Õnneks on uus kultuuriminister Signe Kivi andnud uhked lubadused tekitada uus ja õiglane ringhäälinguseadus. Hea naine, kes lubabki. Igal juhul sai kultuuriministeerium üleeile hakkama kiire vaherahu kehtestamisega telekanalite vahel ning võimaliku telesõja koledused on esialgu välditud. Loodetavasti peavad kõik osapooled sõna, s.t ETV reklaami näitama ei hakka ning erakanalid korvavad talle aasta lõpuni saamata jäänud tulu.

Sel nädalal hoogsalt alanud telemaastiku korrastamine sai suuresti alguse ETV ähvardusest jälle reklaami müüma hakata. Aprillikuiseid vaadatavuse numbreid vaadates tuleb see ähvardus blufiks tunnistada. BMF-i usaldusväärsetest numbritest on näha, et ETV-d ei oota reklaamiturul mitte midagi head. Kuigi ETV kaotab TV 3-le vaadatavuselt vaid ühe protsendiga, on nende vaadatavus reklaami-andjate jaoks kõige olulisemas 12–49-aastaste sihtrüh-mas peaaegu kahekordne.

Et Eestile on vaja avalik-õiguslikku televisiooni, selles on pea kõik ühte meelt. Seda isegi siis, kui see televisioon ei ole televisioonimaastiku liider. Nüüd on see tõsiasi silmaga näha. Uue fakti ilmnemine enne olulisi otsustamisi on oluline. Uut ringhäälinguseadust kirjutades on tähtis arvestada ka seda võimalust, et Eesti Televisioon võib sattuda marginaalse telekanali staatusesse, olla omapäraseks reservaaditelevisiooniks, mis püüab hinge sisse puhuda Eesti kultuurile.

Avalik-õigusliku televisiooni saatus on valitsuse ja Riigikogu käes, ehk seal, kus ta olema peab. Nüüd on neil kohustus kaelas, sügiseks tuleb juba päris uues ringhäälinguseaduse eelnõus vastata küsimusele, mida ETV-ga peale hakata.

Praegu on veel vara otsida Eesti Televisiooni allakäigu põhjuseid. See võib olla ka asjade loomulik käik, mille vastu ei saa isegi Toomas Lepa-sugune äge mees. Pealegi ei ole välistatud, et mõni suvine suur spordivõistlus kergitab Eesti Televisiooni jälle esimesele kohale. Igal juhul on Eesti telemaastikul alanud uus aeg.