eliitklassis MX1 annavad alust loota, et eestlane lõpetab hooaja kokkuvõttes poodiumil. See oleks kibe ninanips neile targutajaile, kes aastaid arvanud, et ega Tanelis pole päris tippu jõudmiseks õiget ainest.

Krossimaailmas “Eesti ekspressi” nime all tuntud Leoki tee tippu oli raske ja vigastusterohke. Mitmed poisid, keda Tanel väiksena maailmas võisteldes võitis, omavad suur- võite. Kuid agressiivse sõidustiiliga eestlasel jäi alati midagi puudu.

Kui Leok kaks aastat tagasi Kawasaki tehasetiimi esinumbriks sai, ootas meeskond temalt kohe võite. Kuid Leoki minek oli mullu raske. Kuigi tiimijuht teatas, et pole eestlasega rahul, teadsid ometi kõik, et keskpäraste tulemuste põhjus oli Kawasaki uus “lapsevigadega” neljataktiline tsikkel. Sisuliselt sai Leok õige hoo alles hooaja lõpus.

Tanel Leoki poodiumile trügimine hooaja hakul polnud üllatus. Sest Hollandi Zolderi pehme ja raske liivarada on Leokite dünastia esindajatele alati sobinud. Tema palju kõvem saavutus oli Hispaanias saadud poodiumikoht. Sest kõva kattega rajal pole Leok kunagi olnud nii hea. Julgen väita, et Taneli edu hooaja kokkuvõttes saab väärata ainult vigastus, mida on krossirajal lihtne saada.

Hea tsikkel. Näide on võtta samast MM-sarjast. Tanel Leoki onupoeg Aigar kuulub samuti klassis MX2 kiirusega esiotsa. Kes Aigari sõitu näinud, ei kahtle noormehe võimetes võistelda MM-il poodiumikoha eest. Kuid tema kukkumine avaetapil ja peapõrutus tegid tema hooaja alguse Yamahal oodatust keerulisemaks.

Hea tsikkel ja tervis on krossis olulised. Paar aastat tagasi oli juuniorina maailmas üks kiiremaid poisse eestlane Taavi Nassar. 2004. aasta juunioride MM-il näitas ta ajasõitudes teist kiirust ja tõusis üheks peafavoriidiks. Kuid tema Kawasaki mootorratta “lapsevead” ja väikesed sõidueksimused ei lubanud võimeid tulemuseks vormida. Järgmisel aastal murdis Nassar õnnetult rangluu. Ta kaotas kaks üliolulist aastat ja üritab praegu end uuesti tõestada. Kuid see on nüüd kordi raskem.

USA krossiradadel kihutab Juss Laansoo. Välikrossidel on ta kaunis edukas. Ameerikas on kross suurem sõu kui Euroopas, kus sõidetakse enamik krossi MM-etappe. Kui maailmameister Stefan Everts teenib aastas umbes 70 000 eurot, siis USA krossiradade valitseja Ricky Carmichael üle kümne korra rohkem.

Kus iganes krossi ei sõideta – USA-s, Euroopas või Eestis –, kunagi ei saa kurta publiku nappuse üle. Kümned tuhanded pealtvaatajad välismaal ja tuhanded Eestis üllatavad kõiki võistluste esmakordseid külastajaid. Naljakas: veel viis aastat tagasi rõõmustasime Avo Leoki jõudmise üle MM-sarjas punktikohale, nüüdseks on tema mantlipärijad lati juba õige kõrgele kergitanud. Juhtunud on täpselt sama, mida Markko Märtin tegi eestlaste jaoks autoralli MM-il. Ja see on vägev asi.