Aluseks on siinkohal Eesti näitlejate liidu kodulehel välja toodud eraldi hinnakiri, kui palju peab liidu liikmele töö eest maksma. Tahate tuntud näitlejat oma telereklaamfilmi – osatäitmine maksab 12 000. Ja see on ametlik miinimum. Muud reklaamirollid, nagu raadio-reklaamile teksti pealelugemine, on märksa odavamad. “Juhatus on selle hinnakirja ise välja töötanud. Aluseks on võetud Soome ja Rootsi hinnakirjad, kuid need on meie olude ja võimalustega ühildatud,” selgitab ENL-i vastutav sekretär Eneken Priks.

Reklaamfilmide tootmisega tegeleva ettevõtte Kuukulgur Film reklaamiprodutsendi Margus Karu sõnul sõltub näitleja täpne töötasu kampaania ulatusest: “Oleneb sellest, kui kaua reklaami näidatakse, kui pikk on võtteperiood. Vahel kaasnevad veel igasugused autoreklaamid ja printreklaamid.” Ta täpsustab, et on kahte liiki näitlejaid – need, kes on osanud oma hinna kõrgeks ajada, ning need, kes pole nii tuntud.

Motiveeritakse rahaga

Seda, et mõni näitleja teeks tööd alla hinnakirjas esitatud tasu eest, Priks ei usu. Karistus dumpingu eest on lihtne – liidust väljaarvamine, sest selline teguviis on põhikirja vastane. “Kui keegi on üle astunud, siis pole see meieni jõudnud,” ei kipu Priks siiski dumpingut lõpuni välistama. Samas pole kõik näitlejad ka liidu liikmed. Küll aga on Priksi sõnul võimalik, et näitlejale makstakse rohkem, kui on hinnakirjas ette nähtud.

“Need on väga võimsad tegijad, kelle nimi ja nägu on hinnas,” selgitab ta nimesid nimetamata. Margus Karu toob oma kogemustepagasist välja kolm näitlejat: Jan Uuspõld, Merle Palmiste ja Marko Matvere. Nende honorarid küünivad teadaolevalt kuni 40 000 kroonini. Siiski sõltub töötasu Karu sõnul pigem projekti mahukusest kui näitleja tuntusest.

“Kui bränd on vastumeelne, motiveeritakse näitlejat rahaga, kuid alati see ei mõju,” selgitab Karu ja täpsustab, et on näitlejaid, kes reklaamides põhimõt-teliselt ei osale. Aga kuidas on nendega, kes pole põhimõttelised? “Kui on kaubamärk, mis ei ole enda mainet kahjustanud, siis ei ole sugugi raske,” ütleb Karu ja avaldab kahtlust, kas K-Kohukese reklaami õnnestuks üldse kedagi saada.

Kuid kui näitleja peaks mingil põhjusel tahtma mõnes reklaamiprojektis – näiteks sotsiaalkampaanias – tasuta osaleda, tuleb tööots Priksi sõnul vormistada loomingu kinkimisena.