Samal päeval oli pressikohting EASis ning oli näha, et see mõte meeldis konjunktuuriinstituudi juhtivteadur Leev Kuumile ning EAS-i juhile Ülari Alametsale.
Kahekesi arutledes jõudsid nad mõnusalt muuhulgas pressikonverentsi andes mõtteni, et nii nagu vormelis, on vaja ka boksipeatusi ning Eesti majandus ongi parasjagu ajajärgus, kus autot (majandust) on vaja seadistada või ümber häälestada. Aga et kui mõnda ratast ei jõuta peatuses külge riputada, siis ega sellest gaasiandmisest ju kasu pole.
Teisest küljest võibki mõni auto lõpetada boksis – ettevõtja müüb rasketel hetkedel oma ettevõtte maha. Kui ei jaksa, ära sõida. Või vaheta autot, kui õnnestub.
Toredad võrdlused iseenesest. Mulle muidugi meenus hiljutine Voldemar Kolga artikkel Eesti Ekspressis, kus ta rääkis, et kõiksugu (majanduslikud) maagilised võrdlused (nt ülekuumenemine, jahtumine, külmumine jne) viitavad psühhoosile. Artikkel oli hea, aga pakkus ka ise vaid ühte toredat erinevates peades kokku küpsenud mõttekonstruktsiooni…
Põhjus, miks poliitikud, eksperdid või neid vahendavad ajakirjanikud (üle maailma, tegemist pole ainult Eesti nähtusega) selliseid võrdlusi kasutavad, on kahtlemata selles, et esiteks, tõmmata (nt mõnele eriti igavale asjale) tähelepanu, ning teiseks, et asju lihtsamaks ning arusaadavamaks teha.
Poliitiku või meedias sõna võtva majandustegelase auditooriumiks ei ole ainult doktorandid ning isegi need ei pruugi mõne teise valdkonna probleemidesse jõuda süveneda muul moel, kui mõningate ligitõmbavate ja arusaadavate võrdluste abil. Tähtis on võrdlustega mitte muidugi üle pingutada ning pigem kujunebki sellest probleem.

Igatahes oli võrdlus vormelisõiduga suhteliselt tabav ning jäin seedima, et mida võiks omalt pool sinna lisada. Esiteks mõtlesin, et kas tegemist on üldse vormeli või mõne muu sarjaga. Okei, vormelit me teame kõige enam. (Tiigrit ja tigu muidugi tunneme ka:), aga loomariik jääb võrreldes autodega tänapäeval üha kaugemaks.)

Teiseks, mis tiimi võiks Eesti esindada? (Eks ikka see, millises Marko Asmer hakkab sõitma.)

Kolmandaks, mis võistlushetkel Eesti viibib? Kas on alles kurvis, on juba boksipeatuses, jõuab alles sinna või juba lahkub rõõmsalt. Siis jäin peatuma mõttele, et ju alles jõuab sinna. Et on juba märke, et mida võiks muuta, aga…

Siin tekkiski väike mõttekoht… Kas keegi ka boksis meid ootab? Või kas suudab ja oskab parandusi teha, või pannakse esitiiva seadistusega mööda ning järgmised ringid mööduvad kui õudusunenägu. Või jääb kütust (raha) väheks, või kohmitseb voolikumees () liiga kaua. Või läheb auto põlema ja me ei saagi boksist sel võistlusel enam välja.

Mida annaks näiteks ajakirjandusel teha, et sõit sujuvam tuleks? Mida saab teha TV3 vormeli heaks? Ei saa ise sõita, ei saa boksipeatustes abiks olla. Küll aga saab vahendada ja tuhnida välja kõikvõimalikku infot ning filtreerida sellest välja kõige olulisem.

Nagu ütles aasta algul lihtsalt, aga väga tabavalt majandusminister Parts: igaüks peab tegema oma asja. Sõita tuleb seega sõitjatel ning nõuhau peab olema neil endil ning nende meeskonnal.

Võistluste organiseerija (valitsus, riigikogu, Eesti Pank jt) peaks vaatama, et võistlus üldse välja ei sureks ning pealtvaatajatel nii tsirkust, aga majanduse puhul ka leiba, oleks.

Kui vaadata aga maailma mastaapides, siis on kogu Eesti vaid üks tiim paljude seas ning siis saavad eelkõige tsirkust kõik ülejäänud, kes meie vastu huvi tunnevad.