Keskpäevaks on aga rahvas liikvele asunud. Kuningalossi ees Gustav Adolfi väljakul on üles rivistatud kaitseväelased lippudega, kopterid tiirutavad platsi kohal. Rahvas otsib üldises vaikuses kohta, kus paremini näha: iga hetk peaks kuningas Karl XVI Gustav koos perega residentsist välja sõitma, et minna peaministri pruutpaari auks korraldatavale vastuvõtule.

Esimesena möödub politseiekipaaž mootorratastel ning lapsed, kes Gustav Adolfi kujul turnides kõike näha püüavad, upitavad end veel kõrgemale. Neli ratsanikku püüavad hobuste peenest sörgist hoolimata ühel ajal fanfaare puhuda. Lihtne see ilmselt pole – päris korraga ei alustata ja rahva hulgast on kuulda elevil kihinat. Kuid kuninglikku kalessi ei tulegi, perekond on tumedate klaasidega ametiautodesse varjunud. On kuulda pobinat – ei näinudki neid! – ja plats vabaneb pealtvaatajatest õige pea.

Kõige suurem paraadportree pruutpaarist on linnas tõmmatud hoopiski luksuskaubamaja Nordiska Kompaniet fassaadile. Siingi on tee hõivatud vahti pidavate kaitseväelaste poolt, kõnniteedel aga on kogunenud väiksem hulk huvilisi.

Tee äärde on uudistama tulnud ka samas kaubamajas töötav Johanna Lehti. „Mõned ütlevad – hei, aasta on 2010. See (Lehti viipab käega kaubamaja fassaadile tõmmatud hiiglaslikule pruutpaari portreefotole) nüüd küll modernne pole,” räägib Lehti, mida rootslased monarhiast arvavad. „Kuid mulle kuninglik perekond meeldib.” Järgmise päeva pidulikku pulmarongkäiku vaatama Lehti töö tõttu ei jõua.

Küll jätkub tal aga kiidusõnu kroonprintsessi ja tema „tavalise” peigmehe kohta. „See, et ta sellise mehe valis, näitab printsess Victoria iseloomu – ta on üks rahva hulgast, väga loomuliku käitumisega,” arvab Lehti. „Samas ma ei usu, et monarhiat enam kauaks on. Ilmselt ongi see viimane kuninglik pulm,” räägib Lehti.

Kuningriiki välismaailmale tutvustava Rootsi Instituudi esindaja Mikaela Gustavssoni sõnul on pulmapidu pööranud kogu maailma pilgud Rootsi riigile, aga tekitanud ka tavapärasest rohkem debatti monarhia üle. Gustafssoni sõnul on kaalukauss monarhia pooldajate ja vastaste vahel praegu võrdne.

„Ma arvan, et see on 50/50. Kuid kuna meedia keskendub praegu kuninglikule perele, siis inimesed kalduvad pigem monarhia vastu. Nad näevad seda kogu aeg ja neil on peaaegu kõrini – pisut nii tundub olevat,” nendib Gustafsson. „Müügil on pulmapaari piltidega taldrikud, meedia kajastab neid palju, kahes riiklikus telekanalis jooksis sari Rootsi monarhia kohta, samuti pruutpaarist ja nende pulmast,” loetleb Gustafsson. Samal ajal on printsess Victoria tema sõnul rahva hulgas populaarne, ja kogu perekonda peetakse sümpaatseks. „Kuningas on tuntud selle poolest, et kui ta reisib, siis tahab ta, et tema päevaplaan oleks tihe. Pere on töökas ja seetõttu on nad ka populaarsed,” räägib Gustafsson.

Ka maapoisist peig Daniel Westling on Gustafssoni sõnul võitnud rahva poolehoiu. „Inimesed ei imesta selle üle, et need asjad nii juhtusid, ning arvan, et inimesed on nende abi-elu poolt. Muidugi võib Victoria abielluda, kellega iganes soovib! Ta on väga modernne printsess ja temast saab kunagi ka väga modernne kuninganna,” kinnitab Gustafsson.

„Mu naine tahtis pulmi näha,” teatab kaubamaja ees kuninglikku ekipaaži ootav Michael Zwiessler Saksamaalt, Würtzburgi linnast Frankfurdi lähedalt. Zwiesslerid on tulnud Stockholmi esimest korda, linna ja pidustusi on plaanis nautida kolm päeva.

