Juba teist talve järjest jälgivad autojuhid igal õhtul murelikult televiisorist ilmateadet ja kiruvad igat taevast allalangevat lumehelvest. Samal ajal on Paides tehas, mille omanikud on lumerikka talve üle üksnes rõõmsad. Lumi tähendab neile tööd ja raha.

Nimelt tegutseb Eestis juba 2003. aastast ettevõte, mille peamine tegevusala on lumesahkade projekteerimine ja müümine. Lõppenud 2010. aastal müüs Meiren Engineering OÜ 130 suurt maantee-lumesahka. Eesti autojuhtide suunurgad kerkiksid tõenäoliselt ülespoole ja nägu läheks naerule, kui kõik need sahad tõrjuksid praegu lund kusagil Harjumaal või Tallinna-Tartu maanteel. Paraku tõrjuvad need sahad lund peamiselt Rootsis, Soomes, Norras ja Taanis.

Meiren Engineeringi tegevjuhi Toomas Uibo sõnul ollakse kogu Baltikumis ainus maanteesahku tootev ettevõte. Kuid see ei tähenda, et ettevõttel konkurente pole – Skandinaavias on veel teisigi suuri lumesahatootjaid. „Iga tellimuse saamiseks tuleb ikkagi pingutada,” kinnitas Uibo. Lõppenud aastal läks aga Meirenil nii hästi, et suudeti võita üks olulisemaid Rootsi lumesahahankeid.

Lisaks Rootsile läks möödunud aastal kümneid sahku ka Norrasse, Taani, Soome, Lätti ja Leetu. Umbes 15 sahka jäi siiski ka Eestisse. Kui varem ostetud sahad juurde arvata, siis igast kümnest Eestis maanteedel lund tõrjuvast lumesahast on Paides valmistatud umbes seitse.

Üks põnevamaid riike, kust lumesahkade tellimise vastu hiljuti huvi tunti, on Iraak. Uibo sõnul tehinguks siiski ei läinud.

Unelmateturg Kanadas

Kuid üks Eesti sahameistrite unelmateturgudest oleks Kanada. Riik, kus on miljoneid kilomeetreid talihoolet vajavaid maanteid ja väga vanamoeline sahapark. Kuid paraku eelistatakse vahtralehemaal vanamoelisi ja lihtsakoelisi lumesahku. „Meie sahad on küll kordades efektiivsemad ja innovatiivsemad, kuid paraku ka kordades kallimad,” nentis Uibo.

Meireni on 2003. aastal asutanud masinaehitajad Jaan Meikup ja Raoul Renser. Esimese hooga soovisid mehed kliente rõõmustada pigem mitmesuguste masinate projekteerimisega, kuid siis tehti valmis üks lumesahk. „See pidi olema esimene omatoode ja kuna teehooldusfirmades tekkis kohe huvi, siis tuli sahku tootma hakata,” rääkis Uibo.

Tänapäeval on ettevõtte tooteportfellis linnasahad ja maanteesahad. Vähe sellest, Meiren valmistab sahku ka lennujaamadele. Näiteks lükkavad Paides valminud sahad lume Riia, Tallinna ja Tartu lennujaama lennurajalt.

AS-i Põlva Teed töökoja juhataja Üllar Jõeotsa hinnangul on Paides valmistatavad lumesahad väga kvaliteetsed ja vastupidavad. „Hoolduse seisukohast on nad praktiliselt hooldusvabad,” ütles Jõeots. Põlvamaa teid aitab lumest puhtaks lükata vaid üks Meireni sahk. Jõeots tahaks neid oma masinapargis näha rohkem, ent paljuski paneb asjad paika hind. Kui uus Paides valmistatud sahk maksab keskmiselt 15 000 eurot (235 000 krooni), siis kasutatud saha saab Soomest kätte 2300 euro (36 000 krooni) eest.

Kuigi võiks eeldada, et kiireimad ajad sahameistrite töös on just praegu, ei ole see nii. „Kõige kiirem on kevadsuvel, mil tehakse uueks talveks tellimusi. Sahad peavad septembri lõpuks valmis olema, sest näiteks Rootsis peab 1. oktoobriks teehooldusfirmal riigile teatud sahakogus ette näidata olema. Ühe saha tootmiseks kulub umbes kaks kuud.”

Rahast rääkides, siis on Meiren Engineering viimase kahe aastaga oma tegevust oluliselt laiendanud. Näiteks müügitulu on viimastel aastatel keskmiselt aasta kohta kasvanud 445 000 euro (seitse miljonit krooni) võrra. 2010. aasta esialgsed majandustulemused räägivad rekordkasumist. Samas eelnevate aasate rekordnumbrid pole iseenesest märkimisväärselt kõrged – (2008 – 70 000eurot (1,1 miljonit krooni); 2009 – 41 223 eurot (645 000 krooni). „Meie käibekasvu taga pole siiski tihe lumesadu vaid jõuline sisenemine eksporditurgudele,“ lisas Uibo.