Teater on seksi täis. Otsast lõpuni
Ühelt poolt on teatris seksist rääkimine libedale teele minek: mida me jahume, mis seks, mis madalad tungid, me räägime ikkagi suurtest tunnetest, võimsatest ideedest ja inimestevahelistest suhetest. Jah, muidugi. Aga kui hetkeks järele mõelda, siis kuhu viivad suured tunded välja päeva lõpuks? Mille kompensatsiooniks või mille saavutamiseks võrsuvad võimsad ideed? Millel põhinevad inimeste suhted?
Teatris esitatakse igal õhtul pisikene elumudel. Vähemasti ide-aalis. Teiseks, teater toimib vaatajaga ühes ja samas ruumis, siin ja praegu. Inimesed laval hingavad sama õhku inimestega saalis. Jah, olgu see füüsiline lava või tajutav mänguruumipiir, mis eraldab tegutsejaid ja jälgijaid, kättesaadavuse illusioon jääb ikkagi.
Visaku esimene kivi see mees või naine, kes pole ennast teatris ilusat inimest vaadates mõelnud, et mis oleks, kui…
Või võtame näiteks Orkuti, siinmail (üli)populaarse suhtlusportaali. Seal on kümneid fännikommuune, mis on loodud ühe või teise näitleja või teatri andunud austajate ühisteks virtuaalruumideks. Ja näiteks teatri NO99 kommuun on tiine õhkamistest teemal „Mm, milliste kehadega mehed!”.
Kuulen puritaane seda teksti lugedes heitunult ohkamas. Aga puritaanidele meeldetuletuseks: kust me tuleme, kus me oleme juba aastasadu olnud? Võtame näiteks Tema Pühaduse vana Willi enda. Tema sonettidest, ülistuslauludest – mine võta nüüd kinni, kumma soo esindajatele – ma ei räägigi. Võtame ta näitemängud.
Näiteks „Macbeth”, see vana ‰oti lugu. Kas pole seal mitte nii, et leedi Macbeth kasutab üpriski otsustavalt oma soolisi võimalusi ja võlusid, et veenda väga kindlameelselt oma meest, et vana kuningas tuleb ikka teise ilma saata. Ja mis on tulemus? Tulemus on, et Macbeth vastab: „Veel ainult poegi mulle sünnita, nii kindlast ainest saab ainult mehi!” ja võtab noa ja lööb Duncani maha.
Või „Hamlet”, mille intriig käivitub sellest, et surnud kuninga vend Hamleti emaga untsu teeb. Või „Suveöö unenägu”, kus noored lõppematult üksteise järele õhkavad. Või peaaegu ükskõik milline näidend, ka tema ajaloodraamad on seksi täis.
Tõsi, eesti teater ei ole olnud läbi aegade eriti seksikas. Päris paljast ihu naljalt ei näe. Suudlused on hillitsetud.
Tagasi algusesse
Ent ometi meenuvad esimese hooga näiteks kunagine Estonia muusikal „Cancan”, kus kaks paljaste rindadega naist laulsid: „Kaks naist ja üks mees, meil kahepeale üks on see!” Ja kolmeteistaastane mina, kes rõdul teatribinokli külge kleepus!
Või jõulis-hillitsetult seksuaalne Harriet Toompere Draamateatri „Tütarlapses ja surmas” või tüdrukute särgivahetusstseen Draamateatris, 18. lennu diplomitöös „Peiarite õhtunäitus” või needsamad numbriteatri paljad mehed või suvine du‰‰istseen „Rujast” (mis aitab tõenäoliselt DVD müügile kenasti kaasa) ja veel palju-palju muud.
Vähemasti kahel Baltoscandalil oleme näinud paljast ihu tonnide kaupa – see oli siis, kui iga enesest lugupidav uus teater endal riided seljast kiskus. Siinsed tegijad ütlesid küll, et nende eesmärk ei ole mitte seks või seksikus, vaid selle kaudu võimalikult aus, alasti, algpunkti lähedal olek. Aga algpunkti lähedus toob meid kaarega otse seksi juurde.
Niisiis – teater on otsast otsani seks. Alguses ja lõpus. Vaata kust otsast tahad.
Eesti Draamateater, „Boulgakoff” Stseen lavastuse algusest: Sidonija Sergejevna (Merle Palmiste), kirjanik Boulgakoffi (Hendrik Toompere) naine, saabub pakke ja provianti kandes koju ja leiab voodist pealtnäha elutu Boulgakoffi. Ehmatanud Sidonija hüüete peale virgub Boulgakoff, kes haarab armastatud naise embusse. Boulgakoff kõneleb sellest, mis tal käsil, räägib vene kirjandusnomenklatuurist, hetkekski Sidonijat käest laskmata ja keskendudes fetišistlikult üha enam naise kingadele.
Pärnu Endla „Rock’n’roll” Cambridge’i ülikooli filosoofiaprofessor Max (Jaan Rekkor) pigistab kirglikult tuharatest oma naist Eleonori (Piret Laurimaa), kel on rinnavähi tõttu üks rind ära lõigatud. Max lohutab naist, et äralõigatud tuhar oleks veel hullem!
Vanemuine, „Koidula veri” ja „Suurema kurbuseta” Mõnevõrra riietest vabanenud kirjaneitsi Koidula (Ragne Pekarev) poseerib eesti rahvusliku maalikunsti rajajale Johann Kölerile (Martin Kõiv). Teatri sees kolleegidega nõu pidades langes selline valik eeskätt just seetõttu, et kirjeldatud stseenist õhkub hillitsetud erootikat, mis sobib hästi iseloomustama eesti rahvuslikku ärkamisaega. Sellest kaugest ajastust – tõsi küll, üsna omalaadsel moel – Vanemuise „Koidula veri” jutustabki. Kindlasti väljendab kõnealune stseen ilmekalt ka näidendi autori Loone Otsa soovi tuua Koidulas esile naiselik pool, mis on siiani isamaa hüvanguks ja äratuseks toimunud luuletamise kõrval asjatult varju jäänud. Muide, märkimata ei saa jätta, et napilt teisele kohale jäi Vanemuise draamalavastuse „Suurema kurbuseta” stseen, milles voodi serval istuvad häbelikult noorukesed Liisa (Kersti Heinloo) ja Jari (Martin Kõiv) ning on võtnud nõuks jõuda esimese seksuaalkogemuseni. Etteruttavalt olgu öeldud, et üleliia suure kartuse tõttu jääb asi seekord siiski katki. Tähelepanuväärne on aga see, et mõlemas mainitud stseenis on üks pooltest Vanemuise noor draamanäitleja Martin Kõiv. Vahest võiks olla see vihje kõigile neile, kes mitmesugustes ajakirjades ja netiportaalides hakkavad aasta lõpus taas kõige seksikamaid valima.
VAT Teater, „Kalevipoeg” Surematu eepos, mis on tutvustanud Eesti rahva kangelase seiklusi üle maailma, jõuab viimast korda koduse vaataja ette 15. ja 16. jaanuaril Kumu auditooriumis. Kalevipoeg, teadagi, oli mees mis mees – seda saab lavastuses mitme koha peal näha. Fotol on stseen, kus Kalevipoeg kohtub põrguneitsite Jaanika, Maarika ja Klaarikaga. Alguses tutvumine ja väikesed ringmängud, pärast teadagi mis... Kalevipoja rollis Katariina Lauk, põrguneitsid Margo Teder, Tanel Saar ja Janek Sarapson.