Sisuliselt on tähtis see, et romaani 1970-ndate Mustamäest sai filmis tänapäeva Lasnamäe. Mustamäe, millest Viivi Luik on kirjutanud, on „nagu lagunev utoopia”, pildiliselt leebe koht Lasnamäe kõrval, mis laguneb utoopiaks küpsemata. See kõik on teravdatud arhitektuursetes kujundites filmis täiesti olemas ja filmi arvustustes võrdlemisi üksmeelselt ka märkimist leidnud.

Tegevuskäikude üksikasjad ja kohad on filmis teised, kuid ülesehitus sama. Tegemist on portsu peategelastega, kelle seast üht päris selget välja ei joonistu. Need tegelased elavad paralleelselt oma elu, kuni puutuvad mõnes sõlmkohas kokku, mis ajendab väiksemaid või suuremaid elupöördeid.

Kodumaine film meelitas

Tegemist on modernistliku narratiivivariandiga, mida kohtab paljudes 20. sajandi teostes. Umbes samal ajal linastus Eesti kinodes teinegi sama ülesehitusega film, Alejandro González Iñárritu „Paabel”. See paljukiidetud ja heade osatäitjatega film jäi muuseas Eestis vaatajate hulga poolest „Sügisballist” kaugele maha. „Sügisballi” vaatas 37 859 inimest, „Paabelit” 10 058, mis räägib kodumaise filmi eelistest siinsel turul. Lasnamäe huvitab Eesti kinopublikut rohkem kui kauged maad, Taavi Eelmaa ja Juhan Ulfsak lähevad Brad Pittist paremini peale, Tiina Tauraite ja Maarja Jakobson on huvitavamad kui Cate Blanchett.

Modernistlikust ülesehitusest hoolimata vedas film vaatajaid kinosse sel põhjusel, et tegu oli klassikaks saanud kirjanduse ekraniseeringuga. Teosel oli ühiskonnas kõva põhi olemas. Meenutagem, et romaan ilmus kõigepealt Loomingus ja seejärel raamatuna 28 000-lises tiraažis. Peaaegu kohe tõlgiti „Sügisball” soome, rootsi, vene, bulgaaria ja ungari keelde.

Filmi rahvusvaheline käekäik on olnud sama edukas. Venezia festivali programmi Orizzonti peaauhind märgib Eesti filmi saavutuste tippu.



Filmi „Sügisball” võidetud auhinnad

- 64. Venezia filmifestivali programmi Horisondid peaauhind

- Thessaloniki rahvusvahelise filmifestivali (Kreeka) võistlusprogrammis parima režissööri auhind

- Bratislava rahvusvahelise filmifestivali (Slovakkia) võistlusprogrammis parima režissööri auhind

- 11. Tallinna Pimedate Ööde filmifestivali võistlusprogrammis ja Eesti täispikkade filmide võistlusprogrammis:

- parima Eesti filmi auhind (Eesti filmide võistlusprogramm)

- žürii eriauhind (võistlusprogramm)

- parima naisnäitleja auhind – Maarja Jakobson (võistlusprogramm)

- rahvusvahelise filmiklubide assotsiatsiooni FICC auhind

- Eesti filmiajakirjanike ühingu auhind

- Marrakechi rahvusvahelise filmifestivali (Maroko) võistlusprogrammis parima filmi auhind

- Eesti filmiajakirjanike ühingu aasta filmi auhind

- Transilvaania filmifestivali (Rumeenia) võistlusprogrammis parima operaatoritöö auhind

- Festivali Kinošokk (Anapa, Venemaa) parima filmi auhind

- Brüsseli sõltumatute filmide festivalil peaauhind



AUTOR

Mati Undi looming – lõputu varaait

Klassika ja tänapäeva proosa ekraniseerimine pole Eesti pisikeses filmitraditsioonis mitte midagi võõrast, seda on ikka tehtud. Ent millegipärast on see läinud mööda Undi loomingust, kuni Veiko Õunpuu selle 2006. aastal ette võttis. Tema lühimängufilm „Tühirand” äratas kohe tähelepanu. Film oli nii avastuslik ja ühtlasi loomulik, et keegi ei küsinud, miks Õunpuu selle tegi. Tekkis hoopis küsimus, miks mitte keegi polnud varem Undi kirjutatud proosat kinolinale ega teatrilavale toonud.

Õieti ei olnud Õunpuu esimene Undi proosa aja ja ruumi transformeerija. 2005. aastal lavastas Tiit Palu Endla teatris „Mõrva hotellis” pealkirja all „Mis värvi on vabadus”. Kuid kuna see huvitav lavastus polnud ilmselgelt ei vaieldamatu ega veenev, jäi ka Mati Undi loomingu ümber tekitatud lainetus väiksemaks. Küll aga näitab see Endla teatri töö, et Mati Undi varajasema loomingu vastu tunti huvi.

Tegelikult ei olegi selget vastust, miks „Sügisball” ei jõudnud teatrisse ega kinno varem. Mõningaid seletusi siiski leidub. Romaanil oli ilmumise ajal tähtis koht, see tekitas tugeva lainetuse. Kuid aasta aega pärast „Sügisballi” ilmumist kirjutas Unt alla 40 kirjale ja proovi sa sellise inimese modernistliku romaani põhjal kirjutatud stsenaariumile heakskiitu saada. Võimatu, erinevalt Kingissepa-filmi stsenaariumist, mille kirjutas samuti Unt. Kui tsensuuri haare lõdvenes, muutusid ka olud. Tulid Hirvepark ja laulev revolutsioon. Linna ehitav arhitekt Mauer ja šveitser Theo tundusid neis uutes narratiivides võõrkujudena. Nende aeg tuli kaks kümnendit hiljem.

Õunpuu lõi oma „Tühiranna” ja „Sügisballiga” värava valla. Varuks on veel „Must mootorrattur” ja teised Undi proosateosed. „Mõrv hotellis” on ideaalne film noir’i jaoks. Jõudu tööle, seltsimehed



KAHEKÜMNE KOLMAS FILM

„Sügisball”

Stsenarist: Mati Undi romaani põhjal Veiko Õunpuu

Lavastaja: Veiko Õunpuu

Operaator: Mart Taniel

Kunstnik: Ain Nurmela

Helilooja: Ülo Krigul

Osades:

Rain Tolk – kirjanik Mati

Taavi Eelmaa – šveitser Theo

Juhan Ulfsak – arhitekt Maurer

Maarja Jakobson – üksikema Laura

Tiina Tauraite – arhitekt Maureri naine Ulvi

Mirtel Pohla – kirjanik Mati naine Jaana

Sulevi Peltola – meestejuuksur Augusti Kaski

Iris Persson – Laura tütar

Ivo Uukkivi – Laura endine mees

Esilinastus Tallinnas 13. septembril 2007



Sarja kahekümne kolmas film „Sügisball” on juba homsest müügil hästivarustatud müügikohtades hinnaga 4,99 eurot.