Enamasti pannakse Hollywoodi filmides aeg väga täpselt paika. Isegi paljudes kosmosefantaasiates näidatakse ära aasta, millal tegevus toimub.

Rezhissöör Joel Schumacheri eelmiseks filmiks oli "Batman igaveseks". Pealkiri juba ise ütleb, et tegemist on ajastu teemaga. Samamoodi ei täpsusta ta oma viimases filmis "Kättemaksu aeg" tegevusaega.

Neegrite ja valgete vastasseis, rassivaen on Ameerika lõunas, kusagil Mississippi kandis igavene ja ajatu nähtus. Siin ei mängi kümme või rohkem aastat mingit rolli, kõik jääb peaaegu ikka endiseks. "Kättemaksu ajas" etendab tähtsat osa Ku-Klux-Klan, mis tundub kuuluvat juba justkui ajalukku. Ent seal kusagil lõunas on kõik võimalik.

Rassismimuster Lõuna-USA-s

Schumacher armastab teha tempokaid põnevusfilme, kus vaatajale laviinina sündmusi ette veeretatakse. Kohe linaloo algul kihutavad kaks rassistist noorukit autol läbi neegrite linnaosa, mõnitavad mustanahalisi ning vägistavad tehasetöölise Carl Lee Hailey (Samuel L. Jackson) 10-aastase tütre. õnnekombel jääb jõhkralt piinatud laps ellu ning kurjategijad vangistatakse. Samas on aga kõigile selge, et õige varsti pääsevad nad jälle vabadusse.

Ainuke tee nende karistamiseks on omakohus. Carl Lee tungibki kohtuhoonesse ja tulistab automaadist vägistajad surnuks, haavates seejuures ka üht politseinikku.

Carl Leed nõustub kohtus kaitsma noor ambitsioonikas advokaat Jake Brigance (Matthew McConaughey), osaliselt mõjutab teda selleks isatunne: on tal ju endalgi väike tütar. Protsessi käiku asub mõjutama Ku-Klux-Klan, mis pole kunagi kuhugi kadunud, vaid võib teatud aja varjul olla.

Poliitilistel eesmärkidel püüavad protsessi ära kasutada neegrite õiguste eest võitlejad. Vägivalda, ka surmaga lõppevat, tarvitavad üksteise suhtes nii valged kui ka neegrid.

"Kättemaksu aeg" on heal tasemel põnevusfilm, mis rõhub tugevalt tunnetele. Emotsionaalsusega, kohati lausa melodramaatilise tundelisusega mõjutatakse vaatajat; täpselt samamoodi, nagu noor advokaat loo lõpus pöörab ümber vandekohtunikke. Enamasti kujutatakse kõike selgetes ja paksudes värvides. Kes on filmis halb, see jääb selleks lõpuni ja vastupidi, eriti keerulisi karaktereid siin ei esitata.

Isenäolised karakterrollid

Samas teevad päris paljud näitlejad suhteliselt piiratud mängumaal vägagi nauditavad rollid. Matthew McConaughey peaosatäitjana on sümpaatne, elegantne, ühelt poolt karjäärihimuline, teiselt aga ülimalt aus ja hingeline. Suhetes oma abilise, targa ja enesekindla juuratudengi Ellen Roarkiga (Sandra Bullock) muutub küll mehe lõputu truudus oma naisele ja ausus tema suhtes pisut koomiliseks. Kas või õige väheke võinuks edasi minna, filmis ainus suudlus laubale jääb nagu nunnakloostri raamidesse.

McConaughey oli seni päris tundmatu, nüüd on tal ees kahtlemata tähelend. Siiani kõige kaalukama osa teeb ka Sandra Bullock.

Eriti hea on aga Oscari laureaat Kevin Spacey ennasttäis rassistist süüdistajana, hiljuti tegi ta "Seitsmes" patoloogilise sarimõrvarina teisegi võimsa osa.

Tugev on ka Samuel L. Jackson oma neegrifilosoofiaga, mille järgi mustade ja valgete vahele jääb ületamatu müür. üle hulga aja hakkab tugevalt silma Donalt Sutherland joodikust vana advokaadina.

"Kättemaksu aja" edu aluseks on kahtlemata John Grishami seitsme aasta tagune menuromaan. Kirjanik tunneb elukutselise juristina õiguslikku tausta peensusteni, samas väärib hindamist ka tema fabuleerimisoskus. "Kättemaksu aeg" on juba neljas Grishami romaani ekraniseering.

SULEV TEINEMAA