Kolm valitsusliidu osapoolte poliitikut kinnitasid nn krokodillide komisjoni järeldustele tuginedes, et eelarveaukude lappimiseks maksustatakse autoomanikud automaksuga ning autodel tõstetakse erisoodustusmaksuvabasid summasid.

“Möönsime, et CO2 maksustamise asjus võiks midagi kaaluda ja see võiks olla seotud auto registreerimisega ning olla ühekordne maks, kui auto soetatakse,” ütles Jürgen Ligi Reformierakonnast.

“Eesti ja Leedu on minu teada ainukesed riigid Euroopas, kus ei kehti automaksu,” tuletas meelde Margus Tsahkna Isamaa ja Res Publica Liidust.

“Kuna Eesti autosid siiani ei maksusta, siis võiks see maksuliik kõne alla tulla,” lisas sotsiaaldemokraat Eiki Nestor.

Maksumaksjate liidu juht Lasse Lehis ei hakanud auto maksustamise vastu sõdima, kuid tõdes, et vastuseisu tekitab see kindlasti. “Kütuseaktsiisi kaudu maksustatakse autoga sõitmist, see uus maks oleks auto omamise eest,” tegi Lehis selge vahe sisse.

Uus maks on roheline maks

“See oleks osa ökoloogilisest maksureformist, millest tüki väljarebimisest kiiret ja suurt tulu loota pole,” oli ta siiski kriitiline. “Samas keskkonnateema vastu ei saa me kindlasti olla.”

Lehis oli aga kindel, et ühekordse maksuna nn roheline maks ei töötaks. “Ühekordse ostmisega seotud maksuna hakkaksid inimesed oma autosid registreerima teistes riikides, kus niisugust maksu pole,” tõi Lehis esile nõrga koha. “See maks tasuks end iga-aastase maksuna,” soovitas ta.

Ligi sõnul on veelgi selgemalt kokku lepitud, et kahekordistatakse erisoodustusmaksu määra, mida ettevõte tasub lisaks töösõitudele erakasutusse antud auto pealt. Seda maksab ettevõte juhul, kui auto kasutaja ei pea täpset päevikut sõitude kohta.

See võiks suures plaanis tuua riigieelarvesse juurde pool miljardit krooni.

Teisalt on Ligi sõnul mõte kahekordistada ka maksuvaba summat isikliku auto töösõitudeks kasutamise eest. See kasvaks praeguselt 1000 kroonilt 2000 kroonini.

Maksumaksjate liidus on neidki võimalusi analüüsitud ning Lehise sõnul poleks õiglane tõsta erisoodustusmaksu summat võrdselt nii vana Nissani kui ka uhiuue ja kalli maasturi puhul. “Kui seda summat tõsta, siis vaid paindlikult ja mitte liiga järsult, sest muidu loobub enamik maksu tasumisest, sest kontrollida seda nagunii palju ei jõuta,” hoiatas Lehis. “Hakatakse sõidupäevikut pidama ning sinna võib kirjutada suvalisi sõite.”

Teisipidi soovitas Lehis oma liidu nimel, et erasõidukite tööasjade ajamiseks kasutamise puhul peaks kindlasti tõstma 1000-kroonist maksuvaba summat ning kaotama 2000-kroonise piirsumma, mille ulatuses praegu üldse võib hüvitada eraauto kasutamist töösõiduks.

“Üle 500 kilomeetri ei ole eraautoga praegu üldse mõtet töösõite teha,” oli Lehis arvestanud.

Maksude vähendamine peatub

•• Maksumaksjate liit ähvardab õigusliku vaidlusega, kui valitsusliit maksualandamise peatab.

•• “Me võime selle vajadusest praegu aru saada, kuid siin oleks tegu õigustatud ootuse printsiibi rikkumisega, millest lähtudes me kindlasti pöördume õiguskantsleri ja presidendi poole,” ütles maksumaksjate liidu juht Lasse Lehis. “Nad ei oleks tohtinud seda maksualandust pika aja peale ette määrata, vaid võinuks ka iga aasta eraldi otsustada – sel juhul oleks nüüd protsessi peatamine õiguspärane,” ütles Lehis.

•• Valitsusliit ootab augusti lõpu majandusprognoose, et siis koalitsioonileping karmimal pilgul üle vaadata.

•• “Koalitsioonileping on hea, kuid see on sõlmitud poolteist aastat tagasi ning praegu on olukord oluliselt muutunud,” ütles Isamaa ja Res Publica Liidu peasekretär Margus Tsahkna. “Me oleme kõigeks valmis – välja arvatud haridussüsteemi ohvriks toomine,” kinnitas ta.

•• Jürgen Ligi Reformierakonnast aga tulumaksu alandamise kallale minna ei taha.