Eesti uusim autokaubanduse võrgukülg Mega Autobörs (http://auto.mega.ee) pakub müügiks ligi neljasadat kasutatud ja uut autot ning püüab külastajaid peamiselt võimsa otsimootori ning rohke infoga.

Mega Autobörsi suurim pluss on kaks otsimootorit. Lihtsa otsimootori abil saab ette anda sõiduki liigi, margi, mudeli, valmistamise aasta, kütuse, käigukasti tüübi ja maksimaalse hinna. Nende andmete põhjal leiab otsimootor kõik etteantud tingimustele vastavad sõidukid.

Juhul, kui auto soovija tahab masinat täpsemalt kirjeldada, saab ta seda teha põhjalikuma otsingu abil, milles saab kirjeldada soovitava auto keretüüpi, värvi, läbisõitu ja muid üksikasju. Kui soovitav auto puudub müüginimekirjas, teatab Megabörs kirjeldatud sõiduki müügile saabumisest.

Autobörsis on rohkelt ka auto ostu finantseerimist kirjeldavat abiinfot. Kui mingit autot saab liisida, siis näitab Autobörs selle sissemakse suurust, liisinguintressi, liisingu perioodi ja kuumakse suurust. Samuti on väljas kindlustuskalkulaator, mille abil saab rehkendada valitud sõiduki liikluskindlustuse ning kaskokindlustuse kuumakse suurust.

Autobörsil müügil olevate autode kirjeldus on piisav. Kui kuvarile tellida autode loetelu, siis on iga auto kohta muu hulgas kirjas sõiduki mark ja värv, mootorimaht ja kütuse liik ning liisinguvõimaluse olemasolu. Iga auto üksikasjalikumast kirjeldusest leiab lisainfot läbisõidu, mootori, kere tüübi ja lisavarustuse kohta ning ka auto foto.

Autod kolmelt müüjalt

Praegu on Autobörsil müügil peamiselt E-Autolinei ja Eurost Auto autopoodide kasutatud sõidukid. Samuti väljas mõned kasutatud liisinguautosid müüva BRC sõidukid.

"BRC-ga on läbirääkimised pooleli ja seetõttu nad alles katsetavad asja," ütles Mega Autobörsi projektijuht Indrek Maripuu. Ta lisas, et pärast lepingu allkirjastamist tulevad müügile kõik BRC müüdavad autod.

BRC varamüügiosakonna juhataja Priit Maanurme sõnul on nende koostöö Autobörsiga alles katsetamise järgus ning seetõttu ei oska ta selle häid ja halbu külgi veel välja tuua. "Praegu internetis olevatest automüügi portaalidest on Autobörs kõige asjalikum," sõnas ta.

Maanurme sõnul on lähikuudel internetti tekkimas mitu samasugust autobörsi. "Suve lõpul otsustame, millisega neist liitume," ütles ta.

Ainsa uute autode müüjana Autobörsis uusi sõidukeid tutvustava Chrysler/Jeepi esindaja Balti Ameerika Auto müügijuhi Villu Leegeni sõnul reklaamivad nad seal tooteid ennekõike seetõttu, et teenus on praegu tasuta.

"Eks see ole eeltutvustus, kus inimene näeb autost fotot ning sõiduki tehnilisi andmeid, et siis hiljem salongi tulles olla asjaga kursis," tõdes Leegen. Tema sõnul on Autobörsis leitud info põhjal paar inimest Chrysleri salongi külastanud.

Mega peab Maripuu sõnul läbirääkimisi ka Audide müüja Reval Autoga, kuid lepingut pole veel alla kirjutatud.

Maripuu ei osanud öelda, palju auto ostu-müügitehinguid saab Autobörsist alguse. "Autobörs ei müü autosid, vaid Autobörs on keskkond, kus müüja ja ostja kokku saavad – müük toimub siiski salongis," selgitas ta.

Autobörsis enim sõidukeid tutvustava E-Autoline juhi Peeter Toomsoo sõnul on veel vara öelda, kui hästi tasub seal infobaasis olemine ennast ära. "Need autoostjad, kes ei viitsi meie salongi külastada, saavad meie müügiinfo Autobörsist kätte," ütles ta.

Toomsoo sõnul müüs E-Autoline eelmisel kuul veidi alla 70 auto ning tehinguist viiendik sai alguse Autobörsist.

"Juhul, kui Autobörs parandab meie automüügi tulemusi, siis võib praegu tasuta oleva teenuse eest tulevikus Megale ka maksta," ütles Toomsoo.

Suured esindused ei osale

"Ma ei ole Autobörsist midagi kuulnud ja seetõttu ei oska öelda, kui hea või kasutajasõbralik ta on," ütles esimesena Eestis interneti kaudu uusi autosid müünud Mazda esindaja Vilojetti tegevjuht Ahti Rebane.

Rebase sõnul on selline projekt küllaltki perspektiivikas, kuid on kõige sobilikum siiski pruugitud autode müügi vahenduskanalina. "Uute autodega võib põhjalikult tutvuda autofirmade kodulehekülgedelt, kuid pruugitud autod, mis seisavad esindustes tagahoovis, vajaksid küll reklaamimist," tõdes ta.

Tema sõnul on inimeste huvi internetis tehtavate autopakkumiste vastu küllaltki suur. Vilojett ja Esma Auto müüsid pool aastat tagasi interneti vahendusel kuu ajaga 25 uut Mazda 323.

Autobörsi projektijuht Maripuu ütles, et lähiajal saavad ka eraisikud oma autosid Mega Autobörsi kaudu müüa.

Autofirmad loovad netis ühise megabörsi

Augustis avavad Eesti suuremad automüüjad internetis ühise pruugitud autode infobaasi autoinfo.ee, mille abil saavad huvilised ühelt võrguküljelt infot kõigis autotootjate esindustes müügil olevate vahetusautode kohta.

Autoinfo.ee asutajate hulka kuuluva Honda ja Citroëni esindaja Veho Eesti juhatuse esimehe Mart Kõpperi sõnul on projektiga praegu ühinenud kuus suuremat autofirmat, kuid tulevikus võivad sellega liituda kõik soliidsed autofirmad.

Autoinfo internetileheküljele pannakse üles kõik autofirmades müügil olevad üle 50 000 krooni maksvad pruugitud autod koos fotode, tehniliste andmete ning tehnilise seisundi kirjeldusega.

Kõpperi sõnul väljastab autofirma iga müügis oleva auto kohta tehnilise akti. "Firma vastutab oma mainega, kui auto tehniline seisukord ei vasta väljastatud aktile," ütles ta. Autosid on võimalik osta ka liisinguga.

Kõpperi sõnul toimib süsteem autofirmade interneti lehekülgede vahendusel. Tema sõnul võimaldab Autoinfo.ee ristmüüki, kus Honda esindaja võib müüa näiteks Toyota esindaja kasutatud autode platsil müügiks olevat autot ning vastupidi. Sel teel vähendavad autofirmad kulutusi ning kliendile muutub auto otsimine lihtsamaks ja hind odavamaks.

Raivo Murde