20.04.2012, 00:30
„Viimset reliikviat” muudeti mitu korda
Filmisari
Arvo Valtonit oskavad „Viimse reliikvia” loomisega seostada vähesed, kuid ometi on just tema olnud selle filmi tegemisega kõige pikemalt seotud.
„Viimse reliikvia” stsenaristi Arvo Valtoni mäletamist mööda pärineb filmi algusots geograafilises mõttes Tallinna ja Moskva teljelt. Nimelt õppis Valton Moskvas üleliidulises kinoinstituudis stsenaristiks ja tollane Tallinnfilmi peatoimetaja Lembit Remmelgas soovitas kirjutada Eduard Bornhöhe „Vürst Gabriel” filmikäsikirjaks. Valton kirjutas vene keeli koolitööna mitu käsikirjavarianti ja üks nendest sai isegi diplomitööks. Moskva filmikoolis kaitsti diplomitööna tavaliselt originaalstsenaariume, kuid „Vürst Gabriel” lubati kaitsmisele, kuna käsikirja taga on filmistuudio, mis oli ilmselge plusspunkt. Valton lõpetas filmikooli aastal 1967, järelikult oli üks võimalik materjal võteteks juba tollal olemas. Tegelikult tuli stsenaariumivariante veel edaspidigi juurde. Ükskord tuli Valtonil seejuures alustada nullist, kirjutada lugu uuesti algusest lõpuni läbi. Hiljuti ilmunud Arvo Valtoni kogutud teoste 16. köitesse läks üks hilistest variantidest, mis kandis tollal tööpealkirja „Marienthali kloostri viimane reliikvia”.