Valitsuse seisukoht mitte lubada Eesti Televisiooni (ETV) ekraanile reklaami, põrmustas Toomas Lepa kava lappida tekkivad eelarveauku reklaamirahaga.

Umbes kümmekond Eesti Televisioonilt (ETV) reklaami tellinud firmat pommitasid eile ETV ärevate telefonikõnedega, soovides teada saada, kas sõlmitud lepingud pärast valitsuse seisukohta reklaami ETV ekraanile mitte lubada ikka peavad.

Lepingud ohus

Kultuuriminister Signe Kivi tunnistas, et valitsuse seisukoht mitte toetada reklaami müüki ja sponsorluse kasutamist avalik-õigusliku ETV programmi tootmises oli tingitud ETV kavast taas reklaam ekraanile lubada.

"See ETV otsus lõi meediamaastiku segamini, kuna enam ei toiminud vana skeem, mille kohaselt sai ETV raha riigilt ning reklaami mittenäitamise eest ka eratelekanalitelt," lausus Kivi.

ETV peadirektor Toomas Lepp nimetas valitsuse seisukohta eratelekanalite huvide teenimiseks.

"Niisuguse otsusega näitab valitsus, et ta jookseb Kinneviki ja Schibstedi lõa otsas," viitas Lepp eratelekanalite TV 3 ja Kanal 2 omanikele.

"On täiesti ennekuulmatu, et valitsus ei toeta avaliku ringhäälingu rahastamist, vaid teeb kõik selleks, et see raha väheneks. Vähe sellest, valitsus polnud teavitanud isegi ringhäälingu nõukogu esimeest Paul-Eerik Rummot, et kavatseb reklaamiküsimust arutada."

ETV rahandusjuhi Anneli Viita sõnul kaotas riigitelevisioon valitsuse tõttu reklaamitellijate usalduse, sest valitsus laskis põhja ETV mai alguses tehtud otsuse reklaam 38 miljoni suuruse eelarveaugu täitmiseks taas ekraanile tuua.

"Meil jääb nüüd sõlmimata mitmeid tulusaid reklaamilepinguid," osutas Viita.

"Ametlikult pole alla kümne seni meilt reklaami tellinud firmat tühistamisotsusest teatanud, kuid suurem kahju sündis sellest, et reklaami ETV ekraanile kavandanud firmad ei soovi võib-olla enam meiega tegemist teha."

"Kultuuriministeerium on soovinud pidevalt leida ETV-le kindlat rahastamise skeemi, kuid reklaami taasnäitamine pole lahendus, sest juba paar aastat tagasi olid teletegijad ühisel seisukohal, et kõige paremini teenib vaataja huve reklaamivaba ETV. Ministeeriumil lasub kohustus leida muu rahastamise skeem,"arutles kultuuriminister.

Signe Kivi sõnul otsivad ministeeriumi ning telekanalite töötajad lahendusi, milline ETV rahastamisskeem uude ringhäälinguseaduse eelnõusse kirjutada. "Skeemi olemus sõltub kokkulepetest, seni on millestki kindlast veel vara rääkida," lausus ta.

Loamaks tulekul

Toomas Lepa sõnul näeb ta ETV rahastamiseks kolme võimalust: eraldada ETV-le kindel protsent riigieelarvest; ETV piiraks reklaami mahtu teatava normini ning raha maksaksid eratelekanalid lisaks riiklikule toetusele," loetles Lepp.

Ringhäälingu nõukogu esimees ning Riigikogu kultuurikomisjoni aseesimees Paul-Eerik Rummo kinnitas, et pooldab pigem ETV reklaamivabaks jäämist.

"Eestis peaks olema üks telekanal, mis edastaks programmi ilma reklaami näitamata, rahastamise üks võimalus on viia valmivasse ringhäälinguseadusesse säte, et ringhäälinguload maksustataks," märkis ta.

Ringhäälinguseaduse eelnõu ettevalmistamisega tegeleva kultuuriministeeriumi üldosakonna juhataja Peeter Sookruusi sõnul on üks ETV rahastamise võimalusi ka televiisorivaatajatelt ja kuulajatelt nn loamaksu kogumine.

"See on Euroopas küllaltki levinud ning avalik-õigusliku ringhäälingu põhiline sissetulekuallikas," viitas Sookruus.

"Seega pole midagi reklaami näitamise või mittenäitamise osas veel otsustatud ning valitsuse seisukohta tuleb võtta kui lihtsalt seisukohta," lisas Sookruus.

Valitsuse pressiesindaja nimetas eile üheks reklaami mittelubamise ajendiks ka vajadust viia avalik-õigusliku televisiooni rahastamise alused kooskõlla Euroopa normidega.

Toomas Lepa sõnul ei keela ükski eurodirektiiv riigitelevisioonis reklaami näidata. Ka seni Eestis kehtiva ringhäälinguseaduse järgi pole see keelatud.

ETV lootis sellel aastal teenida reklaami müügist kuni 30 miljonit krooni, mullu maksid eratelejaamad ETV-le 36 miljonit krooni reklaamist loobumise kompensatsiooni.

10 ENIM REKLAAMITAVAT TOOTERÜHMA:

*koduhügieen

*juuksehooldus

*mobiilside

*maiustused

*kontserdid, festivalid

*autod

*ravimid

*suuhügieen

*tööpakkumised

*ehitusmaterjalid

Allikas: BMF Gallup Media