PR-sündmus Rootsile

Stockholm on LOVE 2010 nimelist programmi pidanud juba juuni algusest saadik ja selle mitteametlikuks finaaliks loetaksegi kroonprintsessi pulmapidustusi. Paar tundi pärast kuningliku ekipaaži möödumist alustab lähedal olevas Kungsträdgårdeni [tõlkes kuninga puu-aed] pargis järjekordne kontsert, kus üles astub rootslaste selleaastane eurovisioonilaulik Anna Bergendahl.

Kontserti kuulavad ka Malmöst pealinna saabunud arstitudeng Sara Petersson ja kinnisvaramaakler Mathias Karlsson. „See on mul ainus vaba nädalavahetus,” räägib Petersson. Spetsiaalselt pulmade pärast sõitu siiski ette ei võetud. „Ma loodan küll homme midagigi näha,” naerab Petersson. „Kuid see ei ole nii suur asi. Muidugi olen ma nende üle õnnelik, aga...” Noored tunnistavad, et peavad kuninglikke pulmi pigem heaks PR-kampaaniaks Rootsi jaoks. „Palju räägitakse selle üle, kui palju nemad meile maksma lähevad, kuid tegelikult toovad nemad ka meile raha tagasi,” ütleb Karlsson. „Okei, see on natukene põnev ka,” prahvatab Petersson lõpuks. „Jah – talle!” osutab Karlsson naerdes pöidlaga kaaslase poole.

Mõni tund hiljem võib tahtmatult ühes kesklinna hotellis pealt kuulda vestlust: „Homme on kuninglik pulm,” poetab noor administraator hotelli saabunud ameeriklastest turistidele. „Pulm?” küsib ameeriklanna. „Jah, printsess abiellub,” seletab noormees kannatlikult. „Kellega ta abiellub? Rootslasega?” küsib proua vastu. „Jah,” naerab poiss.

Õhtupooliku saabudes vaatavad stockholmlased kasvava närvilisusega taeva poole – tormipilved on kogunemas, õige pea müristabki ja sajab paduvihma. Mis küll homme saab? Rahvas ikka räägib – kui pulmapäeval on päikeseline, on ka abielu pilvitu. Kuid ilmaennustus ütleb, et sadu on vaata et garanteeritud ning soojakraade napilt üle 10.

Kaupmehed: pruutpaari piltidega suveniire ostavad vaid rootslased ise

Kuningliku perekonna residentsi vahetus läheduses asuval Drottninggatanil on päev enne kroonprintsessi pulmi kõige minevam kaup pruutpaari näopiltidega suveniirid. Müügiartiklite edukus üllatas ka kaupmehi endid. Sobivalt Royal Home’i (kuninglik kodu – toim) nime kandvas poes töötava Annas Humayuni sõnul oldi suursündmuseks juba varakult valmis, kuid ostjate huvi tuli ikkagi ootamatult. „Mida lähemale jõuab pulmapäev, seda enam müüme,” rääkis Humayun. „Üle ootuste hästi läks, pidime tänaseks [eilseks – toim] kaupa juurde tellima.”

Poest võib leida ootuspäraselt kroonprintsess Victoria ja peig Daniel Westlingi fotodega kohvitasse, taldrikuid, pasta-pliiatseid, plekist karpe – mida rootsi naised kasutavad Humayuni sõnul meelsasti ehtekarpidena –, kaardipakke, mansetinööpe, küpsisekarpe ja muudki. Ent poes reklaamitakse kõige kuumema kaubaartiklina hoopiski peopesasuurust kristallkuuli, mille südamikku on graveeritud pruutpaari näojooned 3D-efektiga.

Humayuni sõnul oli üllatus seegi, et lõviosa pulmasuveniiridest müüakse rootslastele endile, mitte turistidele. „Turistid ostavad ikkagi lipu või põdrapildiga klaase ja trollikujukesi,” ütles ta. Poes on üleval ka nii-öelda reklaamsildid pulmapeo kohta, kuid turistid tema sõnul tihtipeale ei teadnudki, millest jutt.

Milline on aga kõige populaarsem ese? Midagi hoopis lihtsamat – kõige tavalisem kohvi-kruus, millelt printsess ja peig vastu naeratavad. Polegi midagi imestada, rootslased on isegi uhked selle üle, et nad on kanged kohvijoojad.

Kuigi näib, et suveniiritootjad ei ole ühtegi tootevõimalust kasutamata jätnud, on kliendid neist vahel ikkagi leidlikumad. „Üks daam just käis pool tundi tagasi ja nõudis nende näopiltidega hambaharja!” naeris Humayun. „Pidin talle ütlema, et vabandage, sellist asja meil küll ei ole.”

Teele Tammeoru ja Rene Suurkaevu reisi rahastas Rootsi suursaatkond Tallinnas.