26.09.2011, 03:38
Mida saab liikluses teha 70 miljoni krooni eest?
Tallinn suutis selle summa eest kiirendada ühissõidukite liikumist 2 km/h võrra tunnis. Pealinna võitlus autostumise ja liiklusummikutega on äärmiselt kulukas ja praegu on võit veel mägede taga.
Kui Mustamäel elav Mari töötab kesklinnas, on tal hommikuti valida, kas sõita tööle bussi, trolli või autoga. Kui minna trolli või bussiga, kulub kesklinna jõudmiseks tubli pool tundi sõitu, lisaks tuleb veel kõndida ühissõidukipeatusest kontorisse. Kui aga minna autoga, kulub koduuksest kontoriukseni sõidule paarkümmend minutit, kuid paraku tuleb kesklinnas maksta soolast parkimistasu ja aeg-ajalt istuda abitult ummikus. Kumba eelistada? Mustamäe-Marisid on Tallinnas mitukümmend tuhat ja viimaste aastate tendents näitab, et kui vähegi võimalik, ostetakse auto ja istutakse pigem ummikus kui logistatakse ringi trollide või bussidega. Põhjused selleks on inimlikud: autoga on mugavam sõita kui pahatihti juba pensionieas trolliga, autos ei pea võitlema istekoha pärast, auto viib otse sihtkohta, kohale saab märksa rutem ja isegi kui vahepeal tuleb ummikus istuda, võib sel ajal mängima panna lemmikraadiojaama. Bussi või trolli kasuks räägib vaid üks argument: odavam on. Pole siis mingi ime, et kel vähegi võimalik, eelistavad tööl käia autoga. Tallinn on püüdnud meelitada inimesi ühissõidukeid kasutama, et vähendada autode arvu kasvust tingitud ummikuid. Ühe meetmena liituti 2004. aastal Euroopa Komisjoni projektiga, mille raames saadi raha ühistranspordi prioriteedisüsteemi loomiseks. See peen nimi tähendab seadmeid, mis teatud ristmikel annavad bussile või trollile eelise ja panevad talle rohelise tule varem põlema kui autodele. Süsteem rakendus Tallinnas 2008. aastal ja maksis 70 miljonit Eesti krooni, millest Euroopa raha moodustas ligi 39 miljonit krooni.