kontsert

Kuningas Arturi gala

Rezhissöör: Ruti Murusalu

Autor: Mart Mikk

TV 1, 31. detsembril

HEILI VAUS

Kolm noorema põlve ooperilauljat - tenor Vello Jürna, bariton Taimo Toomast ja bass Mart Mikk esitasid ooperinumbrite katkendeid Kuningas Arturi Gala heategevuskontserdilt.

Täispikk kontsert oli monteeritud pooletunniseks saateks, kus poolikute aariate ja ansamblite vahel olid filmilõigud proovist. Hetk mängukaartidega zhestikuleerimisest enne Figaro kavantiini oli neist muidu suhteliselt tühjalt mõjuvaist katkendeist leidlikuim.

Round Table teeb heategevust

Estonia katuse tarvis korraldatud kevadise heategevuskontserdi initsiaatoriks oli Round Table klubi - 70. aastatel Inglismaal tekkinud ülemaailmse alla 40-aastaste meeste Rotari-liikumise noorem variant, millel on Eestis 150 liiget. Nende üheks juhtmõtteks on mittepersonifitseeritud heategevus, mille esimeseks näiteks oligi see kontsert.

Nagu selle õhtu, seab ilmselt ka järgmised kontserdid kokku ise organisatsiooni mitte kuuluv Mart Mikk. "Vähesed teavad," kommenteerib ta, "et Ameerika Vabaduse Sammas on püstitatud vabamüürlaste poolt, Round Table alustas oma heategevust kontserdiga."

Ooperi-gala idee ise on küll laialdast kasutust leidev, aga psühholoogiliselt mõjult kahtlase väärtusega. Keegi ei tuleks mõttele näidata ühel seansil dramaatilisemaid lõike eri filmidest. Galakontsert aga seda just sisuliselt on. Mart Miku kokku seatud kava teine, koomilisema orientatsiooniga pool näitas selle zhanri ainuvõimalikku positiivset suunda.

Ooperikontekstist väljakistud ülidramaatiline armastus- või surmastseen ei tundu kontserdilaval kuigi tõene, koomilised numbrid aga mõjuvad iseseisvamalt. Ka tuleb siin kasuks mänguline moment - nalja on ooperist eraldiseisvalt kergem etendada kui kirge või ahastust. Eredamaks numbriks oligi kuulus kättemaksuduett Donizetti ooperist "Don Pasquale" ("mõelgem hästi, risti-rästi, siis kui pikselöök neid tabab kättemaks").

Kontsert tõi solistid koju kokku

Solistidekolmikust teeb tenor Vello Jürna peaosi enamuses Estonia Teatri lavastustes, Soomes Jaakko Ryhäneni juures Sibeliuse Akadeemia lõpetanud Arne Miku pojal Mardil on rolle nii Soomes, Vanemuises kui Estonias. Kodupublikule lausa võõraks on jäänud Viinis õppinud ja Saksamaal ooperisolistina leiba teeniv Taimo Toomast.

Esinemine kontserdil ilma grimmi, kostüümi ja peaaegu ilma liikumiseta seab lauljale komplitseeritumad nõudmised kui ooperilava. Nii näoilme valitsemine kui hääleline kindlus omandavad siin olulisema osa. Selles suhtes oli stabiilseim Mart Mikk.

Et kontsert kolm eri taustaga noort meest lavale kokku tõi, oli omaette väärtus. Tegelikult suisa neli, sest Hamburgis töötavat dirigent Vello Pähnagi on siinmail harva näha.

Häälekooli erinevus häiris vaid kättemaksuduetis, kus ka muidu nõtke projekt-orkester kiiret ja naljakat buffo-tehnika= t mattis.

Naljatlev aastalõpu-meeleolu aga suudeti luua küll, eriti kui kolmele lauljale seatud lõpunumbris toreadoor Taimo Toomast ähvardaval ilmel kuulutas, et "kui on peetud surmaheitlus karm, ootab sind neiu arm".