Filmi „Sotsiaalvõrgustik” teinud tiim aga otsustas, et parem oleks Ben Mezrichi raamatu põhjal teha mängufilm ning tõsta esiplaanile firma loomise ja kasvatamise ajal tekkinud omavahelised hõõrdumised noorte meeste vahel. Loo intriig ja põnevus kontsentreeriti suurepäraselt treilerisse, kuid täispikalt see paraku lahtub. Kuna dokumentaalne alusmaterjal seab omad piirid, on intriig filmis pigem otsitud ja võimendatud kui reaalselt eksisteerinud konflikt, mis põnevus- või draamafilmi standarditele ei vastaks.

Nii kõlgub film justkui mitme žanri piirimail – osaliselt on see dokumentaalfilm, osaliselt pseudodokk, osaliselt mängufilm. Facebooki programmeerija Dustin Moskovitz on tõdenud, et stsenaarium keskendub asjadele, mis ei olnud tollal tegelikult üldse tähtsad.

Äsja tüdruku poolt maha jäetud tarkurist Harvardi IT-tudeng Mark Zuckerberg (Jesse Eiseinberg) otsustab ühikatoas juues luua „järgmise suure asja”. Esialgu on see Harvardis õppivate tüdrukute pilte omavahel kõrvutav ja hindav netileht FaceMash, mille populaarsus ülikooli serveri kokku jooksutab. Pärast prestiižse tudengiklubi liikmete pakkumist luua internetikeskkond HarvardConnection, tuleb tal aga mõte luua koos sõbra Eduardoga (Andrew Garfield) oma sotsiaalvõrgustik, kus tudengid saavad sõprade tegemistel silma peal hoida ja suhelda. Sünnib esialgu Harvardi-sisene The Facebook, mis meelitab peagi meepoti juurde ka muusikajagamisprogammi Napster loonud paranoilise, aga heade sidemetega Sean Parkeri (Justin Timberlake), kelle õhutusel laienetakse ülikoolidest ja Ameerikast välja.

Vastamata küsimused

Äri aga tekitab pingeid Marki ja Eduardo vahel, kes avastab ühiselt loodud firmas Seani tähtsuse suurenemise ja enda aktsiaportfelli kahanemise pea olematuks. Samuti põlevad kättemaksuihast Zuckerbergile HarvardConnectioni ideest rääkinud vennad Winklevossid ja Divya Narendra. Nii jõutakse olukorda, kus Marki on kohtusse kaevanud nii tema endine parim sõber kui ka vihased võistlejad, kes süüdistavad teda intellektuaalse omandi varguses. Sellega film algabki.

Stsenarist Aaron Sorkin on öelnud, et eelistas hea loo jutustamist faktide järgimisele ning lugu ongi jutustatud hästi – tänapäevaselt, tabavalt ja intelligentselt. Suhete ja konflikti rõhutamiseks räägitakse Facebooki algusaegadest kahe samaaegse kohtuasja kaudu, millega võrgustiku looja Mark Zuckerberg seotud oli. Kui lisada David Fincheri alati sümpaatne režii, tuleb tõdeda, et „Sotsiaalvõrgustik” on hea film. Aga see tekitab ka palju küsimusi, millele jätab vastamata.

Filmi peategelane on ühtlasi kõige põnevam tegelane, kuigi mitte väliste omaduste järgi. Ta tundub kergelt apaatne, häirivalt sihikindel ja väga ninakas (mis aga annab ainest mitmeks humoorikaks repliigiks). Kuigi Zuckerberg ise filmi tegemises ei osalenud, on lugu siiski jutustatud tema vaatevinklist. Filmi lõpuks on selge, et tegemist on väikest viisi geeniusega ning vihje Zuckerbergi paksu koore all peituvale südamele heastab tegelase külma oleku eelneva peaaegu kahe tunni jooksul.

Peale intriigide mängitakse filmis ka Facebooki kui üleilmse sensatsiooni peale, rõhutades selle kulutulena levimise kiirust ja seda, et inimesed tulevad teenusega kaasa, kui selles on ära tabatud nende kolm põhihuvi: sõbrad, suhted ja seks. Teema, mis tegelikult vääriks eraldi käsitlemist, jääb „Sotsiaalvõrgustikus” paraku pinnapealseks efektiks.

Otsitud intriigi asemel olekski ehk põnevam käsitleda Facebooki kui fenomeni. Praegu jääb nii põnevusfilm kui ka nähtuse analüüs kuidagi poolikuks. Nii et nüüd paluks Facebookist üht head dokumentaalfilmi!

„Sotsiaalvõrgustik”

Režissöör David Fincher

Osades: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Armie Hammer jt

Pikkus 2 tundi

Esilinastus 15. oktoobril

Jookseb Tallinna CC Plazas ja Solarises, Tartu Ekraanis ja Cinamonis, Narva Astris