AIN PARMAS

Autoveofirmades tekitab suurt vastuseisu teede- ja sideministeeriumi kava piirata veoautode liiklust Tallinna-Tartu maanteel, mis läheks riigile maksma üle kuue miljoni krooni.

"Kui ümbersuunamise ettepanek läbi läheb, on see bürokraatliku omavoli tipp," väitis puiduveofirma AS Mets & Puu logistik Hillar Väravas,

Teede- ja sideministeerium kaalub võimalust keelustada veoautode liiklus Tallinna-Tartu maanteel kas kõige tihedama liiklusega perioodil maist oktoobrini, nädalavahetustel või ainult tipptundidel reedel kella 15 ja 24 ning laupäeval ja pühapäeval kella 6 ja 24 vahel. Konkreetsed ettepanekud liikluskoormuse jagamiseks peab tegema ministeeriumi moodustatud töörühm.

Tallinna-Tartu maantee on kõige tihedama liiklusega Eesti maantee, kus peaaegu kogu tee ulatuses on liiklusintensiivsuseks vähemalt 4000 autot ööpäevas ning neist 15-20 protsenti on raskeveokid.

Teede- ja sideministeeriumi hinnangul on suur liiklusintenvsiivsus põhjustanud tipptundidel Tallinna-Tartu maantee läbilaskevõime languse, aeglasemalt sõitvate raskeveokite taha pikkade autokolonnide kogunemise, möödsõitude ohtlikuks või võimatuks muutumise ning liiklusõnnetuste arvu kasvu.

ümbersõit mööda Piibe ja Viljandi maanteed

"On olemas ümbersõiduvõimalused Piibe maanteel ja Viljandi maanteel," selgitas teede- ja sideministeeriumi kantsleri nõunik Väino Soonike. "Nii Piibe kui Viljandi maantee on tänavu korrastatud ja omavad mustkatet kogu ulatuses."

Veoautode liikluse ümbersuunamine Tallinna-Tartu maanteelt läheks aga riigile maksma üle kuue miljoni krooni.

Maanteeameti korrashoiudirektori Koit Tsefelsi sõnul kuluks umbes 900 000 krooni Piibe maantee talvise hoolde parandamisele, kuid Tallinna-Tartu maanteega võrdset talihooldeklassi sellele teele ikkagi ei määrataks.

Kui Tartu maanteel tehakse lume- ja libedusetõrje nelja tunniga, siis Piibe maanteel hakkaks olenevalt teelõigust selleks kuluma viis või kaheksa tundi. Sel talvel ei tehta aga rohkem kui 50 kilomeetril Piibe maanteest üldse libedusetõrjet, kuna seal sõidab alla 500 auto ööpäevas.

Maanteeameti liiklusohutusdirektor Harri Kuusk ütles, et veoautode liikluse ümbersuunamiseks kuluks esialgsetel andmetel ligi 5,4 miljonit krooni uute liiklusmärkide paigaldamisele.

"Kui aeglased veoautod Tallinna-Tartu maanteelt ümber suunata, peaks liiklusvood ühtlustuma ja seeläbi liiklusohutus paranema," lausus Kuusk. "On vaja täpselt välja arvutada, kui palju see maksma läheb ning mis kasu sellest oleks."

Liikluse suunamine tõstab autovedude hinda

Autoveofirmad on aga veokite liikluse Piibe ja Viljandi maanteele ümbersuunamise vastu, sest see muudaks autoveod kallimaks.

AS-i Mets ja Puu logistiku Hillar Väravase hinnangul võib ühe veo hind Tartust Tallinnasse ümbersõidu tõttu tõusta 2000 kroonilt 2800 kroonile.

Väravase kinnitusel võiks hoopis sõiduautod Tallinna-Tartu maanteelt ümber suunata teistele maanteedele, sest väikeste autodega on kergem ringi sõita kui raskeveokitega. "Niisugused otsused tuleb ikka majanduslikult läbi mõelda," ütles AS-i Mets & Puu logistik. "Kui näiteks Paldiski maanteele kehtestati teljekoormuse piiranguks viis tonni, jäi kogu Paldiski linn ilma kütuseta, kusjuures tagasi saadeti isegi katlamajale masuuti vedanud auto."

AS-i Tartu Autoveod juhataja Allan Randmaa sõnul ei peaks Piibe maantee veoautode liikluse ümbersuunamisele kaua vastu. "Meie firmale läheks iga kilomeeter ringisõitu kuus maksma ligikaudu üle 350 krooni," lisas ta.

Samas toonitas Randmaa, et kodanikuna ta seda otsust toetaks, sest reede ja pühapäeva õhtuti on olukord Tallinna-Tartu maanteel täiesti meeletu. "Ka suured veokid on vähese liiklusviisakusega sellise olukorra põhjustanud," leidis ta. "Vihmase ilma korral on väga ohtlik veoautost mööda sõita, kui veoautojuht suunatulega selleks märku ei anna."

Paide firma Assotrans tehnikadirektori Tiit Talve sõnade kohaselt segaks veoautode ümbersuunamine Tallinna-Tartu maanteelt firma tööd, kuna Assotransi veokid sõidavad ka nädalavahetustel. "Suurema autoga on kitsamat teed mööda raskem sõita," lausus Talve. "Konkreetset kahjusummat ma öelda ei oksa, kuid sel otsusel oleks kindasti ka oma head küljed."