Liikluspolitsei büroo direktor Märt Mikkov ütles eile, et teeb valitsuse liikluskomisjoni järgmisel istungil novembris ettepaneku vähendada talviti piirkiirust 80 kilomeetrini tunnis.

"Piirang peaks olema üldine ja kehtima kõigil asulavälistel teedel," lausus Mikkov. "Asulateedel kehtiv piirkiirus 50 kilomeetrit tunnis on optimaalne nii suve kui talve jaoks."

Liikluspolitsei juhi sõnul on 60 protsendi liiklusõnnetuste kaaspõhjuseks valesti valitud sõidukiirus. "90-kilomeetrisel tunnikiirusel on sõiduki pidurdusteekond märjal asfaldil 103 meetrit, talvel tuleb sama pikal maal pidamasaamiseks sõita 70 kilomeetrit tunnis," selgitas ta. "Kiiruse vähendamine ei nõua suuri kapitalimahutusi, kuid annab kõige paremaid tulemusi liiklusohutuse suurendamisel."

Ka maanteeameti peadirektor Riho Sõrmus toetab talviti piirkiiruse vähendamist, seda tehakse talvekuudel ka mitmes Euroopa riigis. "Suvi on möödas ja autojuhid peavad kasutama talviseid sõiduvõtteid," nentis ta.

Autojuhid ei taha aeglasemalt sõita

Seevastu paljud autojuhid arvustasid kavandatavat piirkiiruse vähendamist. "Avariisid teevad ikka need, kes ei oska õigesti hinnata tee- ja ilmaolusid," väitis 19-aastase autojuhistaazhiga Toomas. "Sõidukiiruse piiramisel kaotan ma aega ning paljud ei hakka uut piirkiirust järgima."

Liikluspolitsei soovis ka eelmisel aastal vähendada piirkiirust 80 kilomeetrini tunnis, kuid toona ei leidnud ettepanek liikluskomisjoni toetust. Teede- ja sideministri juhitava ametkondadevahelise liikluskomisjoni nõuanded on valitsusele vaid soovituslikud.

Teede- ja sideministeerium kavatseb teha valitsuse liikluskomisjonile ka ettepaneku keelata reede õhtust pühapäeva õhtuni veoautodel Tallinna-Tartu-Luhamaa maanteel sõita.

"Piibe maantee on valmis, veoautod saavad nädalavahetustel sealtkaudu ringi sõita," selgitas ministeeriumi kantsleri nõunik Väino Soonike. "Liiklusohutuse suurendamiseks on paljud riigid keelanud suure liiklustihedusega teedel veoautodel nädalavahetustel sõita."

ümbersõit võtab aega

Veoteenuste firma Männiku Vedude AS juhatuse esimees Lembit Saksakulm leidis, et ümbersõit Piibe maantee kaudu suurendab nii aja- kui ka autode kütuse- ja= ekspluatatsioonikulu. "Piibe maatee on hea tee, kuid seal peab aeglasemalt sõitma," selgitas ta. "Tartu maanteel vajutad kohe gaasi põhja."

Männiku Vedude AS-i juhi kinnitusel kasutavad veoautod nädalavahetustel Tartu maanteed üsna vähe. "Laupäeval-pühapäeval tehakse vähe Eesti-siseseid vedusid ja keegi ei sõida siis ka välismaale," väitis Saksakulm. "Võib-olla planeerivad ainult välisvedude autojuhid Eestisse tagasisõitmise nädalavahetusele."

Nii maanteeameti kui ka liikluspolitsei juhid rõhutasid eile talverehvide kasutamise olulisust liiklusohutuse suurendamisel. Talve- või naastrehvid on teede- ja sideministri määruse järgi kohustuslikud 1. detsembrist 1. märtsini. Talvekumme võib kasutada aasta läbi, ent teekatet tublisti kulutavate naelkummidega tohib sõita vaid 15. oktoobrist 15. aprillini.

Liikluspolitsei büroo direktor rõhutas, et 1. detsembrist 1. märtsini tohib sõita vaid rehvidega, millel tähistus M+S, M.S. või M&S. "Tundmatuid rehve ei luba me kasutada seetõttu, et pole võimalik hinnata nende omadusi," väitis Mikkov.

Maanteeameti asedirektori Koit Tsefelsi sõnul võimaldab ameti eelarve teha libedusetõrjet 15 386 kilomeetri pikkusest riigimaanteede võrgust 4350 kilomeetril. "Libedusetõrjet teeme kõigil seitsmel põhiteel ning neil tugi- ja kohalikel teedel, kus sõidab üle 500 auto ööpäevas," selgitas Tsefels.

AIN PARMAS