Laeva esimene katse ankrusse jääda ebaõnnestus, kuna ankru veeskamist alustati hilinenult ja tuulest tingitud triivi tõttu hakkas laev kanduma teise ankrusseisva laeva poole.

Teistkordne katse juba kalda vahetus läheduses pöörata laev vastu tuult, et uuesti ankrukohale jõuda, viis madalikule, kuna laevajuhid ei hinnanud olukorda õigesti – manööver tehti liiga hilja ja jäeti arvestamata tuulest põhjustatud triiv.

Vaatamata kalda lähedusele, kitsal merealal navigeerimisele ja piiratud nähtavusele lumesajus, puudus sillal ka vaatleja.

Laeval kasutati navigeerimiseks mittevastavaid merekaarte. Kapteni otsus minna iseseisvalt ja ilma lootsita laevaliiklusteeninduse operaatori soovitatud ankrupaigale osutus ilma väiksemas mõõtkavas Muuga lahte sisenemise kaardita õigustamata riskiks.

Navigeerimine toimus merekaardil, millel puudus vajalik informatsioon soovitatud ankruplatsi kohta. Kapten oleks pidanud ära ootama tellitud merekaartide laevale jõudmise.

Antud olukorras oleks tulnud oodata kai vabanemist, vastavalt olukorrale kas triivides või käigus olles, sisenemata Muuga lahte. Kapten ei osutanud ankruplatsil manööverdamisel ja kaldale ohtlikku kaugusesse lähenemisel küllaldaselt tähelepanu laevaliiklusteeninduse operaatori hoiatustele.

Liiklusteeninduse operaator rääkis liiga rahulikus toonis

Kaudselt võis tankeri madalikule sõitmist mõjutada ka lootsiteenistuse soovitus suunata esmakordselt Muuga sadamasse saabuv laev iseseisvalt ankruplatsile, kuigi laeval puudus väiksemas mõõtkavas Muuga lahte sisenemise kaart.

Resoluutsemalt oleks võinud sekkuda ka laevaliiklusteeninduse operaator, kelle hoiatused tankeri kaptenile hädaohu kohta olid edastatud rahulikus toonis, millest kapten ei lugenud välja otsest hädaohtu ega hinnanud adekvaatselt olukorda.

Vastavalt majandus- ja kommunikatsiooniministri määrusele “Laevaõnnetuste liigitamise, juurdlemise ja arvelevõtmise kord” liigitati tankeri Pacific Empire madalikulesõit Muuga lahel Aegna saare idarannikul raskeks laevaõnnetuseks.

Tanker Pacific Empire oli heas tehnilises seisukorras ja vastas nii kere, mehhanismide kui ka varustuse osas rahvusvaheliste konventsioonide nõuetele, samuti oli laevapere komplekteeritud rahvusvaheliste nõuete kohaselt.

Keskkonnareostust ei täheldatud

Hongkongi lippu kandev tanker Pacific Empire sõitis Muuga lahel Aegna saare idarannikul vööriga madalikule 2. jaanuari 2010. a varahommikul kell 5.31. Laevaruumide ja tankide kontrollimisel avastati leke vöörpiigis ja vööriosas asuvates ballastitankides. Laeva jõuseade ja roolimasin olid töökorras. Laevapere liikmed juhtumi ajal vigastada ei saanud, merereostust ei täheldatud, kahjustada ei saanud ka läheduses ankrusseisvad laevad.

Tanker pääses madalikult sama päeva õhtul kell 21.00 pärast vööriosas asuvate ballastitankide tühjakspumpamist. Tuukriülevaatusel tuvastati tankeril Pacific Empire ulatuslikud põhjavigastused vööris ja vasaku parda neljanda ballastitanki piirkonnas.

Laevaõnnetuse juurdluse eesmärk oli selgitada välja tankeri Pacific Empire madalikule sõidu põhjused, selleks et parandada meresõiduohutust, vältida laevade põhjustatud merereostust ja vähendada sellega laevaõnnetuste riski tulevikus.

Juurdluskokkuvõtte järeldused ja ohutuse tagamise soovitused ei ole aluseks vastutuse ja süü eeldamiseks ning juurdluskokkuvõte ei ole sisult ega stiililt koostatud kavatsusega kasutada seda kohtumenetluses.