Tiina Mälberg ütleb oma muusikavaliku kohta nii:

Muusikal on minu elus üldse tähtis koht.

Olen muusikat kuulanud ja laulnud niikaua kui end mäletan. Juba enne kui viie aastaseks sain ja sünnipäevaks vanemad klaveri kinkisid, õppisime õega naabritädi juures veidi seda mängima ja nooti tundma. Kui Sakku laste muusikakool loodi asusin sinna klaveri erialal õppima ja tegelikult tegelesin klaverimänguga keskkooli lõpuni. Plaanisin isegi muusikat edasiõppima minna, kuid ei tehniline võimekus ega ka üldine musikaalsus olnud sedavõrd piisav, ja kooli lõpuks oli huvi näitlejaõppe vastu kasvanud. Nii otsustasingi lavakunstikateedrisse kandideerida. Teatrikoolis tuli varasem muusikaga tegelemine õpingutes kindlasti kasuks ning tegelikult on muusikaalsus kogu hilisema ametiaja mulle suureks toeks ja abiks olnud. Samuti on muusika see, millest nii lõõgastust, kui inspiratsiooni leian.

Kui püüda nimetada mõnesid muusikapalu, mis mu elu mõjutanud on, võiksin seda loetelu alustada muusikalidest. Kindlasti oli minu elu üks olulisemaid elamusi ja mõjutajaid lapsena "Estonia" teatris balletti etendusi ja näiteks "Pipi Pikksuka" muusikali vaatamas käimine. Aga kahtlemata ei saa ma nimetamata jätta "Heliseva muusika" kinos vaatamas käimist ema, vanaema ja õega. See on siiani kogu meie pere üks lemmik muusikale. Ja tänutundest oma lapsepõlvele alustanugi tänast valikut selle lauluga Julie Andrews'i ja Bill Lee (Christopher Plummer liigutab siin pildil vaid kaunilt suud) esituses

Sellega, et lapsepõlve unistused alati sellistena ei realiseeru nagu me esiti kujutleme, tuleb elu jooksul leppida. Ka muusikat, mis mu elu tänaseni täitnud, on mitmesugust. Üheks võib-olla huvitavaks näiteks minu teel olulistest paladest oleks järgmine: The Alan Parsons Project "La Sagrada Familia" plaadilt "Gaudi".
See samuti üsna teatraalne muusikapala ja kogu plaat võiks olla siin märkimaks mu huvi plaatide kui tervik kontseptsioonide ja põhjalikult läbikomponeeritud muusika vastu. Lisaks tõi näiteks sellesse konkreetsesse LP-sse süvenemine minu ellu huvi Gaudi arhitektuuri ja Barcelona linna vastu, kus ma tegelikult kunagi käinud ei ole. Ka sellist "püha perekonda", millest noorukina seda muusikat kuulates unistasin, ei ole mul tänaseks. Ometi on mu pere liikmed selle põneva kiriku juures käinud ning paradoks on ka see, et tegelikult on mu kõrval alati tugev ja toetav perekond olnud.

Lapsepõlve või noorukiikka veel vaadates pean toonitama, et lisaks pop-, rock- ja estraadimuusikale on juba muusikaõpingute tõttu olnud mu elus olulisel kohal klassikaline muusika, kindlasti on mind mõjutanud mitmehäälne koorilaul ning juba üsna varajasest noorusest on mind köitnud ka jazz ja näiteks elektrooniline muusika.
Alati on laulude juures minu jaoks olulised olnud sõnad, poeesia, millele muusika toetub, sõnum, mida meloodia kaudu öeldakse. Selle näiteks olgu siin see "Ruja" ja Urmas Alenderi esitatud Rein Rannapi võrratu klaverimängu taustaga Ernst Enno tekstile loodud "Need ei vaata tagasi", mida lapsena ise solistina ja kooriga aga hiljem ka luuletusena palju kordi esitanud olen.

Selle laulu kaudu aga lubage mul liikudagi suurte sammudega ajas edasi ja jõuda luulepidude juurde, millest mereluulepidu Kunda rannas 2020 oli juba suuresti minu õlul. Siis oli luule kõrvale muusika loomisega mulle abiks ka Meelis Meri, kes nüüd "Alguse" juures samuti heliloojana kaasa lööb. Meie täna esietenduvas lavastuses kõlabki tema loodud Tiger Milk'i "What U Want" küll ilma vokaalita.

Siit jätkaksingi tänast muusikasoovitust aga niimoodi, et kuna ka lavastuses kõlab paar ägedat muusikapala, siis tahtmata etendusele tulija elamust rikkuda, ma neid lugusid ei lisaks, kuid lasen lugejal, kuulajal saada aimu teest, mis lavastust luues läbisime. Nimelt on David Eldridge näidendisse mõned tuntud palad sisse kirjutatud. Töö käigus aga täiendasime pisut autori valikuid ja otsisime oma tõlgendusega paremini sobivaid palu. Selleks käisime läbi, kuulasime üle, kasutasime proovisaalis üsna suure hulga väga head muusikat. Lavastus räägib Londonist ja esmalt näis meile, et oleks sobiv kasutada üht suurepärast lugu, Pet Shop Boysilt, "West End Girls".
See paistis esmapilgul sobivat küll suurepäraselt, jutustades paljuski just sellest, millest näidendiski juttu, kuid ometi loobusime sellest lõpuks liigse laetuse tõttu. Minu enda noorukieas on Pet Shop Boysi muusikal kindlasti oluline koht.

Olulisemgi artist minu teel on olnud Madonna. Tema plaate olen samuti juba teismeeast palju ja põhjalikult kuulanud. "Alguse" puhul oli meil kaua laual tema Londoni-perioodil loodud ülimalt kaasaegselt naiselik, tantsuline ja julge "Jump".

Meelis pakkus välja ka imelise ja alati sensuaalse Kate Bushi ("The Sensual World") ning süngelt sügava ja salapärase Massiv Attacki ("Risingson"), kes mõlemad on palju aastaid minu plaadiriiulitel ja kõlaritest kõlanud. Kuigi mõlemad artistid ja lood haakuvad võluvalt ka näidendi tegelaste Laura ja Dannyga, keda lavastuses kehastavad võrratud Silja Miks ja Andres Mähar, jäid ka need palad lõpuks meie teatritükist välja.

Ühel hetke soovitas mu poeg meile üht vaimustavat artisti Christine and the Queens, kelle tantsuline "Tilted" kummitab mul pidevalt kõrvus ja mis oma sõnumilt haakub vägagi "Algusega", kuid ka seda lugu võib kuulata siit, ent mitte etendusel.

Mis muusika lavastuses viimaks kõlab, tuleb igaühel juba teatrisse kuulama tulla. Tänase valiku lõpuks ja väikeseks vihjeks lisaksin vaid, et olen viimasel ajal võlutud paljude filmimuusika loojate loomingust. Zbigniew Preisner, Nils Frahm, Jóhann Jóhannsson... Ja Max Richter. Muusika on kunstiteose mõtte ja tunde imeliseks sidujaks. "Alguse" tegevus toimub 2015. aasta sügisel lisan siia ühe Richteri pala "November", mille fooniks loodud pildirida kannab endas kujundeid ja momente, mis meiegi lavastuses olulised - ja teise, seriaalile "Minu geniaalne sõbranna" looduga ("Whispers") tahan tuua teid tagasi oma tee alguse ja klaverimängu juurde.
Tantsime, mõtleme, tegutseme, loome ja kohtume teatris.

Lavastusest
Tiina Mälberg on varasemalt lavale seadnud neli lugu, mille aluseks on olnud luuletekstid, „Algus” on aga esimene näidend, mille ta lavastab. Tema sõnul on ühiskondlik surve selle teksti lavastamiseks ajas aina kasvanud, teemad saanud meile aina tuttavamaks ning inimeste eraldatus ja meeleheide on tõenäoliselt nende aastatega veelgi suurenenud. „Kuigi me tahame elada turvalist elu, käituda läbimõeldult ja targalt, tuleb selleks, et üldse miski saaks sündida, olla kogu aeg valmis alguseks. Ükskõik, mida see endaga kaasa toob,” kinnitas ta.

Näitekirjanik Eldridge on väljendanud, et „Algus” räägib armastusest ja üksindusest kaasaegses digimaailmas ning küsib, kas elus on areng võimalik. Loo kesksed tegelased, 38-aastane Laura (Silja Miks) ja 42ne Danny (Andres Mähar) on oma eludes täpselt selle küsimuse lävel – nad ei tea, mis saab, kuid nad on valmis riski võtma.

Dannyt kehastavale Vanemuise näitlejale Andres Mäharile on see esimene roll Rakvere Teatris. „Mulle on alati meeldinud katsetada uusi asju. Seepärast olin ka väga meelitatud, kui Tiina Mälberg kutsus mind Rakveresse mängima. Uued inimesed, uued kohad - see on see, mis mind paelub. Pikalt ühe koha peal istudes hakkad arvama, et kõik on juba selge, oskad kõike. Kuid uues keskkonnas, uute inimestega saad aru selle arvamuse ekslikkusest - ei saa kasutada enam vanu võtteid, vaid pead hakkama uuesti proovima ja leiutama,” sõnas ta, lisades, et on õnnelik, et see on juhtunud just Rakvere Teatris. „Olles olnud erinevates truppides ja projektides, võin küll kindlalt öelda, et nii harmooniliselt koosolevas teatris ma pole veel olnud. Olen tänulik teatrile ja inimestele kellega koos töötan ning pingutan kõvasti, et seda tänu ära teenida,” tunnistas Mähar.

Lavastuse muusika on loonud ja kujundanud muusik ning DJ Meelis Meri. David Eldridge’i näidendisse on mõned tuntud palad sisse kirjutatud, mida on nüüd Tiina Mälbergi tõlgendusega kokku sobitamiseks täiendatud.

Meelis Meri on siiani loonud originaalmuusikat filmidele, seriaalidele, tele- ja raadiosaadetele. „Algus” on tema esmakordne muusika loomine teatrile. „Kui Tiina Mälberg minuga ühendust võttis, siis teadsin, et see on minu jaoks just see õige väljakutse ning loodan, et sain sellega hakkama,” märkis Meri.

Üks oma põlvkonna olulisemaid inglise näitekirjanikke David Eldridge (1973) on kirjutanud umbes 30 näidendit. Lisaks Royal National Theatre’ile ja West Endile Londonis on tema tekstid jõudnud ka Broadway teatrisse. „Algus” on tema esimene näidend, mis Eestis lavale tuleb.

Osades Silja Miks ja Andres Mähar (külalisena Vanemuise teatrist). Kunstnik Liina Tepand, helilooja Meelis Meri, liikumisjuht Liis Niller, valguskujundaja Märt Sell, tõlkija Triin Tael, konsultant Marion Jõepera. Esietendus 28. jaanuaril Rakvere teatri väikses saalis.