Niisiis sillutati Ida-Hollandis Hengelos tuhat ruutmeetrit Castorwegi tänavapinda uue kattega ja võrdluseks teisal sama suur pind tavaliste kattematerjalidega. Õhupuhtust mõõdeti poole meetri ja pooleteist meetri kõrgusel maapinnast. „Oma katsetes oleme leidnud lämmastikoksiidide 35- kuni 40-protsendilist vähenemist alal, mida on sillutatud uue betooniga,” teatas Eindhoveni tehnikaülikooli arhitektuuri-, ehitus- ja planeerimisteaduskonna professor Jos Bouwers telekanalile CNN.

Gaasid rentslisse

Enamikus linnades on probleemiks, et autod eritavad lämmastikoksiide heitgaasidena, mis hiljem sajavad happevihmadena alla või tekitavad sudu, kahjustades mitte ainult inimeste tervist, vaid ka hooneid ja autosid endid. Uus leiutis muudab heitgaasid ohututeks nitraatsooladeks, mille vihmavesi hiljem minema peseb.

Katsete tulemusel võisid teadlased järeldada, et laboritingimustes tõestamist leidnud fakt kehtib ka vabas õhus – uus kattematerjal aitab õhusaastet vähendada. Paraku on uue tänavakatte puuduseks, et ta maksab 50 protsenti enam kui tavaline tänavakate.

Brouwersi kinnitusel on võimalik uut materjali siduda ka asfaldiga, kuigi esialgu katsetati seda betoonist kivisillutise koostises. Nagu professor lisas, on selle materjaliga võimalik katta ka hoonete seinu. Samuti väidab ta, et kui arvestada kogu tee-ehituse maksumust, peaks uue kattega teede rajamine maksma vaid kümnendiku rohkem kui seni.

CNN märkis, et hollandlased pole ainsad, kes uurivad titaandioksiidi kasutamist, ja lisaks on teada, et Hiinas katsetatakse juba nanotehnoloogiliste polümeeridega, millega korstnaid kattes õhusaastet vähendada.