Juhtkiri: Autoomanike maksuamet

Ülemiste uude kontorisse on hea minna autoga. Aga kui autot pole? Ühissõidukite ja jalgade kombineerimisega sinna minevad teed on aga mõnevõrra jõnksulised nagu Sussanini rajad. Ülemiste Technopolise kodulehel on küll arvukalt seletusi bussiliinide kohta, aga … see kõik on hoopis teine asi, kui kesklinnas rahvusraamatukogu taha Endla tänavale minna. Kui juba kesklinna satud, võid muude tegemiste kõrval sealt ka läbi minna, pole hullu. Ülemiste ja Lõõtsa tänav on aga paljudele eraldi minemine. Päevasel ajal läheb kesklinnast paar-kolm nr 15 liini bussi tunnis – no mida!
Ah et mis sinna maksu- ja tolliametisse ikka minna? Tõsi, e-deklaratsioonid on meie elu tublisti lihtsamaks teinud. Kuid mitte lõplikult. Ikka veel käib iga kuu Tallinna maksu- ja tolliameti esindustes tubli väikelinna jagu inimesi. 2010. aasta jaanuaris käis ameti pealinnakontoreis 8472 inimest, 2011. aasta jaanuaris 7406 ja 2012. aasta jaanuaris 6126 inimest. Kohal käiakse kontaktandmete kontrolli, esitamata jäänud deklaratsioonide ja võlainfo pärast. Jah, arv väheneb, aga aasta peale teeb see kokku ühe suurlinna jagu inimesi. Ja sellise rahvahulga puhul mitte eriti käidavasse kohta kolimine näitab ikka väga autokeskset mõtlemist.
Küsisin ka maksu- ja tollimeti kommentaari, et kuidas siis ikkagi see mitte eriti kättesaadav paik lõpuks kättesaadavaks muuta. „Ühistranspordi korraldamise osas planeerib maksu- ja tolliamet koostöös Ülemiste Technopolise juhatusega pöörduda Tallinna linnavalitsuse poole, taotlemaks praeguste ühistranspordi marsruutide ja aegade ümberkorraldamist,” teatati vastuseks. Pall, nagu me mõista võime, on seega veeretatud linnavalitsuse kätte, kes ameti kolimisotsuse eest ei vastuta. Sama hea oleks kolida oma elamine linnaserva ja hakata siis kelleltki midagi nõudma. Kuid linnaisad võivad vastata nii või teisiti, see on juba nende valik. Eksamikeskus juba kolis Ülemistele, pole see transport midagi sellest muutunud. Senikaua aga püsib võimalus, et asjaajamine on inimeste jaoks asja ees, teist taga keerukamaks tehtud.