Ent teisest küljest on kasvanud bussifirmade kulud nii kütusele kui ka palkadele. Kui kütuse puhul saab optimist loota, et ehk on lagi käes, siis palgatõususurve kindlasti niipea ei lõpe. Peale inflatsiooni toetab palgasurvet asjaolu, et bussijuhtide keskmine vanus on kõrge ja pensionile minejatele pole noorte seast lihtne asendust leida. Lisaks tähendab sõitjate arvu kasv, et liinidele on vaja panna sõitma suuremaid busse.

Tasuta liine teenindavad bussifirmad nõuavad riigilt töö jätkamiseks lisaraha. Kuna majandustingimused on kiiresti ja palju muutunud, on nende nõudmised põhjendatud.

Valitsus, lõpetage agooniast mööda vaatamine ja lahendage asi kestlikumalt, kui on vildakale süsteemile aeg-ajalt raha juurde tilgutamine.

Ent Kaja Kallase valitsus ei taha lisaraha anda, sest tasuta ühistransport on valitsusse mitte kuuluva Keskerakonna (ebaõnnestunud) vaimusünnitis, praegustel valitsuserakondadel on teised prioriteedid. Teisalt ei julge valitsus ka tasuta ühistranspordile lõppu teha, sest sellele järgneksid Keskerakonna ja võib-olla ka EKRE ägedad süüdistused selle kohta, et maainimestest ei hoolita.

Ent ühistranspordi tuleviku seisukohast on selline patiseis – ei arendata-reformita ega lasta ka surra, et tärkaksid uued lahendused – halb variant.

Võimalusi ju on, kuidas vältida maakondlikule ühistranspordile juurde maksmist, aga tagada samal ajal inimestele ikkagi soodne transpordivõimalus. Tuleb üksnes julgeda otsustada.

Näiteks saab hakata „kütuse lisatasu“ vm nime all ühistranspordi eest jälle väikest tasu võtma. Selle variandi variatsioonina saaks mõnedele elanikerühmadele selle lisatasu hüvitada. Osas Eesti paikades tooks sama raha eest parema kvaliteedi nõudluspõhine ühistransport, millest rääkimisega juba Kadri Simson omal ajal kriitikuid vaigistas, aga mille kasutamine on seni piirdunud ainult ajutiste (aga julgustavate) katsetustega.

Valitsus, lõpetage tasuta ühistranspordi agooniast mööda vaatamine ja lahendage asi kestlikumalt, kui on vildakale süsteemile aeg-ajalt raha juurde tilgutamine.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid