Enamusosalust Saksa autotootjas Opelis on valmis General Motorsilt ostma Kanada auto­osade tootja Magna, Belgia päritolu investor RHI International ja Beijing Automotive Industries Hiinast.

„General Motors kinnitab, et on saanud lõplikud pakkumised osale Opel/Vauxhallist kolmelt pakkujalt. GM analüüsib ja võrd­leb nüüd lõplikke pakkumisi. Lõplikud pak­kumised ja GM-i esialgsed järeldused vaadatakse seejärel läbi koos Saksa ja teiste asjasse puutuvate valitsuste, Euroopa Komisjoni ja Opel/Vauxhalli nõukoguga,” teatas General Motors avalduses. Vauxhall on Opeli Suurbritannia haru.  

Juba mais paistis Opeli ostjaks saavat Magna, kelle pakkumises osaleb Venemaa riiklik Sberbank nii, et 20 protsenti Opelist läheks Magnale, 35 protsenti aga Sberbankile. Tööstusliku partnerina on kaasatud veel oligarh Oleg Deripaskale kuuluv autotootja GAZ.

Merkeli toetus

Tehing näis muutuvat veelgi kindlamaks, kui sellele avaldas toetust ka Saksa valitsus. Eelmisel nädalal tuli veelgi sõnaselgem toetus Magnale-Sberbankile nii Saksamaa kantslerilt Angela Merkelilt kui ka Venemaa presidendilt Dmitri Medvedevilt.

Mõnegi analüütiku hinnangul on tehingu tõenäosus nüüd 50 : 50. Väidetavalt on peamiseks probleemiks Magna soov saada endale intellektuaalne omand ja jaotusõigused Venemaal, kuid GM ei taha neid ära anda.

Magna sihtivatki aga eelkõige just suure potentsiaaliga Vene turgu, kus oleks omakorda moodustatud tütarettevõte omandivahekorraga 70 protsenti Opel ja 30 protsenti taas Sberbank. Samal ajal ei taha Vene turult sugugi taanduda ka GM, kes püüab seal eelkõige Chevrolet’ kaubamärgist suurt suutäit võtta.

Magna-Sberbanki lõplikus pakkumises GM-ile vähendati venelaste osa siiski 27,5 protsendini ja samale tasemele tõsteti Magna osa. Väidetavalt olevat seda soovinud Saksamaa valitsus.

Olukord muutus segasemaks pärast seda, kui mängu tulnud RHJ eelmisel nädalal teatas, et nende läbirääkimised GM-i ja Saksa valitsusega on „edasijõudnud staadiumis”.

Saksa valitsusega tuleb läbi rääkida põhjusel, et kui GM läks USA-s pankrotikaitse alla, suunati müüki pandud Opel usaldusfondi omandusse, mis kuulub nii GM-ile kui ka Saksa valitsusele, ning Vauxhalli kaudu on asjaga seotud ka Briti valitsus. See teeb otsustamise keerukaks, kuid lõpuks jõuab otsustamine ka veel USA valitsuse kätte, sest enamusosalus GM-is kuulub rahandusministeeriumile.

Suurtesse raskustesse sattunud GM oli sunnitud Opeli müüki panema, kui läks USA-s pankrotikaitse all reorganiseerimisele ja valitsusest sai enamus­osanik.

Ajalehe Financial Times Deutschland andmeil kogunes Opelil aastail 2003–2008 kahjumit 1,86 miljardit eurot. Viimase kümne aasta jooksul on kompanii olnud kahjumis igal aastal, välja arvatud 2001 ja 2002.

Porsche ja Volkswagen liitumas

•• Ajakirja Der Spiegel teatel on Volkswagen teinud Porsche

SE-le ostupakkumise, mille kohaselt läheks Volkswagenile umbes kaheksa miljardi euro eest sportautotootjast Porsche AG-st algul 49,9 protsenti ja hiljem ülejäänu. Tekkiva grupi alla koonduks siis kümme automarki.

•• Müük võimaldaks Porsche

SE-l tasuda enamiku võlgadest, mis Reutersi andmeil küündivad märksa enam kui kümne miljardi euroni. Otsuse peavad langetama rivaalitsevad Porsche ja Piechi perekond, kellele kuulub sada protsenti Porsche SE-st.

•• Porche ja VW omandisuhted on juba niigi täiesti läbipõimunud. Porschele kuulub 51 protsenti VW-st ja Porsche nõukogu esimees Wolfgang Porsche istub VW nõukogus. Viimasena nimetatu juhile Ferdinand Piechile kuulub aga osalus Porsches.

•• Wolfgang Porsche ja Ferdinand Piechi ühine vanaisa oli Ferdinand Porsche – Volkswageni asutaja ja selle kuulsa Põrnika looja.

Opeli kosilased

Magna International

Kanada autoosade tootja

•• Väidetavalt pakub 55-protsendise osaluse eest 750 miljonit eurot, kuid küsib samal ajal Saksamaalt ja teistelt asjaosalistelt riikidelt 4,5 miljardit finantsabi. Ülejäänud osalusest jätaks 10 protsenti töötajaile, 35 protsenti GM-ile. Koondaks Saksamaal 2600 ja mujal Euroopas 7500–8500 töökohta. Kasutaks Opelit jõuliseks sissetungiks Vene turule.

RHJ International

Belgia finantsinvestor

•• Väidetavalt pakub 275 miljonit eurot 50,1-protsendise osaluse eest, kuid küsib samal ajal riiklikku finantstoetust 3,8 miljardit eurot. Kaotab ligikaudu 10 000 töökohta. Väidetavalt soovib töötajate palga vähendamist, pakkudes vastutasuks töötajate osaluse suurendamist Opelis. Jätab Saksamaa tehased tööle. Kriitikud väidavad, et müüks millalgi lihtsalt oma osaluse tagasi vahepeal tervenenud GM-ile.

BAIC

Hiina viies autotootja

•• Beijing Automotive Industriy Corporation, mis toodab näiteks kokkuleppel Lõuna-Korea kompaniiga Hyundai autosid ja on Daimleri partner Hiinas, pakub 660 miljonit eurot 51-protsendise osaluse eest ja soovib riiklikke garantiisid 2,64 miljardi euro ulatuses. Väidetavalt kaotaks 7500 töökohta, enamiku neist Saksamaal, Hispaanias ja Belgias. Kasutaks Opeli kaubamärki Hiinas suure läbimurde tegemiseks.