Nõukogudeaegsete sõidukijuhilubade kehtivuse lõpptähtaega pole veel määratud, kinnitab autoregistrikeskuse direktor Eero Till. Sellegipoolest soovitab ta vanad juhiload Eesti omade vastu vahetada, sest neid saab mitmes ametiasutuses kasutada passi asemel ka isikut tõendava dokumendina. Autoregistrikeskuse direktor Eero Till, miks pole määratud nõukogudeaegsete juhilubade kehtivuse lõpptähtaega?

Nende juhilubade kehtivuse lõpptähtaega pole tõepoolest veel määratud. Tähtaja paikapanemisest on seni loobutud, sest juhiluba pole mitte isikut, vaid kvalifikatsiooni tõendav dokument ning kvalifikatsioon nagu ka autojuhtimisoskus ei aegu.

Kui palju on Eestis veel NSV Liidu aegseid juhilubasid vahetamata?

Meie prognooside kohaselt on praegu vahetamata 150 000– 200 000 nõukogudeaegset juhiluba, Eesti juhilubasid on aga väljastatud 306 000. Kuna pingelistel päevadel on trükitud 650–700 uut juhiluba, siis võib arvata, et aasta lõpuks jõutakse kõik nõukogudeaegsed load välja vahetada.

Millal peab sõidukijuht juhiloa vahetamisel eksami sooritama?

Teooriaeksami peab sõidukijuht sooritama siis, kui tema juhiluba on kadunud, varastatud või hävinud. Kui sõidukijuht taotleb juurde kategooriat või temalt on ära võetud juhtimisõigus kauemaks kui 12 kuud, tuleb sooritada nii teooria- kui ka sõidueksam.

Mis on Eesti juhiloa eeliseks nõukogudeaegse ees?

Uued juhiload on võltsimiskindlad. Seni pole avastatud ühtki võltsitud juhiluba, kuid näiteks nõukogudeaegsetele dokumentidele on tihti kleebitud uusi fotosid. Samuti aktsepteerivad pangad ning mitmed muud asutused uut juhiluba isikut tõendava dokumendina, nii et inimene ei pea alati enam passi kaasas kandma.

Eesti juhilubadel pole märgitud sõidukijuhi staazh, vaid ainult loa väljastamise kuupäev. Mitmes välisriigis on eestlastele keeldutud seetõttu autot rentimast, sest loa väljastamise kuupäev on samastatud sõidustaazhi algusega ning on väidetud, et inimesel pole nõutavat kaheaastast sõidustaazhi.

Umbes poolteist aastat tagasi oli Saksamaal ja mujalgi sääraseid juhtumeid, kuid viimasel ajal pole ma sellistest probleemidest kuulnud. Igaks juhuks võiks välismaale sõitev inimene autoregistribüroost võtta endale tõendi, kus on näidatud tema sõidukijuhistaazh.

Enamikus välisriikides kehtivad nii Eesti kui ka nõukogudeaegsed juhiload, kuid viimastel peavad andmed olema kirjas ka ladina tähestikus. Kuigi Eesti juhilubadel on andmed vaid eesti keeles, pole sellest välismaal mingit probleemi. Tähtis on, et dokumendi nimi ja selle väljaandnud riik oleks kirjas ka inglise ja prantsuse keeles. Juhiloale trükitud andmete järjekord vastab aga 1994. aastal kehtima hakanud rahvusvahelistele nõuetele ning seepärast võivadki need olla trükitud vaid eesti keeles.