Eesti telemaastik täienes hiljuti juba ei tea mitmenda uue kanaliga ja lõppu ei paista Kalev Spordiga alanud telebuumil tulevat. Neljas TV, TV6, Kanal 11, TV7 ning võib-olla läks mõni meelest ära ka. Neile lisanduvad siis veel vanad olijad.

Kui aus olla, siis ei ole ma vaadanud mitte ühtegi eespool loetletud uutest kanalitest, sest juba nendega seotud inimeste kommentaarid oma uuele toodangule ei kõla minu jaoks just eriti paljulubavalt. Võtame näiteks Kanal 2 väikese sugulase Kanal 11:

Kanal 11 projektijuhi Nele Parvese sõnul on tegemist naistele mõeldud nišikanaliga: ““Oprah” on eetris iga päev, kavas on uus naiste jutusaade “Õhtusöök kahele”, mida juhib Carmen Pritson-Tamme ning saate esimene külaline on näitleja Merle Palmiste. Lisaks iga päev erinevad välismaised tõsieluseriaalid koristamisest stilistikani.”

Olen mees ja "Oprah" ei huvita, jutusaade võib-olla huvitaks (kui ei ole niisama tibijutt), tõsielusarju ei vaata ma aga isegi relva ähvardusel. Niisiis on selle kanaliga minu jaoks kõik.

Veel on oma loojatelt tutvustuse saanud TV6, mis piilub välja TV3 põllesaba alt:

"Ekraanile jõuavad nii tuntud kui täiesti uued saated, seriaalid, dokumentaalsarjad ja filmid; on nii omatoodangut kui hankeprogrammi," märkis programmijuht Merlyn Rei, tuues näiteks avanädalal alustava Rauno Märksi juhitava igapäevase meelelahutussaate „Meeletu Maailm“.

Muidu-seriaale ei ole ma kunagi suutnud vaadata, sest ei satu piisavalt järjepidevalt teleka ette. Dokumentaalsarjad huvitaksid rohkem, aga nõuavad samuti järjepidevust. "Filmid" on liiga lai mõiste, et selle põhjal midagi otsustada. Meelelahutussaate "Meeletu maailm" puhul piisab mulle juba nimest – tänan, ei.

Üldiselt mulle tundub, et need juhtivate kanalite taktikepi all tegutsevad sõsarkanalid on mõeldud pigem vanadele programmipikenduseks, mitte millegi uue pakkumiseks. Miks muidu tulevad Kanal 11 näitamisele Kanal 2 edukalt jooksnud filmid ja sarjad. Oleks ju mõeldamatu korrata juba näidatud hittfilmi kohe järgmisel päeval uuesti, aga kui on olemas alamkanal saab kõik kordused tolle kavasse lükata ja rohkem vaatajaid koguda.

Lisaks saab spin-off kanalites näidata ka sellist programmi, mida tihedal turul reitingute languse kartuses ei saa peakanalisse n-ö ehku-peale lasta, näiteks omasaated, mille edus tootjad päris kindlad ei ole. Kui läheb edukalt, saab teha kiire ümbersuunamise emakanalisse, kui läheb vähem edukalt, ei ole midagi kadunud.

Üleüldse mulle tundub, et TV3 tegevdirektori Toomas Vara hetkelises võidujoovastuses öeldud mõte, et eesti televaataja hakkab kollasest meediast väsima, on ikka väga ennatlik. Ülejäänud maailma ekraanijõllarid ei näita selles vallas mingeid tüdimuse märke ja sabassörkijana oleks eesti televaatajatest seda ka ebareaalne oodata.

Puna-kollase logoga Kanal 2 on hoolimata ühe lahingu kaotusest TV3-le ikkagi sõda võitmas, mida näitavad pikemaajalisemad vaatajanumbrid ning sinna ei saa midagi teha. Senikaua kuni vaatajad tarbivad "Oprah“-sid, muud odavat meelelahutust ja nende vahele pakutavat reklaami, ei tule juurde sisuliselt uusi kanaleid ega ka sisukamat programmi.

Täna õhtul koju jõudes ma jälle telekat sisse ei lülita, leian diivani vahelt puldi, mis tegelikult ei olnud kadunud, sest ma ei ole seda otsinudki. Vaadata ei ole midagi, sellepärast.