See lubab loota, et revolutsiooniliste tehnikauuendustega alanud hooaeg hakkab peagi kulgema tavapärases voolusängis ja tehnoloogia asemel räägitakse üha rohkem vahetust võistlusest rajal.

Vead parandatakse kiiresti

Kolm nädalat, mis lahutasid Bahreini rajal peetud viimaseid proovisõite eile toimunud Austraalia GP-st, muutsid pilti tundmatuseni. Mercedese (eeldatav) ülekaal jäi küll püsima, ent Renault’ jõuallikatega toimunud metamorfoosid üllatasid ilmselt kõiki. Kui Bahreinis oli valitseval meistertiimil Red Bullil raskusi, et autot üldse liikuma saada, finišeeris Melbourne’is Daniel Ricciardo juba teisena – tõsi, hiljem tuvastati, et tiim rikkus reegleid ja tulemus tühistati.

Tiitlikaitsja Sebastian Vettel oli tehnikaga kimpus juba kvalifikatsiooni ajal ja katkestas võidusõidu algfaasis, kuid samuti Renault’ mootoriga Toro Rossod jõudsid mõlemad punktikohale. Seega võib öelda, et Renault’l õnnestus kolme nädalaga jupsiv jõuallikas korda teha. Ideaalsest töökindlusest ollakse kaugel, aga sama võib öelda ka Mercedese kohta. Nico Rosberg küll võitis, ent Lewis Hamiltonil jäi võidusõidul juba enne Vettelit pealtvaatajaks.

Kõik see paneb arvama, et rajakatseid nii hooaja eel kui ka käigus polegi rohkem tarvis. Vahest võiksid need olla rohkem hajutatud, et katsete vahele jääks rohkem tööaega. Aga see on igal juhul hea märk, kui nii kapitaalsed vead suudetakse kõrvaldada ilma n-ö välikatseteta ja nii lühikese ajaga.

Debütandid paistsid silma

Sama kehtib sõitjate kohta. Melbourne’is tuli rajale kolm debütanti ja nad jätsid kõik hea mulje. Kevin Magnussen lõpetas pärast Ricciardo eemaldamist teise ja Daniil Kvjat üheksandana. 19 aasta, 10 kuu ja 11 päeva vanusena tõusis venelane Kvjat ühtlasi kõigi aegade noorimaks punktisaajaks, tõrjudes sellelt troonilt Vetteli.

Marcus Ericsson polnud küll teab mis kiire ja katkestas, kuid oli endale selgeks teinud, et tuleb arvestada tema käsutusse antud riistvara võimalustega ja pole mõtet minna „panema”. Kuskilt ei paistnud välja, et debütantidele oleks valmistanud probleeme pikk võistlus või võimas ja järsu käitumisega auto.

Ent kui palju noored hooaja eel autoga harjuda said? Magnussen läbis katsetel 2471, Ericsson 1536 ja Kvjat 1111 kilomeetrit. Ei olegi nii vähe? Ent näiteks Lewis Hamilton sai oma debüüdi eel 2007. aasta talvel kirja 10 935 kilomeetrit.

See räägib meile kolmest tegurist. Esiteks saavad praegused noored piloodid madalamates sarjades väga hea ettevalmistuse. Teiseks on moodsad sõidusimulaatorid nii head, et võimaldavad ka n-ö kuiva trenni tehes asjade tegeliku seisuga kurssi minna (samuti autodest n-ö vigu välja triikida). Ja kolmandaks – seda ütles Niki Lauda isiklikult – on noored sõitjad harjunud lapsest saati arvutitega klõbistama ning neile ei valmista mingit raskust rooli keeramise ajal ka kõikvõimalikke lüliteid, nuppe ja kange käsitseda.

Järgmine etapp toimub kahe nädala pärast Malaisias. Sealne rada on hoopis teise iseloomuga, ilm aga tõenäoliselt hooaja raskeim – kuum ja pöörase õhuniiskusega. See võib pildi taas segi lüüa.

Mida muudab Williams?

Praegu teame, et Mercdes on väga kiire. Red Bull ja McLaren moodustavad nii-öelda teise ešeloni, Ferrari, Force India ja Toro Rosso kolmanda. Suur küsimärk on Williams.

