NYYD-festivali avakontserdil 20. oktoobril mängis Tallinnas Tõnu Kõrvitsat juba teine briti orkester nädala jooksul: meie külalisena esitas selle Britten Sinfonia kogu nüüdisfestivali avateosena – sündis festivali tellimusteose, Tõnu Kõrvitsa „Hümnid virmalistele“ maailmaesiettekanne! Dirigeeris maailmamainega šoti helilooja James MacMillan. Kava ülejäänud osas oli vaid tema enda looming.

„Mida võib veel üks helilooja tahta, kui niisugustelt orkestritelt ning suurtel sündmustel, kuulsates saalides ning nimekate muusikute juhatusel oma teoseid kuulda saab,“ ütles Tõnu Kõrvits enne ärasõitu Londonisse.

Tõnu Kõrvitsa on „üles leidnud“ ka põneva koosseisuga rahvusvaheline saksofonide kammerorkester European Saxophone Ensemble (ESE), kelle residents on Belgias ning kelle koosseisu kuulub praegu 12 saksofonisti 12-st Euroopa Liidu riigist. Uues koosseisus mängib altsaksofoni ka Eesti neiu Jandra Puusepp. Selle sügise kontserttuuriks telliti viie uusteosega kava, milles on Tõnu Kõrvitsa „Landscapes from a Night Train“. Ansambli esinemisi juhatab selle looja ja tulihingeline saksofonimuusika propageerija Cezariusz Gadzina Poolast; Kõrvits viibis eelnevalt ansambli proovidel, jõudmata oma loo maailmaesiettekandeni, mis tehti 15. oktoobril Prantsusmaal Poitiers's Linnaraamatukogus. Jandra Puusepp on autorile teatanud, et kontsert oli erakordselt hästi läinud! Ja Tõnu ise ESE kohta: „Väga tore, noortest koosnev erilise kõlaga orkester.“ Novembris järgnevad selle kavaga esinemised juba seitsmes Euroopa riigis.

Suurel Eesti kultuuri festivalil Pariisis „Estonie tonique“, mis praegugi veel kestab, mängis trio koosseisus Klarika Kuusk (klaver), Kirsti Kuusk (viiul) ja Mark Drobinsky (tšello) 14. oktoobril pidustuste ainsal eesti muusika kammerkontserdil „Virmalised“ õhtu lõpetuseks Tõnu Kõrvitsa teose „Head ööd“. Kontsert toimus Pariisi kuulsas kontserdipaigas, ajaloolise muuseumihoone Hôtel national des Invalides Grand Salon'is. See oli Kõrvitsa pala Prantsusmaa esiettekanne.

Rahvusvahelisel festivalil „Vremena Goda“ („Aastaajad“) Moskvas konservatooriumi Rahmaninovi saalis kõlas 26. septembril Tõnu Kõrvitsa „tulest ja põlemisest inspireeritud“ teose „Safra“ Venemaa esiettekanne. See oli festivali pidulik lõppkontsert ning, noor Eesti pianist Mihkel Poll kutsutud solistiks, esitas selle Moskva kammerorkester Vremena Goda peadirigent Vladislav Bulahhovi käe all.

Kui korraks vaatame üle suve tagasi veel kevadesse, leiame sealt rõõmustavalt ka Tõnu Kõrvitsa uue naiskooriteose „Laulud laulude laulust” esiettekande. Neljaosaline teos põhineb Saalomoni ülemlaulu tekstil Vello Salo tõlkes ja selle laulis oma 65. aastapäeva kontserdil Tartu Ülikooli Akadeemiline naiskoor Triin Kochi juhatusel.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid