“Ahmed, mitte Ahmetov,” rõhutas Dajan alalõpmata ka saate “Klaver põõsas” salvestusel ning rõhutab siiani. “Kõige rohkem kardan ma seda, et kui ma ükskord kirstus laman, mälestatakse mind ikka veel Ahmetovi nime pidi,” kurdab Dajan, kelle sõnul pole ka lähemad tuttavad uue nimega veel täiesti harjunud. “Kuna naine seda asja ajas, varjasin isegi algul uut nime, kuna olin ju ise selle vastu. Nüüd hakkan vaikselt Ahmedi nime all esinema ja seda kavalehtedele panema. Täitsa huvitav on jälgida, millal meedial minust Ahmed teha õnnestub.”

Kaamel sai perekonna vapiloomaks

Ahmed on Dajan aga ametlikult 27. detsembrist, millal kogu tema perekond sai kätte uued passid. Põhjusi, miks Dajan algul nimemuutuse vastu oli, on mitu. Esiteks asjaajamise keerukus. Teiseks mäletab Ahmed aastate tagant pärit postkaarti, millel poseerib kahe küüruga kaamel Ahmed. Islamimaades on see ka väga levinud kaamelinimi. “Oleksin pidanud neid postkaarte hulgaliselt kokku ostama. Nüüd oleks saanud visiitkaartidena jagada,” räägib Dajan temale omase muhedusega. “Eks ma siis olen kaamel Ahmed,” lisab ta.

Dajan Ahmedil on sugulasi nii Eestis kui Rootsis, ning kõik nad on läinud moevooluga kaasa ja tagasi võtnud oma põlised nimed. “Üks kahtlus on mul siiani veel,” ei ole Dajan oma naise käiguga ikka päriselt leppinud. “Usun mingil määral numeroloogiasse. Dajan Ahmetovi nime järgi oli minu õnnenumber viis, mis tähendab läbilöögivõimet. Aga kui muudad nime, muutub ka number. Ma ei mäletagi täpselt, on see nüüd mul 12, 10 või 8, aga numeroloogia järgi kehtib nüüd mulle “kõik või mitte midagi”,” räägib Ahmed, kes on tõsisele moslemile omasel kombel ebausklik. “Kõige rohkem kardan ma, et mu läbilöögivõime kaob ja saatus muutub.” Nime muutmise suhtes on ebausklikud ka näiteks meremehed, kes usuvad, et laev, mille nimi on vahetatud, pole enam nii meresõidukindel kui enne.

Dajani sõnul järgib ta islami traditsioone. Kui eelmisel nädalal lõppes ramadaan ehk islamiusuliste suur paast, osales Dajan Sakala keskuses koos 500 teise moslemiga suurel palvel ning täitis osaliselt ka ramadaani nõudeid. “Ainuke viga, et ma hakkasin uuesti suitsetama,” kurdab Dajan, kes ei suitsetanud neli aastat. “Aga söömisega probleeme polnud, sest päevad on õnneks nii lühikesed. Koraani käsu kohaselt ei tohi ramadaani ajal süüa, juua, suitsetada ega seksida päikesetõusust päikeseloojanguni.”

Tõsiusklik moslem elab viie põhitõe järgi:

1. Usk Allahhisse kui ainujumalasse.

2. Palvetamine viis korda päevas.

3. Ramadaan ehk suur paast, mille algus, lõpp ning kestus oleneb tähtede seisust ja islami kalendrist. Islami aasta on 14 päeva kristlikust aastast lühem. Seega on ramadaan liikuv. Islami ajaarvamine algab aastast 622, kui prohvet Muhamed põgenes kaliifide tagakiusamise eest sünnilinnast Mekast Mediinasse.

4. Annetuste tegemine vaestele ja viletsatele.

5. Palverännak ehk hat? Mekasse või Kairuani. Mekas on käinud ka Dajan Ahmed. Pärast palverännakut on tavaks joonistada oma majale valge palmioks märgiks, et elu üks olulisemaid sündmusi on seljataga.

Nimemuutjaid on palju

Eestis vahetab aastas nime keskmiselt 800 inimest. Enamiku neist moodustavad sega- või vene peredest pärit noored, kes oma slaavi nime eestipärase vastu vahetades loodavad, et see aitab neil elus paremini hakkama saada. uue nimega püütakse luua uut kaubamärki, identiteeti.

Nimevahetustes korda loovat seadust on perekonnaseisuosakonnad oodanud Eesti riigi taassünnist alates. Kuna seda pole, kasutatakse Pätsi-aegset seadust. See lubab küll Ivanil Juhaniks hakata, aga keelab Eugenil Jevgeni nime võtta.

Tuntuimad nimemuutjad: Pjotr Sedin (ärimees) – Peter Sedin; Artur Abdullajev (muusik) – Arthur Abdull; Tatjana Izotova (muusik) – Tanya; Igor Tsõganov (muusik) – Ivar Must; Igor Maksimov (muusik) – Igor Maasik – Onu Bella; Sergei Hohlov (jalgpallur) – Sergei Hohlov-Simson; Viktor Rudko (fotograaf) – Viktor Vesterinen; Oleg Vitjuk (usu- ja ärimees) – Oleg Sõnajalg; Andrei Vitjuk (usu- ja ärimees) – Andres Sõnajalg; Olev Remsujev (kirjanik) – Olev Remsu; Peeter Gorjunov (noorpoliitik) – Peeter Taim; Vadim Tomilov (KGB ohvitser) – Valter Lants; Anatoli Aksjonov (ajakirjanik) – Anatoli Jõgi – Üllar Luup; Heikki Puzanov (kunstnik) – Heikki Looman; Erik Moldov (näitleja) – Erik Ruus; Ivan Käbin (poliitik) – Johannes Käbin; Kirill Voinov (poliitik) – Karl Vaino.

Argo KASELA