Kui Tallinnast väljuvad bussid täiesti loogiliselt, lühimat võimalikku teed mööda, siis Tartu võimud paistavad olevat teinud kõik, et sõit sinna või sealt minema oleks võimalikult aeganõudev ja vaevaline. Selmet lühimat teed mööda Tähtvere mäest üles sõita, nagu teevad kõik autojuhid, on bussid suunatud hoopiski Riia maanteele.

Riia kaudu Tallinna

See, kes geograafiatunnis just iga minut ei lobisenud, loopinud ega kamminud, teab hästi, et Riia ja Tallinn jäävad üsna eri suunda. Selline ringisõit ainu-üksi pikendab teekonda hinnanguliselt kuus kuni kaheksa minutit. Väidetavalt on probleem selles, et Tähtvere mäel on tänav suhteliselt kitsas ja bussid tülinaks jalus.

Kas tõesti? Esiteks läheb Tallinna poole keskmiselt üks buss poole tunni tagant, mis ei saa ju olla teab mis möödapääsmatute ummikute allikaks. Ja veel – miks on üksinda sõidukis tänavaruumi kasutamine soositum kui viiekümnekesi? Tallinnas ja maailma suuremates linnades on olukord lahendatud risti vastupidi – ühissõidukitele on ette nähtud oma sõidurada, mida mööda saab ülejäänutest kiiremini edasi.

Kuid ilmselt ei peetud Tartus sellist busside tagakiusamist siiski piisavaks ja sestap otsustati bussijaama remondi järel pikendada külaliste saabumist auringiga ümber lähedalasuva kvartali, kus on veel paar ootamist nõudvat ristmikku. Elavama liiklusega päeval on võimalik näha Tartu bussijaama juba minuteid varem, enne kui seal saab lõpuks jala maha panna. Koos Riia-suunaga pikeneb tee kuni kümne minuti võrra.

Õhtul kella üheksa ajal tegutseb Tartu bussijaamas vaid puhvet, ootesaali enam kedagi ei lasta. Tallinnas lastakse ootesaalis tunnike kauem redutada. Kehv seegi, aga jällegi läheb punkt pealinnale. Iseenesest ju jabur, et bussijaam kogu aeg lahti pole. Tartu-Tallinna skoor läheb veelgi enam paigast, kui mõelda sellele, et Tartusse sisse sõites lõpeb bussis lehelugemine. Lihtsalt augud muutuvad liiga sagedaseks. Tallinna oluliselt siledamal tänaval võib veel mõne hetke edasi lugeda.

Sõidupikenduste tekitamine on hoogustanud kuulujutte sellest, kuidas ühel päeval otsustatakse Tartu bussijaam kolida kesklinna ihaldusväärsetelt aladelt eemale, kusagile Lõunakeskuse kõnnumaade kanti. Kinnitust sellele pole, kuid võib tajuda, et Tartul on bussidega mingi kana kitkuda.

Tallinnas pole seni veel keegi esitanud ideed juhtida Tartusse suunduvad bussid alustuseks Helsingi poole viivale teele. Keegi pole veel pakkunud, et nad võiks panna ümber Tselluloosi kvartali tarbetuid auringe tegema. Loodan, et inimvaim on nõnda leidlik ainult heade mõtete linnas.