Tänavu 28. jaanuaril kuulutas Toyota, et ootab teenindustesse 5,2 miljonit autot, mille jalamatt võib pedaalide tööd takistada, ja 2,3 miljonit autot, mille gaasipedaal võib tõrkuda. Seejärel laiendati kontrollitavate autode nimekirja veelgi, nüüd kuulub sinna ka hübriidmudel Prius, sedapuhku piduriprobleemide tõttu.

Kokku puudutab ülevaatus (alates 2007. aastast) juba ligi üheksat miljonit Toyota toodetud autot: mudeleid Avalon, Camrys, Corolla, Highlander, Matrix, Prius, Tacoma, Venza, Sequoia, RAV4, Aygos, iQ, Yaris, Auris, Versos, Avensis, nagu ka Lexuse mudeleid ES350 ja IS 250/350 ning Pontiaci mudelit Vibe. Peugeot ootab ülevaatusele osa ühes Tšehhi tehases koostöös Toyotaga valmistatud sõidukeid. Hübriidautol Prius kontrollib Toyota nii pidureid ja gaasipedaali kui ka uuendab tarkvara.

Toyota pole ainus

Autode kontrollimine tähendab ka toodangu vähendamist, Inglismaal on juba teatatud uutest koondamistest. Esialgu prognoosib Toyota, et ettevõtmine võib ainuüksi kahanenud müügi tõttu minna maksma kaks miljardit dollarit. Niigi on suurema riskiohuga mudelite tootmine osaliselt peatatud.

Toyota ei löö küll veel rekordit: mullu oktoobris soovis Ford kontrollida 4,5 miljonit oma autot, mille lülitiviga võis põhjustada auto süttimist. Kokku on Ford kümne aasta jooksul sellise vea pärast üle vaadanud 16 miljonit autot. Honda leidis nüüd Toyota varjus olevat paraja aja teenindustesse võtta 646 000 Jazzi, põhjuseks samasugune viga kui Fordil.

Toyota otsus satub raskele hetkele – autoturg alles toibub tunamullusest majanduskrahhist –, ent see on ilmselt vajalik, et vältida hiiglaslikke kohtuhagisid. USA kongressis juba nõutakse Toyota juhtidelt avalikke selgitusi. BBC väitis ka, et autohiiu maine võib olla aastateks rikutud.

Toyota kahetseb, et ei ole suutnud säilitada kõrget taset, mida USA tarbijad firmalt ootavad. „Toyota presidendina võtan ma isiklikult vastutuse,” kirjutas Washington Postile kontserni president Akio Toyoda, kelle vaarisa kunagi ettevõttele aluse pani. Firmajuht oli sunnitud tunnistama, et Toyota on muutunud liiga suureks kontserniks ja eemaldunud oma klientidest. 2008. aastal tõusis Toyota 8,97 miljoni valmistatud sõidukiga maailma suurimaks autotootjaks, möödudes pankrotiohus olnud General Motorsist.

Dramaatiline autode kontrolli kutsumine ei pruugi siiski tegelikke probleeme lahendada, sest tõrgete põhjus võib peituda hoopis elektrisüsteemis. „Kui nad kuulutaks, et viga on elektrisüsteemis, oleks nad ilmselt paraja supi sees, sest keegi ei tahaks enam seda autot juhtida,” ütles CNN-ile Michael Pecht Marylandi ülikoolist.

Nagu loomakarja masstapmine

•• Esialgu on miljonite autode kontrolli kutsumine võrreldav pigem loomakarja masstapmisega Euroopas hullulehmatõve hirmus või näiteks kõigi sigade surmamisega Egiptuses seagripi kartuses, sest probleeme võib esineda vaid murdosal kontrollitavatest autodest. Küll on USA tarbijakaitsjad saanud Toyotade kohta arvukalt kaebusi ja võimalikke miljardiliste kohtuhagide vältimiseks otsustas autotootja reageerida.

•• Tegelikult on kõnealune Toyota probleem ilmnenud eriti nähtavalt vaid ühel juhul, kui mullu 28. augustil hukkus San Diegos Californias neli inimest Lexusega toimunud avariis. Selle põhjuste uurimisel tuvastati järgmist. Esiteks, juhipoolne jalamatt on halvasti kinnitatud ja mõeldud hoopis teisele automudelile. Teiseks, pidurite uurimisel leiti märke väga tugevast pidurdamisest, mis viitab gaasipedaali kinnikiilumisele. Kolmandaks, pidurisüsteem võib täisgaasiga sõites tõrkuda ja pikendada pidurdusmaad viis korda. Neljandaks, gaasipedaal on kinnitatud nii, et hoogu pole võimalik kiiresti maha võtta. Viiendaks, kabiinis pole ohutusjuhend mootori seiskamiseks piisavalt loetav.

•• Sarnastes avariides on USA-s viimase kümne aasta jooksul hukkunud väidetavalt 19 inimest. Igal aastal laekunud sadade kaebuste peale uuris USA liiklusohutuse amet juba 2004. aastal miljoni USA-s liikleva Lexuse ja Toyota sedaani gaasisüsteemi, kuid ei leidnud tehnilisi probleeme ega isegi defektseid pedaale. Nüüd alga-tati uus uurimine.