnud väljenduse ka ajaloo kõige kuulsama söömaaja kujutamisel.” Seejuures pole kunstis mitte üksnes toitu rohkem, vaid ka mitmekesisemalt. Püha õhtusöömaaega kirjeldatakse kolmes evangeeliumis.

Apostlid Matteus, Markus ja Luukas mainisid vaid leiba ja veini laual, kuid kunstiteostele on ajapikku ilmunud rikkalikum valik alates kalast ja lambast kuni suisa sealihani välja, kusjuures kalade seas on esindatud isegi angerjas. Keskaegsetel maalidel on apostleid kujutatud veel üsna askeetlikena. Ent 1498. aastal, kui Leonardo da Vinci oma meistritöö valmis sai, oli laud juba üsna uhkelt kaetud ja sajand hiljem kuhjas maalikunstnik Jacobo Tintoretto toitu taldrikutele veelgi enam.