Vihmasadu kvalifikatsioonis neile ilmselgelt ei sobinud ja Felipe Massa võistlus sai läbi enne, kui õieti alata jõudis. Valtteri Bottas rikkus oma sõidu pisikese juhtimisveaga, kuid tema tõus 15. kohalt kuuendaks ja paremuselt teine ringiaeg lubavad loota, et ajaloo üks teenekamaid tiime on taas jalule tõusnud. Aga kas ka Mercedest ohustama?


Kuidas ennustused täitusid?

LP-s esitas Toomas Vabamäe endale väljakutse ja tegi Austraalia GP kohta kümme ennustust. Kuidas tal läks?

1. Võidab Rosberg. +

Rosberg võitiski, ja ülikindlalt.

2. Finišisse jõuab kaheksa autot. –

Tegelikult jõudis 15, neist ei saanud tulemust kirja Jules Bianchi. Autode töökindlus osutus oodatust paremaks.

3.Võitja keskmine kiirus jääb alla 200 km/h (isegi kui rada püsib kuiv, mullu oli 204,9 km/h). +

Rosbergi keskmiseks jäi 195,1 km/h, aga neli ringi läbiti turvaauto sabas. Kui arvestada, et see pikendas sõiduaega umbes 2.40 võrra, võinuks keskmine kerkida napilt üle 200 km/h. Aga tänavune kiireim ring oli 206,4 km/h, mullu 213,8 km/h.

4. Paaril autol saab kütus enne finišit otsa. –

Kütuse lõppemise tõttu ei katkestanud keegi, aga turvaauto võis mõnegi sõitja kitsikusest päästa. Seega pole ikka õiget pilti, kuidas mõjub kütusekogus sõidutaktikale.

5. Vettel katkestab. +

Vetteli auto mootorist kadus turborõhk juba soojendusringil ja pärast kolme ringi pööras valitsev maailmameister lõplikult boksi.

6. Vähemalt üks auto jääb starti seisma. +

Jäi lausa kaks autot – mõlemad Marussiad.

7. Kaks autot ei mahu kvalifikatsioonis 107% ajanormi sisse, aga lubatakse siiski starti. –

Üks Lotus (Pastor Maldonado oma) ei saanudki kvalifikatsioonis aega kirja, teisel (Romain Grosjeani omal) õnnestus 0,136 sekundiga limiiti mahtuda. Napilt küll, kuid see näitab, et kui autod ikka liiguvad, pole kiiruste vahed üle mõistuse suured.

8. Kvalifikatsioonivõitja aeg tuleb enam-vähem sama mis mullu. –

Kuna vihma hakkas sadama juba kvalifikatsiooni esimesel kolmandikul, jäi tegelik kiirus nägemata. Parim aeg oli Daniel Ricciardo 1.30,775, mullu oli Sebastian Vettelil 1.27,407. Kuival rajal oleks vahe arvatavasti vähenenud, aga alla kahe sekundi vaevalt.

9. Caterham või Marussia (aga võib-olla mõlemad) teenib ajaloo esimesed punktid. –

Punktidest polnud haisugi. Caterhami sõitjaist purustas Kamui Kobayashi auto juba esimeses kurvis, Marcus Ericsson jäi mootoririkkega pärast 27. ringi raja veerde. Mõlemad Marussiad surid stardiruudustikus välja, autod saadi küll hiljem käima, ent Jules Bianchi ei suutnud 90% distantsist läbida. Ainsana kanti lõpuprotokolli Max Chilton 14. ehk viimasel kohal. 10. Turvaauto tuleb rajale, sest üks võistlusauto läheb põlema. –

Turvaauto tuligi rajale, aga vana hea klassikalise sõiduvea tagajärgede koristamiseks, kui Valtteri Bottase vormel parema küljega kaitsepiiret riivas ning raja rehvi- ja veljetükke täis puistas. Tulekahjud jäid ära.

Kokkuvõtteks

Neli ennustust läks pihta, kuus mööda. Arvestades üldist määramatust võib seda pidada täitsa korralikuks tulemuseks. Hooajaeelne pessimistlik suhtumine õnneks kinnitust ei leidnud.