GScani kaasasutaja Andi Hektor tõdeb sotsiaalmeedias, et just nemad valiti Euroopa tippude hulka, kellelt edasiseks oodatakse ükssarviku tiitlit. „See hetk seal saalis võttis korraks ka karmil süvatehnoloogil silmanurga märjaks,“ kirjutas ta.

GScani loodud uuenduslik tehnoloogia võib tulevikus päästa inimelusid

2018. aastal kukkus Itaalias Genovas kokku maanteesild, tragöödias hukkus 43 inimest. Paljud 20. sajandi keskel ehitatud sillad on jõudmas oma elukaare lõpuni ning vajaksid hädasti rekonstrueerimist. Näiteks USAs on hinnanguliselt 44 000 kehvas olukorras silda, millest kõik ei vaja küll kohest rekonstrueerimist, kuid mida tuleks tähelepanelikumalt jälgida. Probleem on selles, et paljude sillatüüpide puhul on diagnostika kas äärmiselt kallis või väga keeruline – siin tulebki appi Eesti ettevõte GScan.

Ettevõtte patenteeritud tehnoloogia rakendab ohutut ja looduses esinevat müüonkiirgust, mis aitab näha materjalidest läbi paremini kui ühegi teise tehnoloogiaga. Selle aasta aprillis alustas ettevõte Paldiski tuumaobjekti läbivalgustamist oma arendatud müüonskänneriga. Selle tulemusel valmivad Paldiski reaktoritest detailsed 3D-kujutised, mille abil saab reaktorid lammutada ja tuumajäätmed turvaliselt lõpphoidlasse paigutada. Järgmine praktiline rakendus tehnoloogiale on infrastruktuuriobjektide, näiteks sildade, rekonstrueerimisvajaduse hindamine.

„Paldiski tuumaobjekti läbivalgustamine on vaid üks võimalik müüontomograafia rakendusviis. Järgmiseks oleme sihikule võtnud järelpingestatud betoonsillad, kuna selle sillatüübi puhul võivad nende betooni kinnitatud terasankrud ilma igasuguse hoiatuseta katastroofiliste tagajärgedega puruneda,“ ütles Hektor. Lahendus aitab seega potentsiaalselt päästa inimelusid ning samuti on uue silla ehitamine kordades kallim ja suurema keskkonnamõjuga kui vana silla rekonstrueerimine.

GScani turg on globaalne ning esimeseks välisturuks valiti Ühendkuningriik. „Kaalusime oma meeskonnas, kas sihtida Ühendkuningriigi või Saksamaa turgu. Lõpuks osutus valituks Ühendkuningriik, kuna seal on rikas tööstuspärand ja palju järelpingestatud sildu,“ kommenteeris Hektor.