Nutitelefone sigineb juurde juba kiiremas tempos kui endises mõistes süle- ja lauaarvuteid. Neid müüdi mullu IDC andmetel 494 miljonit võrreldes 364 miljoni traditsioonilise arvutiga. Vana-aastaõhtuks haigutab nende arvude vahel veelgi suurem lõhe, sest turu-uurija iSuppli andmete järgi vajub tavapäraste arvutite müük 2012. aastal esimest korda üle kümne aasta ilmselt langusesse.

Loomulikult pole võimalik mööndusteta uskuda, et taskus olev internetiühendusega telefon on tehnoloogiamaailma evolutsioonis „päris arvutiga” samal pulgal, kuigi nii tehnilised osad kui ka tööülesanded on neil tihti samad. Kuid laua- ja sülearvutitele annavad kabelimatsu tahvelarvutid. Mitmed analüütikud eksisid tänavu tahvelarvutite nõudluse prognoosimisel, viga oli just liigses tagasihoidlikkuses. Investeerimispanga Morgan Stanley uuringumeeskond on senised andmed ja möödapanekud arvesse võtnud ja ütleb nüüd, et 2013. aastal müüakse üle maailma 216 miljonit tahvelarvutit.

Prognoos on ajalooline selle poolest, et ülejäänud arvutuste kohaselt on selle meeskonna arvates sülearvutite nõudlus 215 miljonit masinat. Teised analüütikud lükkavad murdumishetke, mil tahvlite müük ületab sülearvutite oma, küll edasi, kuid küsimus on vaid ajas. Igatahes võib 2013. aastal julgelt öelda, et arvuti kui selline on eelkõige mobiilne seade ja vähemalt ühe jalaga oleme post-PC ehk personaalarvutijärgses ajastus.

Muidugi tähendab see uusi võitjaid ja uusi kaotajaid. Nutitelefone, mida on varsti pea miljard, toodavad kümned ettevõtted, kellel on rohkem kliente kui Eestis elanikke: Apple, HTC, Huawei, LG, Motorola, Nokia, RIM, Samsung, Sony, ZTE jne. Kuid kogu see mobiilsete seadmete ralli toob lähemal vaatlusel reaalset raha sisse vaid kahele ettevõttele: Apple’ile ja Samsungile.

Tänavu kolmanda kvartali põhjal teenis esimene ligi kaheksa miljardit dollarit tulu ja teine ligi viis miljardit dollarit. Napilt suutsid vee peal püsida ja veidi raha teenida HTC 170 miljoni ja LG 20 miljoni dollariga. Kõik teised on miinuses.

Kui soovid artiklit täismahus lugeda, siis saab seda teha digilehe vahendusel või ostes Ärilehe paberversiooni leheletist.